Elbereth Skrevet 29. mars 2005 Skrevet 29. mars 2005 IQ-tester og sånt fins det jo flust av, men hvordan er selve skalaen for resultat? Noen som har peiling? Heftig diskusjon her 0 Siter
Gjest papirtiger Skrevet 29. mars 2005 Skrevet 29. mars 2005 Litt usikker på hva du spør om, men skalaen er normalfordelt..? 0 Siter
Elbereth Skrevet 29. mars 2005 Forfatter Skrevet 29. mars 2005 Litt usikker på hva du spør om, men skalaen er normalfordelt..? Resultatet av en slik test kommer som en sum, et tall, og det vi lurer på er hvordan denne "skalaen" starter og stopper - hva er lavt, middels og høyt osv. Fx har jeg hørt / trodd at under 60 = lettere psykisk utviklingshemma. 0 Siter
Gjest papirtiger Skrevet 29. mars 2005 Skrevet 29. mars 2005 Resultatet av en slik test kommer som en sum, et tall, og det vi lurer på er hvordan denne "skalaen" starter og stopper - hva er lavt, middels og høyt osv. Fx har jeg hørt / trodd at under 60 = lettere psykisk utviklingshemma. IQ er normalfordelt med 100 som gjennomsnitt. Alt fra 80 til 120 regnes som normalt. En IQ mellom 50 og 70 regnes som mildt kognitivt svekket. Det er vel bortimot 85% av alle som er kognitivt svekkede som er det. Moderat, alvorlig og svært alvorlig er dermed veldig uvanlig. 0 Siter
Gjest svaksterk Skrevet 29. mars 2005 Skrevet 29. mars 2005 Hihi, nysgjerrig nå? Jeg har 139 ;-) heheheheheheheheheeh http://members.shaw.ca/delajara/IQBasics.html 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 29. mars 2005 Skrevet 29. mars 2005 IQ er normalfordelt med 100 som gjennomsnitt. Alt fra 80 til 120 regnes som normalt. En IQ mellom 50 og 70 regnes som mildt kognitivt svekket. Det er vel bortimot 85% av alle som er kognitivt svekkede som er det. Moderat, alvorlig og svært alvorlig er dermed veldig uvanlig. Over 85 regnes som normalt. 70-85 kalles "marginal intellektuell fungering". Under 70 er psykisk utviklingshemming. 0 Siter
Gjest Timari Skrevet 29. mars 2005 Skrevet 29. mars 2005 Over 85 regnes som normalt. 70-85 kalles "marginal intellektuell fungering". Under 70 er psykisk utviklingshemming. de som har IQ fra 70-85, kalles det også generelle lærevansker? 0 Siter
bugge -jenta Skrevet 29. mars 2005 Skrevet 29. mars 2005 de som har IQ fra 70-85, kalles det også generelle lærevansker? Jeg mener å ha lest en plass i mitt lange pensum(når det nå nærmer seg eksamen) at generelle lærevansker har du hvis du ligger 2 år eller mer sånn generelt etter dine jevnaldrende. Med forbehold om feil. Skal du ha eksamener til våren, og er du sånn som meg som gruer seg forferdelig? Jeg føler jeg aldri kan stoffet godt nok, eller at jeg kan bare de merkelige uvesentlige tingene, siden jeg lærer detaljer før helhet. Håper det gikk greit på påsketur:) you know.. 0 Siter
flisa Skrevet 30. mars 2005 Skrevet 30. mars 2005 Hihi, nysgjerrig nå? Jeg har 139 ;-) heheheheheheheheheeh http://members.shaw.ca/delajara/IQBasics.html 136 jeg *slår seg på brøstet* 0 Siter
Gjest Timari Skrevet 30. mars 2005 Skrevet 30. mars 2005 Jeg mener å ha lest en plass i mitt lange pensum(når det nå nærmer seg eksamen) at generelle lærevansker har du hvis du ligger 2 år eller mer sånn generelt etter dine jevnaldrende. Med forbehold om feil. Skal du ha eksamener til våren, og er du sånn som meg som gruer seg forferdelig? Jeg føler jeg aldri kan stoffet godt nok, eller at jeg kan bare de merkelige uvesentlige tingene, siden jeg lærer detaljer før helhet. Håper det gikk greit på påsketur:) you know.. vel jo lenger jeg studerer jo mindre sikker er jeg på noe som helst. Begynner å lure på om jeg kan noe i det hele tatt. jeg har forstått det slik at hvis du har faglige vansker, men ellers er intellektuelt inntakt(liker ikke ordet men....) så har du spesifikke lærevansker. Men hvis lærevanskene er globale og du samtidig ikke skårer gjennomsnittlig på non-verbale tester så har du da generelle lærevansker. Tror man tidligere kalte det tilbakestående. men er jeg sikker på dette? Nope!!. Håper bare at det er enighet om hva som er riktig blant de som skal diagnostisere barna 0 Siter
bugge -jenta Skrevet 30. mars 2005 Skrevet 30. mars 2005 vel jo lenger jeg studerer jo mindre sikker er jeg på noe som helst. Begynner å lure på om jeg kan noe i det hele tatt. jeg har forstått det slik at hvis du har faglige vansker, men ellers er intellektuelt inntakt(liker ikke ordet men....) så har du spesifikke lærevansker. Men hvis lærevanskene er globale og du samtidig ikke skårer gjennomsnittlig på non-verbale tester så har du da generelle lærevansker. Tror man tidligere kalte det tilbakestående. men er jeg sikker på dette? Nope!!. Håper bare at det er enighet om hva som er riktig blant de som skal diagnostisere barna Uff, ja man har kalt det alt fra evneveik til åndssvak. Psykiateren min sier det er et godt tegn å føle at jo mer en har lest, jo mindre kan en. Det betyr at vi begynner å bli klokere. Vi får håpe det stemmer. Ha en god dag:) 0 Siter
Gjest svaksterk Skrevet 30. mars 2005 Skrevet 30. mars 2005 136 jeg *slår seg på brøstet* Tihi :-D Så bra da! :-) 0 Siter
frosken Skrevet 31. mars 2005 Skrevet 31. mars 2005 Jeg mener å ha lest en plass i mitt lange pensum(når det nå nærmer seg eksamen) at generelle lærevansker har du hvis du ligger 2 år eller mer sånn generelt etter dine jevnaldrende. Med forbehold om feil. Skal du ha eksamener til våren, og er du sånn som meg som gruer seg forferdelig? Jeg føler jeg aldri kan stoffet godt nok, eller at jeg kan bare de merkelige uvesentlige tingene, siden jeg lærer detaljer før helhet. Håper det gikk greit på påsketur:) you know.. Det trenger ikke være generelle lærevansker som er årsaken til at en elev er to år etter i forhold til sine medelever. Også en spesifikk vanske (språkvanske, dysleksi mm) kan få slike utslag dersom den ikke blir håndtert på en god måte tidlig. Derimot har dette vært et kriterium for å få særskilt hjelp i Oslo-skolen... 0 Siter
frosken Skrevet 31. mars 2005 Skrevet 31. mars 2005 de som har IQ fra 70-85, kalles det også generelle lærevansker? Generelle lærevansker er et pedagogisk begrep, ikke et medisinsk. De med marginal intellektuell fungering vil som regel ha generelle lærevansker. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.