Gå til innhold

vanskelig person på trygdekontoret

Gjest vioola

Anbefalte innlegg

Gjest vioola

uff..

hadde ubehagelig opplevelse fra trygdekontoret i dag. Hadde samlet opp psykolog/lege/medisin egenandeler til 1600 som sosialkontoret hadde betalt for meg.. Jeg har seriøst veeeldig dårlig råd..

så skulle jeg gå for å få frikort..

men han på trygdekontoret nektet meg det. Sa at jeg hadde ikke betalt det selv , hatt noen faktiske utgifter og derfor var det totalt urimelig at jeg skulle få frikort..først måtte jeg betale 1600 selv.

det var lovbestemt at alle måtte betale 1585kr før de fikk frikort.. og var urettferdig iforhold til alle andre som betalte det selv at jeg skulle få frikort gratis som han kalte det.

'

ga opp og leverte det der og han sa han skulle sjekke da..men at han aldri trodde jeg kunne få frikort..

han snakket til meg som om jeg var den trygdesnylteren. og som om han forvaltet frikortene fra sin personlige lommebok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest LaReodor

Spør skriftlig om hvilken lovhjemmel den dusten har for å hevde dette. Noe slikt har jeg aldri hørt om, og det har ikke advokatkompisen jeg drikker øl med i kveld heller. Sprøyt, tror nå jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rutangis netu

Det må ha vært en dårlig 1. aprilsspøk vel!

Hvordan kan han vite om DU eller noen andre har betalt da? DU har jo kvitteringene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vioola

Det må ha vært en dårlig 1. aprilsspøk vel!

Hvordan kan han vite om DU eller noen andre har betalt da? DU har jo kvitteringene!

ja.. men kvittering/bekreftelser stemplet fra sosialkontoret

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriv en skriftelig klage. Trygdekontorfolk virker som de skal dele ut pengene fra sin egen lomme.

Jeg fikk en sosionom til å ringe mitt trygdekontor for meg og hun sa at det var den mest ubehagelige menneske hun hadde snakket med på noen offentlig kontor noen gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sosialkontoret ditt kommer til å bli veldig sinte dersom trygdekontoret mener de bør fortsette å betale for deg "i all evighet", og du aldri skal inn i trygdesystemet.

Få din saksbehandler hos sosialkontoret til å ringe trygdekontoret for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest vioola

Sosialkontoret ditt kommer til å bli veldig sinte dersom trygdekontoret mener de bør fortsette å betale for deg "i all evighet", og du aldri skal inn i trygdesystemet.

Få din saksbehandler hos sosialkontoret til å ringe trygdekontoret for deg.

den forsto jeg ikke helt.

forklar please :) trygdekontoret dekker da ikke egenandel for noen..

eller var du ironisk/sarkastisk eller noe sånt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rutangis netu

Å ja! Men de har jo betalt det fordi DU ikke hadde råd! For en drittsekk, kunne jo vært hyggelig i allefall! Han vet jo at en ikke får noe på sosialen hvis en ikke trenger det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig gjør de det etter man har nådd egenandelstaket, både egenandel 1 og egenandel 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Du har rett til frikort

Nei jeg tror ikke personen var sarkastisk. Det er helt riktig, at sosialkontoret kommer til å stå på din side og bli sinte på Trygdekontoret hvis de ikke gir deg frikort.

Saksbehandleren tar helt feil. Han har ingenting med hvem som betaler regningen for deg. (Det kunne vært din mor for den saks skyld). Trygdekontoret og Sosialkontoret er to helt ulike instanser.

Var jeg deg, ville jeg sende en klage på hans oppførsel til Rikstrygdeverket, med kopi til saksbehandleren selv og kopi til sjefen hans (Trygdesjefen).

Når det er postlagt, tar du straks en telefon til Trygdesjefen, forklarer situasjonen og ber han ordne med frikort for deg snarest mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriv en skriftelig klage. Trygdekontorfolk virker som de skal dele ut pengene fra sin egen lomme.

Jeg fikk en sosionom til å ringe mitt trygdekontor for meg og hun sa at det var den mest ubehagelige menneske hun hadde snakket med på noen offentlig kontor noen gang.

Jeg er helt enig med deg, Dorthe. For noen av de ansatte på trygdekontorene virker det som om de skal betale ut fra egen lommebok.

Personlig har jeg vært veldig heldig med saksbehandler da jeg trengte det, men hørt litt av hvert, ganske mye negativt.

Har ei venninne nå som har søkt om å gå opp fra 50 til 100% uføretrygd og møter ikke noe forståelse fra trygdekontoret, rett og slett ubehagelig dame hun har kontakt med. Legen og min venninne var tidlig ute med å søke om 100% trygd etter 9 mnd. sykemelding. Nå har det gått en måned over det året hun har mottatt sykepenger og får ikke mere penger utover den 50% uføretrygden hun allerede har. "Du behøver ikke ringe før om minst tre uker å høre hvordan det går" var siste svaret hun fikk på trygdekonoret. "Er så mange som har søkt nå" sa damen.

Det er ikke greit for de syke, min venninne har god grunn for å søke. Man blir ikke akkurat bedre av slik behandling, ikke får hun de pengene hun er vant med heller og det reduserer også livskvaliteten. Ikke minst den usikkerheten hun nå daglig føler i denne forbindelse.

