frosken Skrevet 31. mars 2005 Skrevet 31. mars 2005 Som helt uerfaren sauepasser lurer jeg på hvordan jeg kan se forskjell på om en sau skal lamme eller bare er lat når jeg kommer inn i fjøset (dvs. den gidder ikke å reise seg). Bonden jeg hjelper påstår at man med en gang ser om lamming er i gang - men kanskje har hun ikke skjønt at jeg knapt nok har sett en sau før?! I går natt ringte jeg og sa fra at den ene sauen ikke ville reise seg, men da fikk jeg beskjed om at akkurat den sauen var lat... Hmmm... nå skal jeg kle på meg, gå ut i kulden og så inn i det ille-luktende fjøset og se om dyrene fortsatt er levende. God natt:-) 0 Siter
Gjest ikke saueekspert.... :) Skrevet 31. mars 2005 Skrevet 31. mars 2005 Du vet- hvis det kommer "noe" ut av sauen bak, så er det gjerne en fødsel på gang.. ;P Har ikke bonden en mer detaljert beskrivelse på hvilke tegn du skal se etter da? - Skjelvinger, urolig, lyder? Aner ikke hvordan dette forløper seg jeg, men antar at det ikke er så veeldig ulikt andre som føder. Om du lurer veldig kan du kanskje ta en tlf til vetrinæren og høre hva du skal se etter. 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 31. mars 2005 Skrevet 31. mars 2005 Du syke kvinnfolk. Hold deg i den varme senga di om natta og la bønda passe de illeluktende dyra sine sjæl. *s* 0 Siter
Lurveline Skrevet 31. mars 2005 Skrevet 31. mars 2005 Om du hører at hun roper "Ha deg ut din jævla kaillfaan!!" til væren. Da er det definitivt en fødsel på gang. 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 31. mars 2005 Skrevet 31. mars 2005 Om du hører at hun roper "Ha deg ut din jævla kaillfaan!!" til væren. Da er det definitivt en fødsel på gang. *flirer* 0 Siter
Gjest prust Skrevet 31. mars 2005 Skrevet 31. mars 2005 Du syke kvinnfolk. Hold deg i den varme senga di om natta og la bønda passe de illeluktende dyra sine sjæl. *s* Hva slags svar var det???? 0 Siter
frosken Skrevet 31. mars 2005 Forfatter Skrevet 31. mars 2005 Hva slags svar var det???? Hun er bare sur fordi jeg ikke tok telefonen da hun ringte i dag morges:-) Når man passer sauer klokken tre om natta så må man da få sove om morgenen! 0 Siter
morsan Skrevet 31. mars 2005 Skrevet 31. mars 2005 Jeg har sett et par sauefødlser i min tantes fjøs, men da har det alltid vært tanta som har fortalt meg at nå må jeg komme hvis jeg vil se! ;-) Men vel inne i fjøset må jeg jo si at selv med min lille erfaring med sauer (dvs for det meste å mate kopplam med flaske! *S*), så var det lett å se at den oppførte seg annerledes enn ved "vanlig hvile"! Selv for et barn! *S* Husker ikke detaljer, men det var vel noe med hvordan den vred på hodet, lyder som ble utstøtt etc. Mener å huske at den flekken frem tennene (de sitter som kjent i underkjeven) mens hun strakk hals og kom med noen lyder fra langt nedi strupen. 0 Siter
Dorthe Skrevet 31. mars 2005 Skrevet 31. mars 2005 Hehe, har dem satt deg som sauepasser? Der hadde jeg satt grensa altså, jeg har knapt sett en sau i hele mitt liv ) 0 Siter
morsan Skrevet 31. mars 2005 Skrevet 31. mars 2005 Hehe, har dem satt deg som sauepasser? Der hadde jeg satt grensa altså, jeg har knapt sett en sau i hele mitt liv ) Du har vel sett noen tobeinte sauer, skulle jeg tro! :-) 0 Siter
