Gjest da blir jeg glad:-) Skrevet 29. mars 2005 Skrevet 29. mars 2005 Hei Kan noen være så snille å hjelpe meg med dette? Dette har med regnskap å gjøre. Jeg har fått oppgitt: Salgspris: 16kr Direkte lønnskostnader: 6kr Direkte matrialkostnader: 4kr Maskintid: 8 min Faste kostnader: 3000000 Salg: 1000000 stk Jeg skal regne ut dekningsgrad, nullpunktet, risikomarginen og resultatet. Det jeg lurer på er hvor jeg skal innkalkulere maskintiden hen? Jeg skjønner ikke helt hva jeg trenger den til? Jeg spør sikkert veldig dumt nå, men dette er ikke min sterkeste side, som dere sikkert skjønner:-) Utrolig takknemlig for svar 0 Siter
oslogutt Skrevet 30. mars 2005 Skrevet 30. mars 2005 Nå ligger ikke hele opgaven her så det kan være usikkert å svare. Men basert på det du skriver så har ikke maskintiden noe å si for dette. Den kan utelates. Poenget fra den som lagde oppgaven er vel å få deg til bruke det som er relevant, og slik vise at du har fortstått det ordentlig. Alternativt kommer det flere deloppgaver hvor du må beregne produksjonstid osv, da ville maskintiden blitt relevant. 0 Siter
Gjest da blir jeg glad:-) Skrevet 30. mars 2005 Skrevet 30. mars 2005 Nå ligger ikke hele opgaven her så det kan være usikkert å svare. Men basert på det du skriver så har ikke maskintiden noe å si for dette. Den kan utelates. Poenget fra den som lagde oppgaven er vel å få deg til bruke det som er relevant, og slik vise at du har fortstått det ordentlig. Alternativt kommer det flere deloppgaver hvor du må beregne produksjonstid osv, da ville maskintiden blitt relevant. Takk for svar:-) Det stemmer at det er flere deloppgaver. Bedriften vurderer å utvide produkssjonskapasiteten ved å investere i nytt produksjonsutstyr. Dette vil medføre at de årlig kostnadene øker med 1,8 mill kr fra og med neste år. Hvor mye må salget øke for at dette skal bli lønnsomt? c) Bedriften gjennomfører ikke investeringen. Ledelsen mistenker at de kan øke lønnsomheten ved å endre produktmixen. Du får i oppgave å bestemme optimal produktmix. Dette var resten av deloppgavene. Her er jeg ganske usikker, vet du hvor jeg skal innkalkulere maskintiden her? Jeg skjønner hvis dette ble litt mye, men er veldig takknemlig for evnt hjelp. 0 Siter
oslogutt Skrevet 30. mars 2005 Skrevet 30. mars 2005 Takk for svar:-) Det stemmer at det er flere deloppgaver. Bedriften vurderer å utvide produkssjonskapasiteten ved å investere i nytt produksjonsutstyr. Dette vil medføre at de årlig kostnadene øker med 1,8 mill kr fra og med neste år. Hvor mye må salget øke for at dette skal bli lønnsomt? c) Bedriften gjennomfører ikke investeringen. Ledelsen mistenker at de kan øke lønnsomheten ved å endre produktmixen. Du får i oppgave å bestemme optimal produktmix. Dette var resten av deloppgavene. Her er jeg ganske usikker, vet du hvor jeg skal innkalkulere maskintiden her? Jeg skjønner hvis dette ble litt mye, men er veldig takknemlig for evnt hjelp. Det kan vel ikke være hele oppgaven? Skal det gi full mening må det vel foreligge flere opplysninger. Det er oppgave om produktmix, men du har bare kommet med opplysninger om ett produkt og for en mix trengs det flere! Maskintiden kan gi informasjon om utnyttelsen av maskinene og også mulige maksimal produksjon av produkt(ene). Du har vel klart de andre opgavene du viser til? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.