Gå til innhold

Nå er Terri Schiavo død

Gyda

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ikke slå pannen din, da!

Panna er hardere enn hånda, så det justerer seg seg selv ...

Jeg er kjent med at selvskading aldri bringer noe godt med seg, så jeg lover at det ble med bare ett slag.

:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luna21365380663

Personlig synes jeg det er rart at en kvinne som (ifølge sin mann) ønsket å dø, klarte å holde liv i seg i 13 dager uten mat og vann. Snakker om livsvilje!! Hadde hun mistrivdes og ellers ønsket å dø, hadde hun nok ikke holdt så lenge, som oss andre vanlige dødelige ville hun nok bare holdt i 3-4 dager uten vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Personlig synes jeg det er rart at en kvinne som (ifølge sin mann) ønsket å dø, klarte å holde liv i seg i 13 dager uten mat og vann. Snakker om livsvilje!! Hadde hun mistrivdes og ellers ønsket å dø, hadde hun nok ikke holdt så lenge, som oss andre vanlige dødelige ville hun nok bare holdt i 3-4 dager uten vann.

Hun hadde nesten ikke hjerne igjen og var nok ikke i stand til å ville eller ikke ville noe som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luna21365380663

Hun hadde nesten ikke hjerne igjen og var nok ikke i stand til å ville eller ikke ville noe som helst.

Men huhn kan da vel ha livslyst eller ikke. Man kan trives eller ikke, selv om man ikke har stort i hodet. Slikt virker inn på om man dør raskt eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men huhn kan da vel ha livslyst eller ikke. Man kan trives eller ikke, selv om man ikke har stort i hodet. Slikt virker inn på om man dør raskt eller ikke.

Livsinstinktet kan være sterkt ja.

Men greit å huske på at om leger og eksperter har rett i denne saken, vil damas kognitive (viljestyrte) evner ha vært på et nivå noe lavere enn en glassmanet.

Nå skal dama bli obdusert - så man får ihvertfall snarlig verifisert hvorvidt ekspertene har hatt rett eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luna21365380663

Livsinstinktet kan være sterkt ja.

Men greit å huske på at om leger og eksperter har rett i denne saken, vil damas kognitive (viljestyrte) evner ha vært på et nivå noe lavere enn en glassmanet.

Nå skal dama bli obdusert - så man får ihvertfall snarlig verifisert hvorvidt ekspertene har hatt rett eller ikke.

Jeg synes uansett at det er grusomt. Tenk å sulte en stakkars dame til døde (selv om hun ville dø), mens de som har drept folk og fe får en sprøyte. Er ikke det litt mer humant? Synes det høres så rart ut å ikke kjenne tørst eller sult. Vedder på at legene selv ikke ville blitt avlivet på den måten. De kunne heller ha sultet eller tørstet i hjel de som faktisk "fortjente" det. (Når de først skal ta livet av noen, liksom..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes uansett at det er grusomt. Tenk å sulte en stakkars dame til døde (selv om hun ville dø), mens de som har drept folk og fe får en sprøyte. Er ikke det litt mer humant? Synes det høres så rart ut å ikke kjenne tørst eller sult. Vedder på at legene selv ikke ville blitt avlivet på den måten. De kunne heller ha sultet eller tørstet i hjel de som faktisk "fortjente" det. (Når de først skal ta livet av noen, liksom..)

Skal ikke si meg veldig uenig i den påstanden nei.

I følge legene/ekspertene involvert, følte ikke dama en gang slike elementære følelser som tørst og sult - men det virker uansett horribelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest papirtiger

Aktiv dødshjelp er ikke lov i USA, og i en sak som dette ville legen som gjorde noe slikt fått en liknende sprøyte selv. I fengselet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbanna møkkamann. Så på CNN i morges igjen. Hun ville ikke se på mannen - snudde hodet bort, men så på foreldrene sine.

Ja, jeg vet de ikke fikk være der på slutten - helvetes drittsekk. Unnskyld at jeg skriver så stygt, men jeg håper den mannen brenner et visst sted.

Hun har kjempet ja, 13 døgn uten næring og vann sier ganske så mye. Ingen skal komme her å si noe annet.

Jeg er ikke sint på deg altså, bare svarte under det innlegget som var mest fornuftig her.

Nå syntes jeg foreldrene i det minste kan få gravlegge henne som DE ønsker.

Hvil i fred Terri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forbanna møkkamann. Så på CNN i morges igjen. Hun ville ikke se på mannen - snudde hodet bort, men så på foreldrene sine.

Ja, jeg vet de ikke fikk være der på slutten - helvetes drittsekk. Unnskyld at jeg skriver så stygt, men jeg håper den mannen brenner et visst sted.

Hun har kjempet ja, 13 døgn uten næring og vann sier ganske så mye. Ingen skal komme her å si noe annet.

Jeg er ikke sint på deg altså, bare svarte under det innlegget som var mest fornuftig her.

Hvil i fred Terri.

Jeg går da ut fra at du er blant dem som aldri noensinne vil tro det hennes mann har sagt er reellt, og også er blant dem som mener at de leger og eksperter som har undersøkt dama alle tar feil i sine konklusjoner?

Må i så fall spørre: Har du også satt deg inn i saken - lest de utdrag fra medisinske journaler som er tilgjengelig, rettsdokumenter og vitneforklaringer som ligger ute på nettet, den partsnøyrale oppsummeringen av historikken i familieanliggendene og oppsummeringen av de medisinske tiltak som ble iverksatt frem til 1998?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har intet med ønske eller vilje å gjøre, for det er egenskaper hun ikke har hatt på mange år.

