Gå til innhold

Angrer på leie av bolig

Anbefalte innlegg

Gjest Therese Christine
Skrevet

Jeg har leid en ganske stor bolig og skrevet under en kontrakt at jeg skal bo her i minimum 1 år... Saken er den at jeg mistrives så sterkt å ønsker å flytte. ( Har bare bodd her i 2 mnd.) Men jeg forventer ikke at utleier skal gi meg "grønt lys" å flytte allerede nå..

Har jeg noen rettigheter? Eller er det noen som har noen råd til meg?

Fortsetter under...

Skrevet

Er det ikke noe som heter leierenes landsforrening eller lignende...? Så vidt jeg vet er det ikke lov med mer enn 3 måneders oppsigelsestid. Men jeg er ikke sikker....

Gjest oppfinnsom
Skrevet

Se nærmere på HVA som gjør at du mistrives, og forsøke å bøte på det. I alle fall slik at det lar seg gjøre å bo i 12 mnd.

Gjest Therese Christine
Skrevet
  oppfinnsom skrev (På 30.3.2005 den 16.51):

Se nærmere på HVA som gjør at du mistrives, og forsøke å bøte på det. I alle fall slik at det lar seg gjøre å bo i 12 mnd.

Det som gjør at jeg mistrives bl.a kan ikke la seg fixes på :-(

Gjest Therse Christine
Skrevet
  Sofline skrev (På 30.3.2005 den 16.51):

Er det ikke noe som heter leierenes landsforrening eller lignende...? Så vidt jeg vet er det ikke lov med mer enn 3 måneders oppsigelsestid. Men jeg er ikke sikker....

Det er bare 2 mnd oppsigelsestid her jeg bor, men jeg har bundet meg til å leie her i 1 år..... minst..

Skrevet
  Therse Christine skrev (På 30.3.2005 den 16.55):

Det er bare 2 mnd oppsigelsestid her jeg bor, men jeg har bundet meg til å leie her i 1 år..... minst..

Men er det lov å binde seg sånn? Du bør finne ut av det. Er det ikke det, gjelder ikke kontrakten.

Annonse

Gjest Sinai
Skrevet
  Therse Christine skrev (På 30.3.2005 den 16.55):

hvis utleier er litt grei kansje h*n lar deg flytte, likevel. Kjæresten min hadde en sånn kontrakt, men utleier sa det var greit dersom han fant en annen leieboer.

Skrevet
  Therese Christine skrev (På 30.3.2005 den 16.54):

Det som gjør at jeg mistrives bl.a kan ikke la seg fixes på :-(

Hva er det som gjør at du mistrives sånn da?

Gjest gjeeesp
Skrevet
  Sofline skrev (På 30.3.2005 den 16.51):

Det er lov så lenge det står i kontrakten. Skrivar man undre på det så har man samtykket....

Gjest finn en til å overta
Skrevet

Finn en ny leietaker, og presenter denne for huseier. Hvis noen flytter inn med en gang du flytter ut, kan det ikke bety så mye for huseier?

Skrevet
  gjeeesp skrev (På 30.3.2005 den 17.10):

Det er lov så lenge det står i kontrakten. Skrivar man undre på det så har man samtykket....

Feil!

" Det kan ikke avtales eller gjøres gjeldende vilkår som er mindre gunstige for leieren enn det som følger av bestemmelsene i loven her."

Husleielovens § 1-2 om ufravikelighet

Gjest Therse Christine
Skrevet
  Gemini skrev (På 30.3.2005 den 17.12):

Feil!

" Det kan ikke avtales eller gjøres gjeldende vilkår som er mindre gunstige for leieren enn det som følger av bestemmelsene i loven her."

Husleielovens § 1-2 om ufravikelighet

Hva betyr det?? Er ikke så flink med slike lover..!!

På forhånd takk :)

Annonse

Skrevet
  Therse Christine skrev (På 30.3.2005 den 17.16):

Hva betyr det?? Er ikke så flink med slike lover..!!

