Gå til innhold

Hvilken grøt til baby?

Anbefalte innlegg

Jeg har en liten gutt som jeg fullammer. Det har jeg tenkt å fortsette med til han blir 6 mnd, men så vil jeg begynne å prøve med litt fast føde. Jeg har hørt at enkelte typer grøt er mer allergi fremkallende enn andre. Det ble sagt at grøt av ris, mais eller hirse er sikrere enn grøt av korn som hvete og bygg. Stemmer dette? Fikk av samme person høre at vi skulle bruke smokker av silikon istedenfor gummi. Vet noen noe om disse tingene?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/17951-hvilken-gr%C3%B8t-til-baby/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Kjære Maliv

Det er riktig at grøt av ris, mais og hirse er mindre allergifremkallende enn grøt av hvete. Men for de aller fleste spedbarn, kanskje med unntak av dem som er meget sterkt belastet med allergi i familien, anbefaler vi alle typer grøt fra 6 måneder. Det som er viktig er å starte langsomt når du begynner med en ny grøtsort og variere mellom forskjellige grøter. Det vil si ikke gi bare hvetegrøt eller bare risgrøt - begynn med ris og når babyen får en rimelig mengde risgrøt, begynn forsiktig med hvete og fortsett slik, men varier hele tiden.

Det med smokker av silikon har med den sterke økningen av allergi mot latex, altså naturgummi å gjøre. Økningen har nok mer med bruk av gummihansker i helsevesenet å gjøre enn med smokker av gummi. Men bruker du silikon gjør du i alle fall ikke noe galt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...