Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er en kvinne på 40 som i en uke har hatt magesmerter. Det arter seg med kvalme, sviing i magen og opp mot spiserør, mye luft, enkelte sure oppstøt og løs avføring, også smerter i nedre del av magen. Jeg er ganske fin om morgenen, kvalmen kommer utover dagen og det virker som mat forverrer. Har likevel ganske god matlyst og heller ikke feber.

Avføring har normal farge uten blod.

Kjennes ut som magesyke men jeg kaster ikke opp og har heller ikke diare..ellers kjennes smertene i magene veldig likt omgangsyke. Fikk dette etter en kraftig lammemiddag. Var veldig slapp et par dager og litt svimmel. Dette har gitt seg, men de andre smertene sitter i.

Har i flere år hatt irritabel tykktarm og vært mye hos lege. Men da er smertene annerledes, gjerne løs/hard avføring og luftsmerter, ikke kvalme og sure oppstøt.

Tok senest i desember en rekke blodprøver (helicobacter, lever, nyre, bukspyttkjertel,crp, senkning. calprotectin/fecal osv.) alt var normalt og legen mener mine mageplager ikke er noe alvorlig.

Har ikke vært hos lege med disse nye plagene og det bekymrer meg at det ikke går over....

Min mor har hatt magekatarr i mange år, kan jeg ha fått dette?

Eller kan det være et magevirus som arter seg slik...hvor lenge skal jeg se det ann før jeg går til lege?

Opplevde for noen uker siden et dødsfall i nær familie, så rent psykisk har det vært endel påkjenninger siste måneden...kan det være årsaken? føler ofte at magen reagerer på bekymringer og uro....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/179565-magevondt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

igår var jeg bedre av kvalmen, men jeg har fremdeles vondt i magen(småsmerter rundt i hele magen og må ofte på do,ikke diare) og litt sviing opp mot spiserøret.sure oppstøt har jeg også mindre av.

Men nå virker det som slimhinnene/huden er veldig tørr, både i nesen, på leppene og i munnen. Igår kveld fikk jeg tørr hoste og det kjentes veldig tørt/sårt nedover i brystet...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/179565-magevondt/#findComment-1207634
Del på andre sider

igår var jeg bedre av kvalmen, men jeg har fremdeles vondt i magen(småsmerter rundt i hele magen og må ofte på do,ikke diare) og litt sviing opp mot spiserøret.sure oppstøt har jeg også mindre av. Men nå virker det som slimhinnene/huden er veldig tørr, både i nesen, på leppene og i munnen. Igår kveld fikk jeg tørr hoste og det kjentes veldig tørt/sårt nedover i brystet...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/179565-magevondt/#findComment-1207636
Del på andre sider

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Det du beskriver kan godt være "syrerelaterte" smerter. Stress og tungt fordøyelig og fet man kan gi økt magesyre. Dersom slimhinneskaden sitter i spiserøret, oppleves ofte sure oppstøt, og sviende smerter/kvalme som blir værre når man er sulten. Dersom plagen sitter i selve magesekken eller i tolvfingertarmen blir smertene oftest værre etter måltider. Det finnes reseptfrie syre-hemmende medisiner, de såkalte H2-blokkerne, eks Tagamet. Du kan prøve dette 1 uke. Dersom du ikke blir bedre bør du kontakte legen din. Unngå søte melkeprodukter, mengjerne Biola-melk.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/179565-magevondt/#findComment-1210165
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...