gubbes Skrevet 31. mars 2005 Del Skrevet 31. mars 2005 Jer en mann på 70 år som ofte får atrieflimmer og som ialt har ført til flere el-konverteringer. (de 3 siste siden des 04) Epikrise fra feb 05 viser: H.diagnose |48: Atrieflimmer og atrieflutter. Bidiagnose |209: Uspesifisert angina pectoris. Bidiagnose 2: 110 Essensiell (primær) hypertensjon. Ved siste utskrivning fra sykehuset sa legen: Fortsetter dette så vil det bli et problem men jeg vet ikke når Han utdypet ikke dette. Mitt spørsmål er: Hvilket problem siktes det til og hva kan event gjøres ? Det venstre forkammer i hjertet er litt stort , ellers er jeg frisk. MVH Martin 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/179390-risiko-etter-flere-el-konverteringer-av-hjertet5/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer Skrevet 3. april 2005 Del Skrevet 3. april 2005 Svar til Martin. Det er noen av oss som etterhvert får permanent atrieflimmer, og det viktigste ved slik tilstand er å sørge for at frekvensen (pulsen) ikke er for høy, og at Marevanbehandlingen er adekvat. Det er sannsynlig at det er situasjonen din lege siktet til da han sa det vil bli et problem. Imidlertid har du også fått diagnosen angina pectoris, og det er mulig at din koronarsykdom kan være delforklaringen på at du til stadighet får flimmer. Det vil være nytig å få utført en arbeidsbelastning (arbeids-EKG) hvis det ikke allerede er gjort. Hvis du får reelle forandringer ved en slik test, er det mulig at du kan være tjent med å bli videre undersøkt. Det kan tenkes at du har forsnevringer i hjertets kransårer som er tilgjengelige for blokking og stenting, og som etter slik prosedyre kan gi mindre tendens til atrieflimmer. Det er dessuten av stor viktighet at ditt blodtrykk holdes på et helt normalt nivå. Måltrykket er idag nærmere 120/80 enn det tidligere 140/90 ! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/179390-risiko-etter-flere-el-konverteringer-av-hjertet5/#findComment-1207498 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.