Gå til innhold

Hva feiler jeg?

Anbefalte innlegg

Gjest hilsen bekymret
Skrevet

Den siste måneden har jeg hatt stadige magesmerter (i tarmområdet, vanligvis et bestemt punkt). Jeg våkner med magesmerter, og får enda vondere hver gang jeg har spist. Jeg må ta 2 Ibux når jeg våkner og hver gang etter et måltid, altså flere ganger om dagen, hver dag.

I to korte perioder hadde jeg hard avføring, ellers har den vært normal. De siste dagene har jeg bare orket å spise yougurt, ellers får jeg så vondt.

Jeg har såpass smerter at jeg ville bedt om sykmelding, hadde det ikke vært for at jeg denne uken begynte i ny jobb (som jeg trives i). Det ville gi svært dårlig inntrykk, i tillegg til at jeg ikke har krav på sykepenger såvidt jeg vet.

Fastlegen min er så treg, får liksom ikke fingeren ut. Nå har hun sendt en henvisning for kolon-undersøkelse. Det tar 3 mnd ventetid. Da jeg ringte rundt til poliklinikkene på sykehusene, sa de at hvis fastlegen skriver at det er akutt, kan de vurdere å ta meg inn raskere (et par uker). Men legen sier at å skrive Akutt kan man bare gjøre hvis det gjelder sykehusinnleggelse samme dag... (Som om det ikke finnes en mellomting liksom)

De siste dagene har jeg begynt å bli bekymret for om det feiler meg noe alvorlig, som Chrons sykdom eller i verste fall kreft i magen... Er ikke så lett å gå rundt med sånne fantasier heller.

Noen gode råd?

Skrevet

Du kan ringe og spørre om du kan stå på avbestillingslista.

3 mnd er forøvrig ingen ting. Jeg sjekket nevrologisk avd på et av sykehusene, der var ventetida 180 uker. Sjøl har jeg ventet 8 mnd på prioritert venteliste en gang. Så det er nok bare å smøre seg med tålmodighet.

Det er helsevesenet i dag.

Skrevet

Hvis du har råd kan du jo kontakte en privat klinikk om det finnes noen som tar seg av denslags. Ellers er 3 mnds ventetid lite i dagens sykehussystem. Dessverre.

For barn som skal ta mandlene på St. Olavs var det 18 mnds ventetid for 2 1/2 år siden... Selv har jeg stått på venteliste for underlivsinngrep et par ganger med opptil 10 mnds ventetid. Festlig er det ikke, men...

Skrevet

Jeg vet ikke hva som feiler deg, men kan du ikek oppsøke et privat legesenter? Volvat, Omnia feks - hvis det finnes i nærheten av der du bor?

Det koster jo litt, men man bruker jo penger på så mye...

Dessuten er jeg litt usikker på hvor lurt det er å ta Ibux når man er plaget av magesmerter... De er jo ganske harde for magen. - Men legen din hadde vel sagt i fra hvis det var skadelig for deg...

Lykke til!

Skrevet

Gå til en annen lege. Du jo ikke gå i 3 måneder til med så sterke smerter.

Skrevet

Du kan ringe og spørre om du kan stå på avbestillingslista.

3 mnd er forøvrig ingen ting. Jeg sjekket nevrologisk avd på et av sykehusene, der var ventetida 180 uker. Sjøl har jeg ventet 8 mnd på prioritert venteliste en gang. Så det er nok bare å smøre seg med tålmodighet.

Det er helsevesenet i dag.

Så vet jeg hva vi betaler 50% i skatt for i Danmark. Det er gratis og gå til lege, og max. et par dager å vente på undersøkelse.

Skrevet

Så vet jeg hva vi betaler 50% i skatt for i Danmark. Det er gratis og gå til lege, og max. et par dager å vente på undersøkelse.

Men vi kan ikke reise til danmark uten godkjennelse fra trygdekontoret hvis vi vil ha undersøkelsen dekket.

Ellers så hadde jeg tatt en tur til Sverige å sjekket meg med en gang jeg.

Skrevet

Men vi kan ikke reise til danmark uten godkjennelse fra trygdekontoret hvis vi vil ha undersøkelsen dekket.

Ellers så hadde jeg tatt en tur til Sverige å sjekket meg med en gang jeg.

Jeg sier ikke man bare kan dra til utlandet for undersøkelse. Det var bare en konstatering. Men for dem som er sykesikret i Danmark gjelder jo det. Jeg er nordmann bosatt i Danmark.

Skrevet

Jeg sier ikke man bare kan dra til utlandet for undersøkelse. Det var bare en konstatering. Men for dem som er sykesikret i Danmark gjelder jo det. Jeg er nordmann bosatt i Danmark.

Da er du heldig for helsevesenet her funker overhodet ikke hvis du blir alvorlig syk. Bortsett fra hvis det gjelder kongen og andre prominente personer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...