Det er kun automatikken i hjernestammen hennes som har sørget for at kroppens funksjoner tikker og går så lenge kroppen får tilført nok næring.

Så de som tilskriver hennes siste dager som noe som har med hennes vilje å gjøre, prater i mot alle de medisinske eksperter som har undersøkt henne de siste årene.

Hun har hverken hatt noen vilje, ønske, tanker eller hukommelse. Det aller meste av hennes hjerne er/var erstattet med væske, og det var kun den resterende hjernestammen (forlengede ryggmarg) som var i funksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvil i fred Terri.

Jeg påstår noe helt annet, og da får du heller være sint på meg.

At hun levde et antall dager uten tilførsel av næring har intet med ønske eller vilje å gjøre, for det er egenskaper hun ikke har hatt på mange år.

Det er kun automatikken i hjernestammen hennes som har sørget for at kroppens funksjoner tikker og går så lenge kroppen får tilført nok næring. Siden næringstilførselen ble avsluttet har kroppen benyttet de lagrede næringsstoffene.

En kropp som ligger fullstendig i ro forbruker også lite næring.

Så de som tilskriver hennes siste dager som noe som har med hennes vilje å gjøre, prater i mot alle de medisinske eksperter som har undersøkt henne de siste årene.

Hun har hverken hatt noen vilje, ønske, tanker eller hukommelse. Det aller meste av hennes hjerne er/var erstattet med væske, og det var kun den resterende hjernestammen (forlengede ryggmarg) som var i funksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge de medisinske eksperter som har uttalt seg (også norske), så er det å dø av mangel på næring en av de mest humane måter å dø på - rent smertemessig sett.

Hvis man i tillegg har mistet evnen til å tenke, føle og huske - så er nok dette vesentlig mer humant enn hva en del av motstanderne til at næringssonden ble fjernet vil ha det til.

Her brukes ulike vikarierende argumenter for alt hva det er verdt av disse motstanderne mot det som har blitt gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går da ut fra at du er blant dem som aldri noensinne vil tro det hennes mann har sagt er reellt, og også er blant dem som mener at de leger og eksperter som har undersøkt dama alle tar feil i sine konklusjoner?

Må i så fall spørre: Har du også satt deg inn i saken - lest de utdrag fra medisinske journaler som er tilgjengelig, rettsdokumenter og vitneforklaringer som ligger ute på nettet, den partsnøyrale oppsummeringen av historikken i familieanliggendene og oppsummeringen av de medisinske tiltak som ble iverksatt frem til 1998?

"Må i så fall spørre: Har du også satt deg inn i saken"

Har vel lest det mest jeg har kommet over ja, samt fulgt med på CNN.

Ingenting av det du skriver rettferdiggjør det faktum at de (mannens vilje) sultet henne til døde.

Men nå er vel strengt tatt ikke dette stort mer å prate om. Dama er jo borte, og hadde de satt inn igjen sonden så lang tid etter, så hadde nok nyrene vært ødelagte uansett.

Om vi ikke er enige i noe annet, så kan vi vel i det minste være enige om at dette er forferdelig. De avliver et menneske - hverken mer eller mindre, og jeg blir regelrett dårlig av å tenke på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Må i så fall spørre: Har du også satt deg inn i saken"

Har vel lest det mest jeg har kommet over ja, samt fulgt med på CNN.

Ingenting av det du skriver rettferdiggjør det faktum at de (mannens vilje) sultet henne til døde.

Men nå er vel strengt tatt ikke dette stort mer å prate om. Dama er jo borte, og hadde de satt inn igjen sonden så lang tid etter, så hadde nok nyrene vært ødelagte uansett.

Om vi ikke er enige i noe annet, så kan vi vel i det minste være enige om at dette er forferdelig. De avliver et menneske - hverken mer eller mindre, og jeg blir regelrett dårlig av å tenke på det.

Jeg reagerer sterkt på at ektemannen angripes såpass mye.

Skal man først anklage noen for å gjøre en stor feil, vil det være de medisinske ekspertene her - som er de menneskene som har gitt mannen en såkalt "expert opinion". Uten full støtte fra legestanden, hadde han aldri hatt en sak, uansett hva kona eventuelt hadde sagt til ham vedrørende sine ønsker.

For ordens skyld: Mennesker med denne typen, og lignende typer, hjerneskader - avgår ved døden rimelig mange ganger i året.

På samme måte.

Selv om avslutningen virker aldri så grusom for oss - er dette en vanlig måte å la mennesker med ekstreme skader dø på - på verdensbasis. Også i Norge.

Og spørsmålet og problemstillingen blir vel egentlig da om man tror legene vet hva de gjør - eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg påstår noe helt annet, og da får du heller være sint på meg.

At hun levde et antall dager uten tilførsel av næring har intet med ønske eller vilje å gjøre, for det er egenskaper hun ikke har hatt på mange år.

Det er kun automatikken i hjernestammen hennes som har sørget for at kroppens funksjoner tikker og går så lenge kroppen får tilført nok næring. Siden næringstilførselen ble avsluttet har kroppen benyttet de lagrede næringsstoffene.

En kropp som ligger fullstendig i ro forbruker også lite næring.

http://www.doktoronline.no/forum/bin/show.wa?msgid=2515789

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...