På forhånd takk :)

Det betyr at selv om du har skrevet under på en kontrakt, så er ikke nødvendigvis kontrakten gyldig. Hvis vilkårene i kontrakten er dårligere for deg som leietaker, enn det som står i loven, så er kontrakten (eller den delen om leieforholdets lengde) ugyldig.

Men jeg understreker at jeg IKKE har detaljert kunnskap om hva som står i loven. Men ser av innholdsfortegnelsen at særlig Kapittel 9 omhandler leieforholdets varighet og opphør. Se om du kan bli noe klokere på det som står der i loven, evt. så får du kanskje flere gode svar her.

Skrevet

Uten at jeg vet grunnene dine til hvorfor du mistrives, så burde du kanskje gjøre et innsats i å skaffe ny leietaker ihvertfall, for utleiers skyld (med mindre h*n er skyld i at du nå ikke trives?)

Særlig når du bare ahr bodd der 2 mnd og egentlig har skrevet under på 1årskontrakt, lovlig eller ikke..

hjertebarnet
Skrevet

Var jeg deg, ville jeg melde meg inn i Leieboerforeningen. Det koster ca 300 kroner tror jeg, og da har du rett på en gratis konsultasjon med deres juridiske rådgiver.

hjertebarnet
Skrevet
  finn en til å overta skrev (På 30.3.2005 den 17.10):

Finn en ny leietaker, og presenter denne for huseier. Hvis noen flytter inn med en gang du flytter ut, kan det ikke bety så mye for huseier?

Paragraf 7-5. Framleie ved tidsbestemte leieavtaler:

"Er leieavtalen inngått for en bestemt tid, kan leieren framleie for resten av leietiden med godkjenning fra utleieren. Blir godkjenning nektet uten at framleierens forhold gir saklig grunn til det, kan leieren si opp med varsel som nevnt i § 9-6."

Gjest Sinai
Skrevet

Håper du har en grei utleier så ordner det seg sikkert. Saken minner meg på en sokkelleilighet vi leide en gang med samme type kontrakt. Vi flyttet ut et par måneder før kontrakten gikk ut, men likevel ville utleier at vi skulle betale strøm for de månedene leiligheten sto tom!

Gjest Utleier'n
Skrevet

Jeg er "på den andre siden", nemlig på utleiersiden.

At utleier har krevd bindingstid er tillatt, men det kommer an på hva slags bolig det er snakk om i forhold til hvor lang bindingstid. Minstetiden er ett år, det normale 3.

Dersom jeg var utleier av din bolig, ville jeg bli litt fortvilet om du ønsket å flytte etter 2 måneder allerede. Det er ganske mye styr med å leie ut, og i tillegg koster det penger.

For at du skulle ha fått gå vekk fra kontrakten, ville jeg nok ha bedt deg om å dekke kostnadene til annonsering. Jeg ville også ha krevd 1 måneds ekstra leie av deg i forhold til den faktiske botiden - som en kompensasjon for det ekstra-arbeidet jeg fikk.

Dersom det ikke gikk å leie ut igjen boligen, ville jeg ikke latt deg slippe uten å betale husleie i den perioden du har kontrakt for.

Håper det ordner seg for deg!

Gjest jussgjesten
Skrevet

Kan du peke på noen feil eller mangler på leiligheten eller til hva du hadde forventet deg utfra informasjonen utleier ga før du inngikk kontrakt?

I så fall kan det hende du kan heve kontrakten, eller i det minste at du har et sterkt kort på hånden.

Om du flytter ut nå er du evt. bare ansvarlig for tapet du påfører utleier ved kontraktsbruddet ditt. Klarer du å skaffe ny leietaker for dem er du fri til å dra. Enten de velger å leie ut ti ldenne eller ikke. Eneste er om de har saklig grunn til å ikke leie ut til denne nye leietakeren. Om vedkommende er "utlending", "arbeidsledig" etc er ikke saklige grunner.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...