Gå til innhold

Anbefalte innlegg

I 17års alderen ble jeg innlagt på psykiatrisk avdeling p.g.a psykose. Jeg var innlagt 4 uker og etter det har jeg nå vært hos psykolog , en gang per 3 uke, i 3 år per dags dato. GÅr fortsatt på medisiner, altså 3 år senere (5mg zyprexa) Jeg gikk på sosialkontoret i 2 år etter at jeg kom hjem fra sjukehuset og det 3.året jobbet jeg i praksisarbeid på en enkel og ikke-stressende arbeidsplass, noe jeg forlangte og fortsatt gjør. Jeg fullførte det abreidsåret med en del fravær. Nå blir jeg bedt igjen om å arbeide på same plass av mangel på jobb muligheter fra AETAT, noe som er forsåvidt forståelig siden jeg da kuttet videregående skole på basis av min sykdom(noe jeg ikke visste da men vet nå fra mine møter med psykologen) og har da dermed ikke fullført studiekompetanse.Jeg vil nå p.g.a alt dette søke etter å få uføretrygd.SPØRSMÅL:Er mine sjanser gode eller bør jeg satse på rehabiliteringspenger i starten?Hvis jeg får uføretrygd vil jeg få det livet ut eller må det nye behandlings søknader og kluss og klass?Takk for svar,Andreas

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/179228-uf%C3%B8retrygd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uføretrygd får du når alt annet er prøvd, uten at det fører frem til noe. Dvs. Rehabilitering, attføring og/eller yrkesretta attføring.

Hvem bestemmer at "det ikke fører fram til noe" og hvis det er opptil meg å avgjøre, hva er så Noe?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/179228-uf%C3%B8retrygd/#findComment-1203681
Del på andre sider

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Vanlig saksgange er at man først 1 år har sykmelding. Deretter 1 år på rehabilitering; enten medisinek eller yrkesmessig. Førstnevnte når man er under medisinsk behandling med utsikt til bedring. sistnevnte når sykdommen gjør at annet type arbeid må finnes, og det kanskje krever omskolering. Sykepenger og rehabiliteringspenger utgjør mer enn uføretrygd, og trygdekontoret har plikt til å rettlede så du får den gunstigst mulige ordningen. Uføretrygd blir ofte revurdert med noen års mellomrom, særlig når du er så ung. Kanskje hadde du klart å ta noen fag av gangen for å få studiekompetanse? Kanskje kan en deltidsjobb bli en god løsning, kanskje kombinert med 50% uføretrygd.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/179228-uf%C3%B8retrygd/#findComment-1206235
Del på andre sider

Annonse

Vanlig saksgange er at man først 1 år har sykmelding. Deretter 1 år på rehabilitering; enten medisinek eller yrkesmessig. Førstnevnte når man er under medisinsk behandling med utsikt til bedring. sistnevnte når sykdommen gjør at annet type arbeid må finnes, og det kanskje krever omskolering. Sykepenger og rehabiliteringspenger utgjør mer enn uføretrygd, og trygdekontoret har plikt til å rettlede så du får den gunstigst mulige ordningen. Uføretrygd blir ofte revurdert med noen års mellomrom, særlig når du er så ung. Kanskje hadde du klart å ta noen fag av gangen for å få studiekompetanse? Kanskje kan en deltidsjobb bli en god løsning, kanskje kombinert med 50% uføretrygd.

Hei,

2 spørsmål til:

Kan jeg gå på uføretrygd eller rehabilitering og gå opp i noen fag som privatist?

Hvis man har fått utføretrygden godkjent og man få 2-3 år på det før neste evaluering, vil man ha bedre sjanser enn vanlig ?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/179228-uf%C3%B8retrygd/#findComment-1206342
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...