Gå til innhold

NHD eller andre, Fluanxol


Gjest det eneste ledige nicket

Anbefalte innlegg

Gjest det eneste ledige nicket

Jeg har bipolar 2 lidelse og ustabil pf, pluss at jeg i følge journalen min fyller kravene også til unnvikende og paranoid pf.

Jeg bruker stemningsstabiliserende (tegretol) medisin og AD (Fluoxetin).

Jeg har i perioder hatt behov for antipsykotika pga grensepsykose og for og dempe tankekaos og hjelpe på søvn.

Nå føler jeg egentlig at tegretol gjør at jeg sover for mye, men den har god effekt på svigningene mine.

Jeg sliter mye med paranoia for tiden, og en sårbarhet som gjør at det føles som om jeg mangler filter helt. Alt tas inn og analyseres til det ugjenkjennelige. Det er utrolig slitsomt!

Jeg leser litt om forskjellige antipsykotika (har egentlig prøvd mange forskellige inkludert risperdal, largactil, solian osv), men synes ofte jeg blir veldig tiltaksløs og trøtt av dem.

Jeg har ikke prøvd fluanxol. Kunne den kanskje vært noe for meg i små doser? Eller er det noen andre forslag som er bedre? Noen som har brukt fluanxol som kan si litt om bivirkninger/virkning?

Takker for evt svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest krizha

Brukte fluanxol en stund. Først 2 mg, så 3 mg, og så 6 mg. Om jeg husker riktig. La på meg 5 kg. Hadde da allerede lagt på meg 15 kg av zyprexa. Jeg ble veldig trøtt og tiltaksløs. Svært deprimert. Helt stiv i kroppen. Folk bemerket at jeg var stiv i kroppen. Lå i sengen og prøvde å slappe av, men måtte faktisk konsetrere meg om å få kroppen til slappe av. Sluttet på skolen fordi jeg var så deprimert og trøtt, etter å ha gjort det veldig bra tidligere. (Da jeg brukte Zyprexa).

Da jeg sluttet med fluanxol ble jeg tvangsinnlagt med psykotiske symptomer som jeg aldri hadde hatt før jeg brukte medikamentet.

Diagnosen ble forandret fra bipolar minst alvorlige typen til bipolar og psykose, vurderte schizoaffektiv lidelse også. Vært til tvunget ettervern lenge og slipper aldri løs. Fluanxol har ødelagt livet mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest det eneste ledige nicket

Brukte fluanxol en stund. Først 2 mg, så 3 mg, og så 6 mg. Om jeg husker riktig. La på meg 5 kg. Hadde da allerede lagt på meg 15 kg av zyprexa. Jeg ble veldig trøtt og tiltaksløs. Svært deprimert. Helt stiv i kroppen. Folk bemerket at jeg var stiv i kroppen. Lå i sengen og prøvde å slappe av, men måtte faktisk konsetrere meg om å få kroppen til slappe av. Sluttet på skolen fordi jeg var så deprimert og trøtt, etter å ha gjort det veldig bra tidligere. (Da jeg brukte Zyprexa).

Da jeg sluttet med fluanxol ble jeg tvangsinnlagt med psykotiske symptomer som jeg aldri hadde hatt før jeg brukte medikamentet.

Diagnosen ble forandret fra bipolar minst alvorlige typen til bipolar og psykose, vurderte schizoaffektiv lidelse også. Vært til tvunget ettervern lenge og slipper aldri løs. Fluanxol har ødelagt livet mitt.

Det hørtes ikke veldig positivt ut.

Så man kan virkelig utvikle psykose av medisinen som egentlig skal hjelpe for det?

Hva vil det si og være på tvungent ettervern egentlig? Er det fordi du ikke tar medisinene dine og sånt? Hvis det var fluanxol som førte til psykosen, så er det jo litt rart at du fortsatt er på tvang når du ikke bruker medisinen mer.

Ble litt nervøs nå jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Fluanxol vil kunne være et utmerket alternativ.

Det hjelper deg ikke med søvnen, men om de vanskelige tankene forsvinner, blir det kanskje lettere å sove pga det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest det eneste ledige nicket

Fluanxol vil kunne være et utmerket alternativ.

Det hjelper deg ikke med søvnen, men om de vanskelige tankene forsvinner, blir det kanskje lettere å sove pga det.

Tusen takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...