Gå til innhold

NHD -Har legen min brutt taushetsplikten ?


Gjest Smily

Anbefalte innlegg

Er dette fornuftig- korrekt eller taushetsbrudd av legen eller er det ev. min "overfølsomhet"?

Min samboer og jeg har samme lege, noe vi selv har ønsket.

I rekvisisjon for fysisterapi til min samboer,er jeg nevnt på følgende vis...sitat:... "Slitsomme forhold på hjemmebane med mann som har AD/HD"...sitat slutt.

Jeg er voksen -fått diagnosen ADHD- 99. Rekvisisjonen fikk hun- min samboer "i hånda". Denne leverte hun i resepsjonen på det Fysikalske institutt.Området vi bor på er slik at mange/ flere, vet hvem han-hun og de er osv... Det er riktig at det er slitsomt for min samboer periodevis og vi er klar over dette-vi er glade i hverandre -ingen vold - ikke alkoholmisbruk. Derfor: Har jeg grunn til å reagere på legens "atferd" ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det kommer an på.

Det er vanlig å spørre pasienter om bla. deres familieliv og belastninger i dette. Dersom din samboer har fortalt dette til legen, og legen mener det er viktig å bringe det videre til fysioterapeuten, er dette helt ok.

Dersom samboeren din ikke har sagt noe om dette, og legen bruker disse opplysningene fra sin kontakt med deg, er han i hvert fall i grenseland hva angår brudd på taushetsplikten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et lite tilleggsspørsmål til NHD.Opplysninger fra pasient ang 3.person er vel også omfattet av lov om taushetsplikt, dvs at disse bare kan "frigies" dersom 3. person selv har gitt samtykke til det?

Jeg tror mange leger lett snubler i dette, men det var et sentralt tema i f.eks. "Juklerødsaken"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med all respekt - jeg tror NHD tar feil her. Lov om taushetsplikt innebærer at opplysninger om 3.person (altså deg)ikke kan frigies uten at du har gitt samtykke til det, selv om det står i din samboers journal. Dette var et meget sentralt spørsmål i den såkallte Juklerødsaken - og det finnes en god del litteratur omkring denne problemstillingen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et lite tilleggsspørsmål til NHD.Opplysninger fra pasient ang 3.person er vel også omfattet av lov om taushetsplikt, dvs at disse bare kan "frigies" dersom 3. person selv har gitt samtykke til det?

Jeg tror mange leger lett snubler i dette, men det var et sentralt tema i f.eks. "Juklerødsaken"

Temaet i Juklerød-saken var om Arnold Juklerød skulle få tilgang til opplysninger om seg selv, som legen hadde fått fra hans kone under løfte om taushet. Han fikk forøvrig ikke tilgang til disse opplysningene fordi de ikke var avgjørende for at tvangsvedtaket ble fattet.

Opplysninger om tredjeperson, f. eks. samboer/ektefelle kan frigis på grunnlag av pasientens samtykke alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Bare et lite tilleggsspørsmål til NHD.Opplysninger fra pasient ang 3.person er vel også omfattet av lov om taushetsplikt, dvs at disse bare kan "frigies" dersom 3. person selv har gitt samtykke til det?

Jeg tror mange leger lett snubler i dette, men det var et sentralt tema i f.eks. "Juklerødsaken"

Jeg er redd jeg har rett i denne saken.

Når pasienter henvises til f.eks. psykiatrisk poliklinikk, vil det mange ganger være helt nødvendig å gi opplysninger av denne art. Det kan være alt fra relativt uskyldige ting som "pasienten har fått en forverring av sin depresjon etter at mannen hennes ble arbeidsledig. De har fått langt dårligere råd og står i fare for å måtte selge huset." eller "pasienten har fått angst etter at moren hennes har fått en uhelbredelig kreftsykdom!" til alvorlige saker som "pasienten blir regelmesig psykisk og fysisk mishandlet av sin paranoide, sjalu og alkoholiserte mann"

Dersom slike opplysninger ikke kan gis i en henvisning, vil alt psykiatrisk/sosialt arbeid bli umulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Temaet i Juklerød-saken var om Arnold Juklerød skulle få tilgang til opplysninger om seg selv, som legen hadde fått fra hans kone under løfte om taushet. Han fikk forøvrig ikke tilgang til disse opplysningene fordi de ikke var avgjørende for at tvangsvedtaket ble fattet.

Opplysninger om tredjeperson, f. eks. samboer/ektefelle kan frigis på grunnlag av pasientens samtykke alene.

Bare en liten presisering i forhold til mitt tidligere innlegg: opplysninger som er nødvendige av hensyn til behandlingen kan gis videre til annet helsepersonell (som har bruk for dem) også uavhengig av pasientens samtykke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på.

Det er vanlig å spørre pasienter om bla. deres familieliv og belastninger i dette. Dersom din samboer har fortalt dette til legen, og legen mener det er viktig å bringe det videre til fysioterapeuten, er dette helt ok.

Dersom samboeren din ikke har sagt noe om dette, og legen bruker disse opplysningene fra sin kontakt med deg, er han i hvert fall i grenseland hva angår brudd på taushetsplikten.

Les Ørnulf Rasmussens juridiske doktorgrad om "uthuling" av taushetsplikten i helsevesenet. Slik taushetsplikten praktiseres i dag kan den medføre mange uheldige "bi-virkninger" både for pas. og 3.person(er)Selvsagt skal relevante opplysninger formidles, men på en måte - både i form og innhold - som kanskje medfører ekstra arbeid for legen

Beklager glippen med to innlegg i går, trodde ikke det første ble sendt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på.

Det er vanlig å spørre pasienter om bla. deres familieliv og belastninger i dette. Dersom din samboer har fortalt dette til legen, og legen mener det er viktig å bringe det videre til fysioterapeuten, er dette helt ok.

Dersom samboeren din ikke har sagt noe om dette, og legen bruker disse opplysningene fra sin kontakt med deg, er han i hvert fall i grenseland hva angår brudd på taushetsplikten.

Min samboer og jeg har en åpen dialog på hva vi sier til legen - om de forhold som angår vår situasjon sammen på godt og vondt. På spørsmål fra legen om hun syntes det var krevende å være sammen med meg, nevnte hun kort at det kunne være tungt av og til m.h.t. til min ADHD.

Vi er begge enige om at når jeg har "det kaotisk nevrotransmittsmessig"; er dette krevenede, men gir ikke direkte behov for fysioterapi. Og jeg skjønner ikke at han har behov for å informere om meg som person direkte med diagnose i forbindelse med en behandling hun skal få hos en fysioterapeut.Opplevde dette vondt- noe nedlatenede og følelsen av å være annenrangs.Jeg vil nok få meg en annen lege, selv om en prat med ham, sikkert hadde vært ok. Har jeg grunn for å føle meg "liten" i et fra før dårlig selvbilde relatert bl.a.til for dårlig hjelp fra helsevesenet og ADHD et helt liv uten behandling. Min samboer syntes også det var noe rart å levere over disk rekvisisjonen fra vår lege, hvor det står til åpen beskuelse at: "slitsomme forhold på hjemmebane med mann som har ADHD"

Skulle ikke tro at en fysioterapeut hadde noen interesse av personlig info om mannens diagnose.Ut fra min tanke, skulle vel min samboers tilstand psykisk og fysisk være det esensielle for å kunne gi henne optimal behandling ??

Takk alle sammen som har svart / lagt inn tanker, vurderinger om dette. Legen gjorde vel dette i full fart...og det ble feil... Hva kan jeg gjøre for å "få balansen inni meg rett igjen" -eller skal jeg bare "let the time heal" ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...