Gjest polyneser Skrevet 30. mars 2005 Skrevet 30. mars 2005 I går så jeg at foreldrene til Terri gikk ut i media og klaget over at legene ga henne morfin. De var redd for at dette ville framskynde døden. Det må da være bedre at hun nå får en overdose morfin og dør raskere av dette, enn at hun skal ligge der å dø av tørst og sult?? Nå er det nå engang bestemt at hun skal få dø, så da bør en vel gjøre det så raskt og smertefritt som mulig??? 0 Siter
Gjest jolanda Skrevet 30. mars 2005 Skrevet 30. mars 2005 Er vel ganske klart at foreldrene hennes ikke lenger tenker klart, de bare er imot alt som blir gjort mot henne. De vil ikke innse noe som faktisk har skjedd for lenge siden -de har mistet jenta si... 0 Siter
nomen_necio Skrevet 30. mars 2005 Skrevet 30. mars 2005 Her kommer selvmotsigelsen. Hvis hun er så skadd at hun ikke kan oppfatte noe, er det ingen mening i å gi morfin ? Men det er vel greit for ektemannen at hennes død blir fremskyndet ved morfindoser. Morfin kan såklart gis i moderate doser uten å fremskynde døden. Vi andre ville kallt alle former for fremskynding av døden for drap. 0 Siter
Gjest polyneser Skrevet 30. mars 2005 Skrevet 30. mars 2005 Her kommer selvmotsigelsen. Hvis hun er så skadd at hun ikke kan oppfatte noe, er det ingen mening i å gi morfin ? Men det er vel greit for ektemannen at hennes død blir fremskyndet ved morfindoser. Morfin kan såklart gis i moderate doser uten å fremskynde døden. Vi andre ville kallt alle former for fremskynding av døden for drap. Jeg ønsker ikke å diskutere hvor rett/galt det er å la denne kvinnen dø, men bestemmelsen er allerede tatt i alle de instanser i USA som har avgjørende myndighet i landet. Det som da blir poenget, er at siden denne bestemmelsen allerede er tatt, hva er da så ille med at døden blir framskyndet. Dø vil hun nå gjøre uansett... 0 Siter
favn Skrevet 30. mars 2005 Skrevet 30. mars 2005 Her kommer selvmotsigelsen. Hvis hun er så skadd at hun ikke kan oppfatte noe, er det ingen mening i å gi morfin ? Men det er vel greit for ektemannen at hennes død blir fremskyndet ved morfindoser. Morfin kan såklart gis i moderate doser uten å fremskynde døden. Vi andre ville kallt alle former for fremskynding av døden for drap. Er så enig som det går an å bli. 'Framskynding av død' er bare en ekkel omskriving av 'drap'. 0 Siter
Gjest Timari Skrevet 30. mars 2005 Skrevet 30. mars 2005 Jeg ønsker ikke å diskutere hvor rett/galt det er å la denne kvinnen dø, men bestemmelsen er allerede tatt i alle de instanser i USA som har avgjørende myndighet i landet. Det som da blir poenget, er at siden denne bestemmelsen allerede er tatt, hva er da så ille med at døden blir framskyndet. Dø vil hun nå gjøre uansett... Foreldrene har visst gjort et siste framstøt i ht til å koble næringssonden til igjen. det er vel derfor de vil drøye dødsprosessen så lenge som mulig 0 Siter
Goliath Skrevet 30. mars 2005 Skrevet 30. mars 2005 Terri er så død som det er mulig å bli, uten å være fullstendig hjernedød. Det som nå diskuteres er egentlig mer et definisjonsspørsmål. Terri er i praksis ikke lenger et levende menneske, men et "tomt skall" der det menneskelige for lengst er forsvunnet. At de nå gir henne morfin er kun en symbolsk handling. Hun har ingen tanker, følelser eller bevissthet av noe slag, og det er kun de mest elementære automatiserte styringsfunksjoner som fremdeles fungerer i det som er igjen av hennes hjerne. Og det lille som er igjen burde fått dø for lenge siden. 0 Siter
morsan Skrevet 30. mars 2005 Skrevet 30. mars 2005 Her kommer selvmotsigelsen. Hvis hun er så skadd at hun ikke kan oppfatte noe, er det ingen mening i å gi morfin ? Men det er vel greit for ektemannen at hennes død blir fremskyndet ved morfindoser. Morfin kan såklart gis i moderate doser uten å fremskynde døden. Vi andre ville kallt alle former for fremskynding av døden for drap. Fremskynding av død = drap?? Jeg er temmelig sikker på at den siste morfinsprøyten min fra fikk etter mange års kreftsykdom, og hvor han det siste døgnet hadde glidd inn i koma og fikk høy feber, medvirket til at han døde innen en time. Kanksje ville han uten den sprøyten ha dødd neste dag?? Jeg er glad for at han fikk slippe å lide. 0 Siter
Hawkwind Skrevet 30. mars 2005 Skrevet 30. mars 2005 Det neste blir vel at de forsøker å nekte ektemannen å få dama obdusert. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.