Dorthe Skrevet 31. mars 2005 Skrevet 31. mars 2005 Du har vel sett noen tobeinte sauer, skulle jeg tro! :-) Mange ;o) 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 31. mars 2005 Skrevet 31. mars 2005 Hun er bare sur fordi jeg ikke tok telefonen da hun ringte i dag morges:-) Når man passer sauer klokken tre om natta så må man da få sove om morgenen! Du bør heller stå opp om morran og være alltid beredt. Om natten skal man sove, det var det du som moraliserte overfor meg for ikke så lenge sida. Nemlig. 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 31. mars 2005 Skrevet 31. mars 2005 Hva slags svar var det???? Hehe, jeg kjenner frosken veldig godt i rl. Ellers hadde jeg faktisk ikke svart det jeg svarte. Tro det eller ei. 0 Siter
Gjest prust Skrevet 31. mars 2005 Skrevet 31. mars 2005 Hehe, jeg kjenner frosken veldig godt i rl. Ellers hadde jeg faktisk ikke svart det jeg svarte. Tro det eller ei. OK. Da er det jo i orden :-) Synes du var så fryktelig stor i kjeften! 0 Siter
frosken Skrevet 31. mars 2005 Forfatter Skrevet 31. mars 2005 Jeg har sett et par sauefødlser i min tantes fjøs, men da har det alltid vært tanta som har fortalt meg at nå må jeg komme hvis jeg vil se! ;-) Men vel inne i fjøset må jeg jo si at selv med min lille erfaring med sauer (dvs for det meste å mate kopplam med flaske! *S*), så var det lett å se at den oppførte seg annerledes enn ved "vanlig hvile"! Selv for et barn! *S* Husker ikke detaljer, men det var vel noe med hvordan den vred på hodet, lyder som ble utstøtt etc. Mener å huske at den flekken frem tennene (de sitter som kjent i underkjeven) mens hun strakk hals og kom med noen lyder fra langt nedi strupen. Endelig noen som visste noe! Men det er slett ikke kjent at tennene sitter i underkjeven... Må man ikke gå ganske nærme udyrene for å se det? Jeg er ikke redd sauene, men de lukter ille... 0 Siter
frosken Skrevet 31. mars 2005 Forfatter Skrevet 31. mars 2005 OK. Da er det jo i orden :-) Synes du var så fryktelig stor i kjeften! Hun er stor i kjeften, prust! Har jobbet med dette i årevis, men det blir aldri skikk på henne. Hjelper ikke om jeg truer med å sladre til faren hennes heller :-( Det var lettere å få henne til å forstå brøkregning! 0 Siter
Gjest prust Skrevet 31. mars 2005 Skrevet 31. mars 2005 Hun er stor i kjeften, prust! Har jobbet med dette i årevis, men det blir aldri skikk på henne. Hjelper ikke om jeg truer med å sladre til faren hennes heller :-( Det var lettere å få henne til å forstå brøkregning! Er hun datteren din? Det har jeg ikke fått med meg :-) 0 Siter
frosken Skrevet 31. mars 2005 Forfatter Skrevet 31. mars 2005 Er hun datteren din? Det har jeg ikke fått med meg :-) Nei, hun er ikke datteren min - men jeg ble kjent med henne da hun var 13 og trengte litt ekstraundervisning i matte. Har aldri blitt kvitt henne siden (og hun blir ikke kvitt meg heller)...*s* 0 Siter
morsan Skrevet 31. mars 2005 Skrevet 31. mars 2005 Endelig noen som visste noe! Men det er slett ikke kjent at tennene sitter i underkjeven... Må man ikke gå ganske nærme udyrene for å se det? Jeg er ikke redd sauene, men de lukter ille... Tror alle drøvtyggere bare har tenner i underkjeven. Men skikkelig tøft av deg å stille opp som sauepasser, _særlig_ midt i lamminga, når du ikke har noen erfaring med dem fra før!! :-) Ville ha betenkt med sjøl, jeg! :-) Men du hadde kanksje noen du kunne ringe til hvis lamminga startet, slik at du lsapp å være fødselshjelper? Jeg ville ihvertfall ikke hatt ansvaret for det! *grøss* Men du: Hvis du synes sau lukter ille, så har du ikke vært i kufjøs og _ihvertfall_ ikke i grisefjøs, for DER er det snakk om stink!! *usjameg* 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 31. mars 2005 Skrevet 31. mars 2005 Er hun datteren din? Det har jeg ikke fått med meg :-) Heldigvis ikke. Frosken er bare min Tante Grusom. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.