Gå til innhold

Nhd/andre personlig stil og terapi 2


Gjest en av dem

Anbefalte innlegg

Gjest en av dem

Leste innlegget under her om de som skravler masse i terapi og Nhd som tok frem gult kort. Er det er noe å gjøre for de som er motsatt? Sitter og trykker i stolen og er taus. Det er slitsomt, sant? 80% av timen er stille og det tar en evighet å få sagt en hel setning.

Hva syns du/dere om det? Vær ærlig. Det må være fryktelig irriterende for terapeuten å ha en stille pasient? Nhd, hva gjør du da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

bugge -jenta

Jeg vet ikke hva NHD vil svare. Personlig har jeg dobbelttimer hver uke, og det blir sjeldent stille alt for lenge. Men personlig er jeg av den oppfatningen at psykiatere får for godt betalt til å tenke så mye på om de kjeder seg eller ikke.

De dagene jeg har litt ekstra dårlig selvfølelse, og synes jeg sutrer og gjentar meg for ente gang, pleier jeg å minne han på lønna :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det er to viktige faktorer som du ikke nevner.

Trend. Er det noen trend i dette? Det er ok om det prates lite i starten, men det bør være et mål at det er en positiv utvikling. I en terapi hører det ofte med i starten at en må "lære å gå i terapi".

Det andre er innholdet i og følgene av det som blir sagt. En viktig sak i terapi er å fremme undring. Om det er få, men viktige ord som sies, og disse fører til undring og endring, er det en bra terapi. Likeledes om pasienten er forberedt til timene og har tenkt gjennom viktige problemstillinger.

Om terapeuten kjeder seg eller har lav eller høy lønn er irrelevant. Poenget er at det må prates så mye eller lite, med et såpass fornuftig innhold at terapien har en hensikt og fører til fremgang.

Greier en ikke etter rimelig tid å komme i en slik situasjon, bør terapien avsluttes og tiden brukes der det er mulig å oppnå noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest den ekte noor

Jeg gikk en gang i tiden til en psykolog, og var stort sett stille, tror det har noe med kjemien å gjøre, slik var det iallefall hos meg... Hun var mer opptatt av om jeg hadde bruk for tablettene hvis vi først snakket.

Etter en knekk nr. 2, fikk jeg en sosionom å snakke med i stedet, noe som passet meg mye bedre i min situasjon, og da begynte skravla å gå:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva NHD vil svare. Personlig har jeg dobbelttimer hver uke, og det blir sjeldent stille alt for lenge. Men personlig er jeg av den oppfatningen at psykiatere får for godt betalt til å tenke så mye på om de kjeder seg eller ikke.

De dagene jeg har litt ekstra dårlig selvfølelse, og synes jeg sutrer og gjentar meg for ente gang, pleier jeg å minne han på lønna :)

Hehe, utrolig bra.

Den skal jeg huske... "Minne på lønna":))

Takk for tipset;)

Håper du har det bra bugge jenta.

Klem,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Artig erfaring

Hehe, utrolig bra.

Den skal jeg huske... "Minne på lønna":))

Takk for tipset;)

Håper du har det bra bugge jenta.

Klem,

Må bare advare deg om at alle innen psykiatrien ikke har så veldig godt utviklet humoristisk sans - ihvertfall ikke når artighetene blir rettet mot dem selv! hehe... Jeg har prøvd den der, i en litt annen variant, og fyren ble dypt fornærmet. Terapien ble aldri det samme etterpå. Han glemte det visst aldri. Han synes nok jeg var veldig frekk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må bare advare deg om at alle innen psykiatrien ikke har så veldig godt utviklet humoristisk sans - ihvertfall ikke når artighetene blir rettet mot dem selv! hehe... Jeg har prøvd den der, i en litt annen variant, og fyren ble dypt fornærmet. Terapien ble aldri det samme etterpå. Han glemte det visst aldri. Han synes nok jeg var veldig frekk!

Ok, åj, takk for tips!!

Da kanskje jeg avventer den humoren...

Så dumt at han ble fornærmet da.

NHD har heldigvis humor:) Vi er heldige som har han her:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bugge -jenta

Må bare advare deg om at alle innen psykiatrien ikke har så veldig godt utviklet humoristisk sans - ihvertfall ikke når artighetene blir rettet mot dem selv! hehe... Jeg har prøvd den der, i en litt annen variant, og fyren ble dypt fornærmet. Terapien ble aldri det samme etterpå. Han glemte det visst aldri. Han synes nok jeg var veldig frekk!

Nå har jeg gått i terapi i flere år da, og jeg tror han oppfatter det som det det er ment å være, nemlig en måte å takle frykten for at han skal gå lei av meg og "lempe" meg ut. Men han er ei seig nøtt, så jeg blir nok værende så lenge det er nødvendig og alt fungerer. Ellers unner jeg ham all den lønna han kan få, så mye bra som han gjør for pasientene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Artig erfaring

Ok, åj, takk for tips!!

Da kanskje jeg avventer den humoren...

Så dumt at han ble fornærmet da.

NHD har heldigvis humor:) Vi er heldige som har han her:)

Ja, en må se an sitt publikum! Jeg har derimot en lege som jeg kan spøke med det meste om. Det er herlig å kunne slenge med leppa uten frykt for represalier. Humor er en sterkt undervurdert medisin!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...