Gå til innhold

Angrer på leie av bolig

Anbefalte innlegg

Gjest jussgjesten
Skrevet

Kan du peke på noen feil eller mangler på leiligheten eller til hva du hadde forventet deg utfra informasjonen utleier ga før du inngikk kontrakt?

I så fall kan det hende du kan heve kontrakten, eller i det minste at du har et sterkt kort på hånden.

Om du flytter ut nå er du evt. bare ansvarlig for tapet du påfører utleier ved kontraktsbruddet ditt. Klarer du å skaffe ny leietaker for dem er du fri til å dra. Enten de velger å leie ut ti ldenne eller ikke. Eneste er om de har saklig grunn til å ikke leie ut til denne nye leietakeren. Om vedkommende er "utlending", "arbeidsledig" etc er ikke saklige grunner.

En ting til. Dersom du flytter ut UTEN å ha skaffet ny leietaker slik at du er forpliktet til å betale husleie, er utleier forpliktet til å aktivt forsøke å skaffe ny leietaker, og kan ikke unnlate å leie ut til en evt. ny intressert leietaker uten saklig grunn som nevnt mitt forrige innlegg. Og så fort en ny leietaker er på plass er du fri.

Skrevet

Det er bare 2 mnd oppsigelsestid her jeg bor, men jeg har bundet meg til å leie her i 1 år..... minst..

Hvis det er 2 mnd. oppsigelse, så regner jeg med at det er gjensidig oppsigelse. Det er det ihvertfall i enhver standard kontrakt. Det er dette som er oppsigelsestiden - hvis man i tillegg har en total leieperiode, så betyr det at utleier ikke trenger å si opp leieavtalen for at den skal opphøre.

Det er veldig vanlig å leie ut med 3 års kontrakt, og 3 mnd. oppsigelse. Det betyr at leieren kan si opp når som helst med 3 mnd. varsel, mens eieren ikke kan "kaste deg ut" før etter 3 år, med mindre det foreligger skjellig grunn (huset selges etc.)

".................................."

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Hvis du selv greier å skaffe ny leietager, blir det sikkert ikke noe problem.

Hilsen utleier

Skrevet

Hvis dette er en bolig som er enkel å leie ut til en ny leietaker må det vel være greit at du flytter før kontrakten er gått ut. Hvis utleier taper på at du flytter fordi boligen blir stående tom kan det være utleier vil kreve deg for det tapte, men jeg tviler på at han kan kreve at du betaler husleie i et helt år.

Ser at noen her sier du kan skaffe nye leieboere. Det synes jeg er en dårlig idè såfremt det ikke er ekstremt vanskelig å leie ut boligen. Jeg leier ut en leilighet og vil jamen velge selv hvem jeg leier ut til.

Gjest gladiol
Skrevet

Den kontrakten du har skrevet er bindende for begge parter og fullt lovlig i henhold til husleieloven.

Det du kan gjøre er å ta situasjonen opp med huseier for å se om dere kan komme til en løsning som begge parter kan akseptere.

Husk å få en evt. endring av kontrakten skriftelig, slik at du slipper fremtidige krav på den kontrakten som foreligger i dag.

Skrevet

Hva slags leilighet er det, og hvordan er 1-årsbindingen formulert?

Dersom det er en tre års kontrakt med klausul om at du ikke kan si opp før etter 1 år, så er kontrakten bindende for deg. Da må du satse på at huseier er grei, og lar deg flytte ut før tiden. Høyst sannsynlig vil han da kreve deg for noe leie etter at du flytter, evt. for utgifter til anonser osv.

Dersom kontrakten din er en ren 1-årskontrakt, avhenger gyldigheten av typen leilighet. Er det leilighet i huset som huseier selv bor i?

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Hvis dette er en bolig som er enkel å leie ut til en ny leietaker må det vel være greit at du flytter før kontrakten er gått ut. Hvis utleier taper på at du flytter fordi boligen blir stående tom kan det være utleier vil kreve deg for det tapte, men jeg tviler på at han kan kreve at du betaler husleie i et helt år.

Ser at noen her sier du kan skaffe nye leieboere. Det synes jeg er en dårlig idè såfremt det ikke er ekstremt vanskelig å leie ut boligen. Jeg leier ut en leilighet og vil jamen velge selv hvem jeg leier ut til.

Det vil gjerne jeg også.

Men det er ikke noe problem for meg at at leieboer forsøker å skaffe nye leieboere.

Vi skal jo uansett godkjenne.

Skrevet

Hvis du har to måneders oppsigelse så sier du opp nå og så er du jo fri om 2 måneder. Hvis de får inn nye leietagere før så kan du til og med slippe ut tidligere. :-)

Uansett hva som står i kontrakta så kan du komme fra det bedre om du får til avtaler med utleier som er bedre. Det verste du kan få er et "nei" og da gjelder oppsigelsestiden.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...