Gå til innhold

Kranglete familiefar


peter_24

Anbefalte innlegg

Situasjonen i min familie er trasig. Min far har vært i langvarige krangler med et par av min mors søstre. Bakgrunnen for kranglene er at bestefar (morfar) var i dårlig fysisk form. Og min far mente at han burde begynne å gå turer for å bedre kondisjonen. Det ble en kjempekrangel av dette - og min tante og onkel er ennå ikke velkomne på besøk - selv om det er over ti år siden krangelen! Som en følge av dette ble da heller ikke min mor, min far, min søster eller meg invitert i bryllupet til min fetter for noen år siden.Og dette syntes en annen av min mors søstre var helt feil - og støttet derfor min mor og min far i dette at de burde vært invitert i bryllupet. Men hun fortalte også min far at en del av forklaringen på at ingen invitasjon kom kunne ha en sammenheng med at min far aldri hadde prøvd å be om unnskyldning eller løse konflikten - men bare stengt min onkel og tante ute. Min far mente at dette ikke hang på greip. Og nå er heller ikke denne tanten velkommen på besøk.Den jeg tenker på i dette er min mor. Min far nekter henne å invitere sine egne søstre i egen bursdag. Og nå for tre år siden hadde min mor 50-årsdag. Min far sendte gaven fra min tante i retur i posten. Til hennes arbeidsplass på trygdekontoret.Min mor er ikke frisk. Jeg tror ikke hun er sterk nok til å si imot og godtar alt. Mitt spørsmål er derfor: Er det noe galt med min far? Er det en personlighetsforstyrrelse? Finnes det behandling for slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest en annen

Det kan være en personlighetsforstyrrelse. Uansett virker faren din som en skrudd fyr som det er mye pes med. Antagelig veldig vanskelig å få ham til å endre adferd eller søke behandling. I din situasjon ville jeg kanskje oppmuntret mor til ikke å være så ettergivende overfor ham, evt. ta ut skillsmisse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Ja, det er noe galt med din far og kanskje også med flere andre i familien.

PF er intet dårlig forslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...