Gjest gomle Skrevet 30. mars 2005 Del Skrevet 30. mars 2005 Jeg er en jente på 35 år, som er ganske kraftig arvelig disponert for åreknuter. Jeg har vært operert to ganger i begge ben, den ene gangen var jeg bare 22 år, og hadde ingen barn. Den andre gangen var jeg 32 år, og hadde da fått tre barn. Jeg har litt "spindelvev", og det dukker stadig opp litt stygge årer. Nå holder jeg det i sjakk med skleroterapi, og det fungerer bra, selv om jeg aldri blir helt fin selvsagt. Er mest plaget fra knærne opp opp faktisk, leggene er ikke så verst. Så over til spørsmålet mitt: Jeg har i perioder brukt epilator for å fjerne hår på leggene, altså en slik maskin som napper ut hårene. Men så kom jeg over en utenlandsk bruksanvisning til en slik epilator, og der sto det at den ikke skulle brukes av folk med åreknuter. Er dette tilfellet? Og isåfall hvorfor ikke? Vil det å nappe ut hårene gjøre at jeg får flere åreknuter? (Dette gjelder vel da også for voksning av leggene). Skulle gjerne ha svar på dette, da jeg savner å bruke epilatoren, barbering blir ikke helt det samme. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/179196-h%C3%A5rfjerning-og-%C3%A5reknuter/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 1. april 2005 Del Skrevet 1. april 2005 Jeg kan ikke skjønne at dette skal kunne fremkalle åreknuter. Årsaken til "forsiktighetsregelen" er nok at epilatoren KAN gi blødning fra en allerede eksisterende åreknute. faren er nok større hos eldre mennesker med tynn hud og skjørere blodkar. Årsaken til åreknuter er dårlig hold i bindevevet i vene-veggene, og napping av hår og bruk av epilator vil kun berøre hud/underhud. Synes derfor det høres helt greitt ut at du fortsetter med epilatoren. Du kan jo forhøre deg med de fagpersonene som gjennomfører scleroterapien neste gang, kanskje de har mer detalj-kunnskap. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/179196-h%C3%A5rfjerning-og-%C3%A5reknuter/#findComment-1206256 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.