Medmenneskelighet hadde det vært godt å føle i denne sammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med deg, Dorthe. For noen av de ansatte på trygdekontorene virker det som om de skal betale ut fra egen lommebok.

Personlig har jeg vært veldig heldig med saksbehandler da jeg trengte det, men hørt litt av hvert, ganske mye negativt.

Har ei venninne nå som har søkt om å gå opp fra 50 til 100% uføretrygd og møter ikke noe forståelse fra trygdekontoret, rett og slett ubehagelig dame hun har kontakt med. Legen og min venninne var tidlig ute med å søke om 100% trygd etter 9 mnd. sykemelding. Nå har det gått en måned over det året hun har mottatt sykepenger og får ikke mere penger utover den 50% uføretrygden hun allerede har. "Du behøver ikke ringe før om minst tre uker å høre hvordan det går" var siste svaret hun fikk på trygdekonoret. "Er så mange som har søkt nå" sa damen.

Det er ikke greit for de syke, min venninne har god grunn for å søke. Man blir ikke akkurat bedre av slik behandling, ikke får hun de pengene hun er vant med heller og det reduserer også livskvaliteten. Ikke minst den usikkerheten hun nå daglig føler i denne forbindelse.

Jeg gir meg ikke jeg. Jeg skal søke enda en gang og jeg har fått avslag tre ganger på noe jeg vet at jeg har rett på. Men denne gangen skal jeg få en annen sosionom til å søke for meg eller så går jeg til advokat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn som jeg forstår tiliti, så mener hun nok at sosialkontoret mener at de (sosialkontoret altså) vil måtte fortsette å betale dine egenandeler om du ikke får frikort. Og at det er feil, for egenandel for deg er betalt (uansett om du ikke har gjort det selv) - slik at det nå er trygdekontoret som skal ta over ansvaret, ved at du får frikort, og at dermed trygdeetaten betaler dine egenandeler for fremtiden.

Synes det var et godt råd om å be din saksbehandler på sosialkontoret ringe den saksbehandleren på trygdekontoret. Vil også tro at sosialkontorets folk kjenner lover og regler rundt dette, og sånn sett kan hjelpe deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også en venninne som er kronisk syk, som fikk beskjed om å komme seg ut i jobb, ikke snylte. At hun faktisk ER så syk at hun ikke klarer å utføre normalt husarbeid, langt mindre jobbe (annet enn noen få timer i mnd som freelance, kanskje 5% arbeidsinnsats på en god måned) - det ville de bare ikke høre på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en venninne som er kronisk syk, som fikk beskjed om å komme seg ut i jobb, ikke snylte. At hun faktisk ER så syk at hun ikke klarer å utføre normalt husarbeid, langt mindre jobbe (annet enn noen få timer i mnd som freelance, kanskje 5% arbeidsinnsats på en god måned) - det ville de bare ikke høre på.

-Og for en del år tilbake: ei annen venninne. Veldig syk, men fikk 90% uføretrygd (ikke 100%) på det grunnlag at hun klarte å smøre matpakker til barna sine...........sa saksbehandler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir meg ikke jeg. Jeg skal søke enda en gang og jeg har fått avslag tre ganger på noe jeg vet at jeg har rett på. Men denne gangen skal jeg få en annen sosionom til å søke for meg eller så går jeg til advokat.

Stå på, Dorthe, eneste muligheten!! Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Og for en del år tilbake: ei annen venninne. Veldig syk, men fikk 90% uføretrygd (ikke 100%) på det grunnlag at hun klarte å smøre matpakker til barna sine...........sa saksbehandler.

Min venninne får ikke 50% engang...

Sånn er det visst når man ikke har noen diagnose, og egentlig har masse pågangslyst og ønsker om å jobbe, men rett og slett ikke har noen energi til det man gjerne vil gjøre (mistanke om kronisk tretthetssyndrom).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får fortelle sosialkontoret at de dessverre fortsatt må betale for deg. Da tenker jeg det blir fart på sakene.

Selv opplevde jeg ei trygdekontordame som mente at jeg ikke hadde krav på fødselspenger. Jeg hadde riktignok over 6 måneder med inntekt i de siste 10 månedene før nedkomsten, men hadde ikke vært gravid i alle de 10 kalendermånedene. *himle*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min venninne får ikke 50% engang...

Sånn er det visst når man ikke har noen diagnose, og egentlig har masse pågangslyst og ønsker om å jobbe, men rett og slett ikke har noen energi til det man gjerne vil gjøre (mistanke om kronisk tretthetssyndrom).

Kom på min opplevelse for en del år tilbake da jeg søkte på 50%.

Min saksbehandler var veldig hyggelig, men ble langtidssykmeldt. Vikaren hennes var like hyggelig og i søknadsperioden hadde jeg en samtale med henne på hennes kontor.

Jeg ytret ønske om å søke om 50% som også trygdekontorets kontrollege jeg hadde gått hos i halvannet år mente var realistisk.

Saksbehandleren sa: "50% ?, er det noe å leve av da? hvorfor ikke søke om 100%". Må si jeg ble ganske paff, men på den tiden var jeg frisk nok til å ville prøve å jobbe 50% så det ble til at søknaden lød på det. Fikk det også, uten problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrev jeg feil?

Jeg mente iallefall å si at sosialkontoret ikke ønsker å fortsette å dekke egenandelene til personen. Hvis trygdekontoret ikke vil ta over etter at grensa er nådd vil det bli reaksjoner fra sosialkontoret sin side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...