Gå til innhold

Samvær med far.

Anbefalte innlegg

Gjest Millione
Skrevet

Selv om det plager meg litt, må jeg bare spørre noen av dere. Sikkert noen har som har gjort dette før.

Jeg er mor til en snart 5 år gammel datter. Jeg har vært alene med henne nesten siden hun var født, og det var jeg som valgte å gå ut av forholdet, av ulike årsaker.

Pappan til jenta,har tvillinger før vi fikk vår datter. Siden vi gikk fra hverandre har han ønsket samvær med datteren sin, men det har alltid vært etter hans egen pipe. Jeg har aldri hatt noen fast ordning, hverken høytider eller ferier. Kanskje en uke nå-og-da.

I mars ble han far til to nye tvillinger, men sin nye kone. Nå søker han om bidragsnedsettelse. Bare 250.000,-

Jeg syns dette er noe urettferdig siden jeg tjener mindre, samt at han ikke er interessert i noen fast avtale.

Etter samlivsbruddet har jeg hatt større og mindre ubehagelige opplevelser med far. Eksempelvis at han bryter det han lover, samt beskylder meg for ting. Familien min har en tendens til å se feilene mine, og ikke hans, så derfra får jeg ingen støtte.

Jeg har hørt at det går an å få Familievernkontorene til å lage en samværskontrakt i samarbeid med far. Hvordan går jeg frem? Jeg bor ikke på samme sted som pappan, må jeg allikevel møte på kontoret nærmest han?

Om ikke far vil møte på Familievernkontoret, hva skjer da? Forblir jeg fortsatt uten avlastning?

Er det noen som har vært gjennom det samme før, og som kan gi meg noen gode råd.

Fortsetter under...

Skrevet

Bidraget er det ikke mye du kan gjøre med så lenge det er fastsatt etter loven, samvær er annerledes, her kjenner jeg meg igjen, far mente han hadde vanlig samvær, men fakta for oss var at våre barn "blånektet etter grunner og årsaker som ikke burde nevnes her", jeg fikk medhold, det er det "faktiske samvær" som regnes og ikke det "avtalte"!

veldig synd når vi som foreldre ikke får det til, men jeg har heldigvis sett bedringer etter iherdig jobbing fra både min og fars side:-) lykke til, uansett er det barnas beste vi vil og ikke pengene!

Gjest ex-bridget
Skrevet

Jeg er i litt samme situasjon, men motsatt. Min mann har barn fra før, men barnets mor forsøker å sette kjepper i hjulene for samvær osv.

Vi gikk først til helsesøster og snakket med henne og fikk masse gode råd. Deretter tok vi kontakt med Familievernkontoret, og har vært i møte med de (uten barnets mor), og fått svar på alle våre spørsmål, og skal nå om en stund i møte sammen med barnets mor og få satt opp en ny avtale som er detaljert ned til det minste.

Hvis dere bor langt fra hverandre vet jeg ikke hvordan man gjør det, men ta kontakt med ditt nærmeste Familievernkontor og be om en time, så får du svar på det meste av det du lurer på.

Lykke til !

Skrevet

Når far ikke har samværsavtale får han heller ikke samværsfradrag. Har du tenkt på det? Hvis far søker om bidragsendring, så oppgir han sikkert så og så mange netter samvær per mnd. Dette nekter du på. Det blir da opp til far å bevise at han faktisk har samvær. Dette må gjøres v.h.a en skriftlig samværsavtale. Så jeg ville ikke stresset med avtalen hvis jeg var deg. La far finne ut av det selv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...