Gå til innhold

Hvordan klage på en journalist som forvrenger det man sier

Gjest journalistoffer

Anbefalte innlegg

Gjest journalistoffer

Er med i en forening som ble intervjuet av et ukeblad for noen uker siden. Vi fikk selv lese igjennom det journalisten hadde skrevet og hadde mange innvendinger, og vi ønsket å få det rettet fordi det fremstilte oss på gal måte. Dette har ikke blitt rettet opp.

En veninne av meg er ganske forbannet fordi journalisten har skrevet at hun (min veninne) var forbannet på sin mor som ga henne bort som fireåring. og at hun gjorde det av kjærlighet!!. dette er jo bare sludder, og hun har nå fått store forklaringsproblemer pga dette. Riktignok har hun vært barnevernsbarn, men skal ikke slike opplysninger håndteres skånsomt? Hun har også lest i gjennom artikkelen og påpekte feil men jorunalisten rettet det ikke opp og nå har det gått i trykken!!!

Hva kan man gjøre i slike saker?

glad jeg ikke stilte opp i den reportasjon .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet ikke hvor du skal henvende deg, men prøv og søk på "vær varsom plakaten". Ellers kan dere jo klage til redaktøren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest malun

Kontakt redaktøren eller redaksjonssjefen, forklar problemet og be om en forklaring.

Møter dere ikke noen forståelse der, kontakt PFU (Pressens faglige utvalg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel - det eneste hun har "rett" til å få endret, er direkte sitater - dersom disse er feilsitert. Ting som er sagt under et intervju er "bordlagt" og kan brukes - men man kan selvsagt anmode journalisten om å endre ting man mener blir galt framstilt.

På den annen side - dersom du ikke var tilstede under intervjuet, og heller ikke vet hva hun har sagt om rettelsene til journalisten (annet enn hva hun har sagt til deg) - så kan du ikke vite at hennes framstilling i etterkant er korrekt.

MEN: Dersom hun mener seg galt behandlet - så kan hun klage til pressens faglige utvalg. Det kan lønne seg å lese gjennom "Vær-varsom-plakaten" og henvise til paragrafer der, som hun mener er blitt brutt.

(www.pfu.no)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...