lyd Skrevet 30. mars 2005 Del Skrevet 30. mars 2005 Hei, for ikke lenge siden skrev jeg til deg. Tilbakemeldingen på fenomenet jeg beskrev var at dette var et spørsmål du aldri hadde fått før. Videre skrev du at det var ganske merkelig at jeg kunne kjenne dette. Det jeg nå lurer på er: Ja, jeg kjenner dette fenomentet på halsen når jeg konsentrerer meg. Noen ganger kan dette også kjennes i håndleddet. Bør dette undersøkes nærmere eller kan jeg ta det med ro? Innlegget jeg referer til het pulsslag, skrevet 11.02.2005. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/179300-pulssalg-2/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
lyd Skrevet 31. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2005 Legger ved det opprinnelige innlegget: Hei Einar! Er det vanlig at det kan kjennes ut som hvert enkelt pulssalg i håndleddet er dobbelt? Jeg er litt usikker på om du vil skjønne dette spørsmålet, så jeg får presisere litt. Med dobbelt mener jeg ikke to slag, men at blodstrømmen som kommer fra det ene hjerteslaget kommer i en slags dobbel frekvens gjennom håndleddet (En slags vibrasjon i pulsens fylde). Jeg kjenner forøvrig med peke og langefinger og fenomenet merkes ekstra godt om fingrene er kalde. Jeg har begynt å tenke noe unødvendig mye over denne problemstillingen tror jeg. Så jeg håper jeg nå kan få kastet den ut av verden. Til opplysning er jeg en mann på 25 år. Føler meg generelt frisk. Har ikke noe ubehag når dette skjer, annet enn at jeg kjenner denne dobbeltheten når jeg kjenner på pulsen.(innbildning?, normalt?) Var på bedriftskontroll i høst hvor det ble tatt Ekg og andre blodprøver. Dette var imidlertid før jeg oppdaget fenomenet, men jeg har jo heller aldri kjent etter det før. - lyd 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/179300-pulssalg-2/#findComment-1204460 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer Skrevet 3. april 2005 Del Skrevet 3. april 2005 Svar til Lyd. Det finnes sjeldne tilstander hvor det er en ekstra forbindelse mellom blodårer (pulsårer). Slike forbindelser vil kunne gi det vi kaller et "stjele-syndrom", og dermed gi pulsforskjeller på armene. En av de årene som blir affisert i denne forbindelse er en av hovedårene oppover på halsen. Det finnes også enkelte som får utposninger på pulsårer i denne regionen, men også det er meget sjeldent. Det er dessuten vanskelig å forklare seg at du skal kunne kjenne eventuelle ekstraslag i hjertet/alternativt alle normalslag både i håndleddet og på halsen. Hvis dette er et reelt problem for deg, bør du be din lege vurdere hvorvidt det er indikasjon for å se mer inngående på forløpet og utseendet av dine pulsårer i denne regionen. Ved hjelp av spesielle CT-og MR-teknikker kan man idag fremstille disse årene meget nøyaktig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/179300-pulssalg-2/#findComment-1207495 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lyd Skrevet 3. april 2005 Forfatter Del Skrevet 3. april 2005 Svar til Lyd. Det finnes sjeldne tilstander hvor det er en ekstra forbindelse mellom blodårer (pulsårer). Slike forbindelser vil kunne gi det vi kaller et "stjele-syndrom", og dermed gi pulsforskjeller på armene. En av de årene som blir affisert i denne forbindelse er en av hovedårene oppover på halsen. Det finnes også enkelte som får utposninger på pulsårer i denne regionen, men også det er meget sjeldent. Det er dessuten vanskelig å forklare seg at du skal kunne kjenne eventuelle ekstraslag i hjertet/alternativt alle normalslag både i håndleddet og på halsen. Hvis dette er et reelt problem for deg, bør du be din lege vurdere hvorvidt det er indikasjon for å se mer inngående på forløpet og utseendet av dine pulsårer i denne regionen. Ved hjelp av spesielle CT-og MR-teknikker kan man idag fremstille disse årene meget nøyaktig. Jeg er litt usikker på om jeg tolker svaret riktig. Uansett denne "pulsvariasjonen" gir ingen fysiske symtomer, kun psykiske. Derfor føles det ikke hensiktsmessig å gå til lege. Vet ikke om du svarer sånn i ettertid, men hvor reelt er det egentlig med "stjele syndrom" og utposninger i regionen? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/179300-pulssalg-2/#findComment-1207619 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.