Gjest ulike verdier Skrevet 30. mars 2005 Del Skrevet 30. mars 2005 Min bror og svigerinne passer sønnen min en del. Det er jeg takknemlig for. Men en ting jeg ikke liker, er at svigerinnen min ser ut til å ikke følge mine beskjeder. Hun er veldig glad i sønnen min, men jeg får følelsen av at hun nesten overtar morsrollen helt når hun skal ha ham, med sine egne verdier og bestemmelser. Tre eksempler: Flere ganger har jeg gitt beskjed om at han ikke skal spise boller og godterier, men vanlig grovt brød til måltider. Jeg er opptatt av kosthold hos barn. Hun følger dette bare halvveis, gir ham hveteboller og kjeks istedenfor ordenlig mat. Et annet eksempel de skulle trille en tur med ham, og jeg sa at det var viktig at han fikk gå litt, for han hadde vært inne hele dagen og trengte å bevege seg, og han liker ikke å sitte i vogna hele tiden. Da jeg fikk han hjem, var han skuffet og lei seg fordi han hadde måttet sitte i vognen hele tiden. Forrige uke skulle de først passe ham og så ta ham med i påskeselskap til min gamle mor (jeg var selv syk). Jeg hadde sendt med ham en penere bukse og bedt min bror sørge for at gutten hadde på denne i selskapet istedenfor olabuksen (Jeg vet at moren min setter pris på litt penere påkledning når det er selskap). Det viste seg at svigerinnen hadde latt ham beholde Olabuksen på, fordi hun selv ikke likte den andre buksen, og "syntes olabuksen så tøffere ut". Småting kanskje, men jeg reagerer på det likevel. Når jeg passer andres unger, prøver jeg da å følge morens anvisning så godt jeg kan. Jeg er usikker på om og hvordan jeg evt. skal ta det opp, for jeg er jo samtidig veldig glad og takknemlig fordi de passer ham. Da bør jeg kanskje la dem styre som de vil?? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nynne Skrevet 30. mars 2005 Del Skrevet 30. mars 2005 Hvis det er ofte han får godteri i stedet for mat ville jeg tatt opp det. Men en gang i blant har tanter og onkler lov til å bytte ut mat med snop- selv på en hverdag. Hvis det alltid er sånn at han må sitte i vogn og ikke får gå selv på tur, ville jeg kanskje tatt opp det også. Men de andre tingene hadde jeg glatt oversett. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
den opprinnelige m&m Skrevet 30. mars 2005 Del Skrevet 30. mars 2005 Jeg tror du må "velge dine slag", og prioritere hva som virkelig er viktig for deg at de følger opp. Jeg er enig i at de burde følge opp dine beskjeder, men om sønnen din har olabukser i et selskap er ikke så viktig. Heller ikke om han må sitte i vogn på en tur. At de følger opp kostholdet er viktigere, synes jeg. Men det sprøs jo hvor ofte de passer ham, og hvor viktig det er for deg å få den avlastningen. Hvis du risikerer å miste barnepass når du trenger det så bør du være overbærende med det som ikke betyr så mye. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest M.Angelica Skrevet 30. mars 2005 Del Skrevet 30. mars 2005 Jeg synes du kan ta det opp. Det er jo ditt barn! Kosthold og det motoriske er jo viktig. Hadde jeg passet andres barn hadde jeg selvfølgelig fulgt foreldrens beskjeder. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bb71 Skrevet 30. mars 2005 Del Skrevet 30. mars 2005 Må innrømme at dersom noen hadde passet mine barn, så hadde jeg hatt stor tolleranse for hva de holdt på med! Dersom det blir bollemat for ofte, ville jeg vel tatt opp dette, ellers ville jeg holdt kjeft og vært glad til! Tror jeg... Jeg ønsker meg litt avlastning så jeg er kanskje litt enspora... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest blaeærgh Skrevet 31. mars 2005 Del Skrevet 31. mars 2005 Jeg har i utgangspunktet verdier som likner dine, men du har helt rett i at dette er småting. Dersom de passer barnet ofte kan du ta opp kostholdet, men se om du ikke kan klare å la være. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 31. mars 2005 Del Skrevet 31. mars 2005 Jeg tror du må "velge dine slag", og prioritere hva som virkelig er viktig for deg at de følger opp. Jeg er enig i at de burde følge opp dine beskjeder, men om sønnen din har olabukser i et selskap er ikke så viktig. Heller ikke om han må sitte i vogn på en tur. At de følger opp kostholdet er viktigere, synes jeg. Men det sprøs jo hvor ofte de passer ham, og hvor viktig det er for deg å få den avlastningen. Hvis du risikerer å miste barnepass når du trenger det så bør du være overbærende med det som ikke betyr så mye. Enig! :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skorpionfisken Skrevet 31. mars 2005 Del Skrevet 31. mars 2005 Passer de han daglig så bør du ta opp kostholdet. Er det en gang i uka, så synes jeg du overdriver. Det samme gjelder vogna, daglig, ikke bra, en gang i uka, ok. Barn har dessuten selektiv hukommelse. Om han gikk en time, og måtte sitte i vogna på veien hjem, selv om han ikke ville sitte der, så husker han det, og er sint fordi han ikke fikk gå selv. Hvilken bukse han hadde i selskapet er en ytterst liten bagatell, med mindre buksa var veldig skitten. Om du er redd for at din mor skal ta det ille opp at du ikke sørget for penklær, kan du jo nevne for henne at det var synd din bror glemte å ta på den fine selskapsbuksa du hadde sendt med dem. Som jeg ser det så har du fantastisk avlastning, og kan ikke legge for mye føringer for dette uten å risikere at du mister hele avlastningen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest rutangis netu Skrevet 31. mars 2005 Del Skrevet 31. mars 2005 Hvis en tar imot hjelp til barnepass, vel og merke hvis en ikke betaler for det, så må en finne seg i en del slike uregelmessigheter. Alle er forskjellige. Kan du ikke tåle det må du oppdra sønnen din helt selv ved å være hjemmeværende og aldri gå fra han. Betaler du for barnepass, ala dagmamma, kan du derimot stille krav. Men dette blir vel ogsp litt vanskeligere hvis dagmammaen er ei venninne eller ei tante. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ulike verdier Skrevet 31. mars 2005 Del Skrevet 31. mars 2005 Takk til alle som har svart meg! Jeg hører på dere, vet dere! :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.