Gå til innhold

gravid? Hjelp!

Anbefalte innlegg

Gjest livredd jente
Skrevet

Jeg er en 22 år gammel jente som går på p-piller. Jeg er ca midt på et brett nå, men har de siste dagene hatt litt mensen. Dette har jeg hatt før fordi jeg hopper over pausene mellom brettene. Forskjellen er at jeg denne gangen også er veldig kvalm.

Er veldig redd for at jeg er blitt gravid, og skulle gjerne ha tatt en test. Men jeg har hørt at den ikke er sikker før du venter til første dag du skulle hatt mensen, og jeg har fortsatt en og en halv uke igjen av brettet. Kan jeg slutte å ta p-piller nå for å få mensen og ta testen med en gang?

Jeg må vite..

Fortsetter under...

Gjest ikke slutt på pillene
Skrevet

Hvilken pilletype går du på?

Det er mange som får mellomblødninger når de går rett fra pille 21 på det ene brettet til pille 1 på neste brett uten pause.

Du må _ikke_ slutte med pillene nå, hvis du ønsker å bytte pilletype, fortsett med pillene til du har vært hos legen og fått resept på ny, man skal ikke ha pause i mellom (og en pause vil lett gjøre at du kan bli gravid).

Du kan ta en test nå, det er to tester i pakken, så du kan ta den andre litt senere for å være helt sikker.

Det at man skal teste den dagen man venter mensen, gjelder når man ikke går på hormon-prevensjon (som p-piller). Blødningen du har når du går på p-piller er ikke mens i vanlgi forstand (du har ikke eggløsning, så det er bare en "blødning", ikke "mens2 som vil si at du har hatt eggløsning 14 dager tidligere.)

Har du tatt pillene til riktig tid, og ikke kastet opp en pille eller hatt langvarig diare, er du nesten 100% sikkert ikke gravid.

Kjøp en test, fortsett med pillene hvis denne er negativ, og ta neste testen om en stund hvis du fortsatt er i tvil.

Er testen mot formodning positiv, bestiller du en hastetime hos legen (og slutter med pillene).

Bestill gjerne en legetime allikevel, så får du en ny type piller som (antageligvis) ikke gir deg mellomblødninger.

hare1365380455
Skrevet

Du får kjøpe en test og ta den om du er i tvil.

Skrevet

Hvis du er gravid og har kvalme som symptom på det, er du minst 6 uker på vei, og da vil en test vise om du er gravid eller ikke. Hvis du kun nettopp kan ha blitt gravid, vil du ikke merke kvalme ennå. Der første symptomer på graviditet (fra 4. uke) er tretthet, svimmelhet, mv. (så vidt jeg husker fra alle i min omgangskrets som har vært gravide den siste tiden). Personlig hadde jeg også småblødniger da jeg var i gang med det siste p-pillebrettet, og var også redd. Jeg var ikke gravid.

Skrevet

Hvis du er gravid og har kvalme som symptom på det, er du minst 6 uker på vei, og da vil en test vise om du er gravid eller ikke. Hvis du kun nettopp kan ha blitt gravid, vil du ikke merke kvalme ennå. Der første symptomer på graviditet (fra 4. uke) er tretthet, svimmelhet, mv. (så vidt jeg husker fra alle i min omgangskrets som har vært gravide den siste tiden). Personlig hadde jeg også småblødniger da jeg var i gang med det siste p-pillebrettet, og var også redd. Jeg var ikke gravid.

Øh? I mitt andre svangerskap ble jeg kvalm 2-3 dager etter samleiet... Det trenger slett ikke gå 4 uker etter samleie før man blir kvalm!

Skrevet

Øh? I mitt andre svangerskap ble jeg kvalm 2-3 dager etter samleiet... Det trenger slett ikke gå 4 uker etter samleie før man blir kvalm!

Jeg vet ikke jeg, har ikke vært gravid, men er jo det alle "ekspertene" sier, 6 uker. Dessuten, hvis hun er midt i p-pillebrettet, har hun vel nettopp blitt gravid, hvis hun er det...?

Annonse

Skrevet

Den "mens" man har når man er på pillen er bare en juksemens, så det å vente til den dagen man ventet mensen med å ta gravi-test "gjelder" derfor ikke når du hopper over pausen på p-pillebrettet.

Hvis du - til tross for p-pillebruk skulle ha blitt gravid, så har du ingen indikasjoner når det kunne ha skjedd etter hvor du "er" på brettet.

Uten bruk av p-piller er det slik at man er mest fruktbar midt mellom to mensperioder. Men hvis man bruker p-piller (med "mens"-pause), og for eksempel får omgangssyke, så regnes man som usikker frem til man begynner på neste brett, og det gjelder UAVHENGIG av hvor man var på brettet når man fikk omgangssyken.

Poenget er at hvis det skjer noe slik at p-pillen ikke tas opp i blodet, så vil hormonnivået synke (progesteron?? lenge siden jeg har brukt p-piller nå...), og eggløsning vil kunne skje.

Skrevet

Jeg vet ikke jeg, har ikke vært gravid, men er jo det alle "ekspertene" sier, 6 uker. Dessuten, hvis hun er midt i p-pillebrettet, har hun vel nettopp blitt gravid, hvis hun er det...?

Hvilke eksperter? Stemte ikke for meg i alle fall og jeg har hørt om flere andre som ble kvalme veldig kort tid etter unnfangenlsen.

Tviler på at hun er gravid jeg.

Skrevet

Det har ikke noe for seg å slutte på pillene for å få mens nå iallefall.

Kjøp en 2-pakning med tester. Ta en nå, hvis den er positiv så er du gravid. Hvis den er negativ tar du test nr 2 om 10-12 dager. Hvis den også er negativ er du ikke gravid, og hvis du er gravid vil den nok bli positiv dersom det er for tidlig å teste nå.

Skrevet

Hvilke eksperter? Stemte ikke for meg i alle fall og jeg har hørt om flere andre som ble kvalme veldig kort tid etter unnfangenlsen.

Tviler på at hun er gravid jeg.

Det står det i "alle" graviditetsbøker og det sier legen min i hvert fall...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...