Gå til innhold

Innpåsliten nabo

Gjest Ikke denne gangen

Anbefalte innlegg

Gjest Ikke denne gangen

Har en nabo som er så utrolig innpåsliten. Hun er tydeligvis ensom og selskapssyk, men for å si det rett ut, så trives jeg ikke i hennes selskap. De sosiale antennene er så godt som ikke-eksisterende, hun kan komme på de mst upassende tidspunkt. Jeg føler ikke at jeg har noe til felles med henne, vi har helt forskjellig alder, livssituasjon og interesser. Det er ikke det at jeg har for mange venner, på en måte, men jeg føler liksom at dette rett og slett ikke er en person jeg ønsker å bruke tida mi på.

Desverre er jeg for "snill" (eller feig??) til å si det rett ut. Og hint om at det ikke passer, tar hun ikke (prøver å ikke oppmuntre til kontakt, men er jo for høflig til å bare snu ryggen til henne når hun kommer). Det er nesten så jeg ikke orker å gå ut i hagen om dagene, for da er hun der med en gang.(Hun er mye hjemme på dagtid) Jeg jobber som dagmamma, og de siste dagene har det ikke slått feil - når jeg endelig har fått ungene til å sove, så ringer det på døra. Kanskje asosialt og egoistisk av meg, men akkurat den lille stunda på dagen da jeg har anledning til å sette meg ned med en avis og litt mat, så kunne jeg gjerne tenkt meg å være i fred. Det er vel snakk om at jeg har anledning til å sitte ned i en halvtime i løpet av en dag. Hadde det vært en liten prat "over gjerdet" eller et lite kaffebesøk, så hadde det vært en ting, men når hun kommer, så kan hun finne på å bli i timesvis! Dessuten er det andre ting som må gjøres i løpet av en dag, enn å sitte og jabbe skit! Ting som jeg ikke ønsker å bruke tida med ungene på, som vasking, rydding osv.

Men hvordan få sagt det på en måte som ikke sårer? For jeg skjønner jo at denne jenta ikke har det særlig bra, tror hun er fryktelig ensom. Jeg makter bare ikke å ta det på meg og ofre meg for å være som en "støttekontakt". Har nok med de ungene jeg passer om dagene, det er faktisk 100% jobb!

Merker at jeg blir litt irritert over at hun gir meg dårlig samvittighet, for jeg har vel rett til å bestemme litt over hvem jeg ønsker å omgåes med vel? Ønsker ikke at folk jeg knapt nok kjenner, kommer ubedt og forventer å bli sluppet inn i min privatsfære. Enkelte av de gangene hun har kommet, har det vært på det som jeg mener er en veldig frekk måte (kommet inn i det som har vært private situasjoner ute i hagen osv).

Noen som har et godt råd for hvordan jeg kan trekke mine grenser overfor denne personen? For sånn som det er nå, så rømmer jeg området så ofte jeg kan, og gruer meg nesten til sommeren når vi blir "boende ute i hagen"!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Isj, vanskelig situasjon det der. Jeg tror jeg hadde smilt pent til damen og sagt at jeg var opptatt akkurat nå og at det ikke passet at hun kom innom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sett grenser!

Det er bare du som kan stanse det, ved å sette grenser. Ellers vil det bare forsette.

Neste gang hun kommer, smiler du og sier vennlig og bestemt: "Dessverre, det passer ikke for meg å få besøk akkurat nå". Du kan feks tilføye: "Jeg har det travelt" eller "Jeg er opptatt". Ikke gå i detaljer med hva du skal gjøre, det har ikke hun noe med.

Gjenta det samme neste gang hun kommer, og neste gang, og neste gang. Fortsett med det. Da tar hun nok hintet til slutt.

Du kan også være mer direkte og si: "Jeg har dessverre ikke tid til å treffes slik hver dag, jeg har mye å gjøre og trenger også tid for meg selv. Så heretter må vi nok begrense dette. Men er det ikke andre du kan besøke da?"

Du kan jo også komme med et positivt forslag: "Har du prøvd å ta kontakt med Frivillighetssentralen? Der får du oppgaver du kan gjøre med å hjelpe andre mennesker. Det virker som du har litt lite å ta deg til" (eller andre forslag).

Selvsagt blir hun såret, men det må du faktisk ikke bry deg om. Så lenge du er saklig, og ikke spydig, så har du gjort det du kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder besøk når ungene du passer har sovet - si at du tross alt fortsatt "jobber" og at det er mye du må rekke over eller at du trenger å slappe av før ungene våkner igjen...det er jo tross alt fortsatt i arbeidstida di....

Ellers er jeg enig med de andre, si at det ikke passer akkurat nå, at du er opptatt etc... litt kinkig det om du sitter i hagen og slapper av, men hva emd å bare si at du rett og slett er så sliten at du trenger å slappe ordentlig av da, om hun kommer rekende igjen..

ellers er det med frivillighetssentraln en bra ide, formidle det slik at du mener hun vil være en ressurs for dem, ikke at det er hun som trenger dem da.....

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...