Gjest borettslagsleilighetsbeboersken Skrevet 30. mars 2005 Skrevet 30. mars 2005 Jeg bor i borettslag, og vi skal ha Generalforsamling denne våren. Påskeaften hadde de hengt opp en plakat om at hvis det var noen som ville ta opp noe på generalforsamlingen, så måtte det være levert til styret innen 1.april! Å få beskjed om dette midt i påsken, med frist 4 dager etter påske - er det lov? Jeg har flere ting jeg kunne tenkt meg å ta opp, men vet ikke om jeg rekker skrive om det på så kort frist. Noe av det er ting jeg ønsket å drøfte litt med styret først. Men det blir det ikke tid til. Noen som vet hvilke regler som gjelder for slike frister? Det gjelder USBL borettslag. Dessverre finner jeg ikke vedtektene. Hvem kontakter jeg, for å høre om fristen bør forlenges, for det mener jeg jo at man har krav på? 0 Siter
Gjest engel 49+ Skrevet 30. mars 2005 Skrevet 30. mars 2005 Du kan sikkert varsle styret om at du kommer med innspill, men trenger noe mer tid. Evt. hva det dreier seg om. Jeg kjenner ikke til formalitetene, dessverre. 0 Siter
Åsemor Skrevet 30. mars 2005 Skrevet 30. mars 2005 Jeg mener å ha hørt at man skal ha 8 dager på seg, men er ikke helt sikker. 0 Siter
frosken Skrevet 30. mars 2005 Skrevet 30. mars 2005 Dette reguleres av vedtektene i borettslaget, så du må få tak i dem for å finne ut om innkallingen er gjort på en korrekt måte. Du kan også sjekke lov om borettslag http://www.lovdata.no/all/tl-19600204-002-010.html Generelt kan man vel allikevel si at du har hatt mulighet til å kontakte styret for å få saker tatt opp på generelaforsamlingen uavhengig av når denne skal avholdes. Generalforsamlingen avholdes jo hvert år i løpet av de første seks månedene, og systemet legger opp til at man skal fremme saker i god tid før årsmøtet - og såfremt ikke annet er nevnt i vedtektene, er tanken at beboerne skal gjøre dette uoppfordret. Sjekk vedtektene og kontakt evt. forretningsfører eller styrets leder for å drøfte situasjonen. 0 Siter
Åsemor Skrevet 30. mars 2005 Skrevet 30. mars 2005 Jeg mener å ha hørt at man skal ha 8 dager på seg, men er ikke helt sikker. Når jeg tenker meg om så var det sånn at man skulle ha innkallingen til selve generalforsamlingen minst 8 dager før den skulle avholdes. Men om det bare er i mitt borettslag eller mitt boligbyggelag det er sånn, det vet jeg ikke. 0 Siter
Gjest engel 49+ Skrevet 31. mars 2005 Skrevet 31. mars 2005 ps. på dagsorden skal det vel være et punkt til slutt, som heter 'eventuelt'. Der kan du fremme dine synspunkter. 0 Siter
Gjest kun overskrifter Skrevet 31. mars 2005 Skrevet 31. mars 2005 Levér inn en oversikt over de sakene du vil ta opp, innen fristen. Det behøver bare være overskrifter, feks: 1. Nye utgangsdører, hvem skal betale? 2. Stygge postkasser 3. Ønske om felles utegrill 4. Kort frist for innmelding av saker til gen.fors. Så skriver du at pga påskeferie og kort frist, kommer du med saksopplysninger senere (innen slik og slik frist, feks førstkommende søndag ettermiddag), og at du ønsker å holde mligheten åpen for endringer / sletting av saker når du har fått snakket med styremedlemmer / vaktmester osv når disse er tilbake etter påskeferie / du har fått tak i dem. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.