Gå til innhold

Vektreduksjon: Xenical eller Reductil?

Anbefalte innlegg

Jeg er en jente på 34 år som alltid har vært kraftig/lett overvektig, men som over de siste årene har lagt på meg mye ifm med to svangerskap. Jeg har en BMI på 33, og trenger hjelp. Jeg har i løpet av de siste 7 månedene gått på Fedon kurs og på Grete Roede kurs. Tidligere har jeg gode resultater fra Grete Roede, men nå går det nesten ikke nedover med vekten. Jeg lever sunt (lite fett og sukker, mye grønt og fiber ca. 1300-1600 kcal/daglig) og trener 2 ganger i uken. Til tross for at jeg virkelig jobber med saken har jeg ikke gått ned mer en tre, fire kilo på alle disse månedene. Jeg ønsker nå å prøve enten Xenical eller Reductil, hva anbefaler du og hvorfor?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/179262-vektreduksjon-xenical-eller-reductil/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest gladiol

Xenical er en tablett som skiller ut ca 30% av fettet i matinntaket rett i tarmen.

Spiser du fet mat når du har tatt Xenical får du relativt sterke magesmerter og toalettet bør ikke være for langt unna.

Når det gjelder Reductil så virker den på sultfølelsen. Den lurer hjernen til å tro at du er mett. Ingen innvirkning på magen, men gir ofte tørr munn og tørste den første tiden.

Begge disse tablettene bør kombineres med et bevisst matinntak og trim. Det er ikke noen vidunderkur, men et godt hjelpemiddel i kombinasjon med andre tiltak.

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

xenical virker lokalt i tarmen, og hemmer et enzym som bidrar til oppsuging av fett. Dersom kostholdet inneholder lite fett, vil de fleste oppleve få bivirkninger. Inntak av fettrik mat vil kunne gi bivirkninger med diare, mageknip og fettrik av føring. Reductil virker "via" nervesystemet og påvirker tarmaktivitet og apetittsenter. Kjente bivirkninger er urolg søvn, litt hjertebank og eventuell angst.

Hos de fleste avtar bivirkninger etter ca 1 mnd, det gjelder begge medisinene. jeg synes det er fornufti å prøve xenical først, for det virker kun "lokalt". Dersom du ikke har god effekt, eller plagsomme bivirkninger utover 1 mnd kan du bytte tilReductil.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...