Gjest Ikke å-lå-le-lå-le Skrevet 2. april 2005 Skrevet 2. april 2005 Har flytta fra typsik samisk område til mer urbane strøk for et år siden. Før brukte jeg kofte på fest og på byen. Kan jeg fortsette med det? Synes dere kofte er fint på byen? Hadde kofte med kniv i Oslo en gang, og ble faktisk stoppa av politiet som beslagla kniven. Håpløst kultursyn. Men altså damer, er kofte på fest fint eller ut? 0 Siter
Gjest Astral Skrevet 2. april 2005 Skrevet 2. april 2005 Kommer veldig an på... Kjæresten min har kofte noen ganger, og "vanlige" klær noen ganger.. Synes det er fint å variere litt jeg 0 Siter
Gjest M.Angelica Skrevet 2. april 2005 Skrevet 2. april 2005 Jeg synes ikke det er noe særlig. Men smaken er som baken =) 0 Siter
Gjest Astral Skrevet 2. april 2005 Skrevet 2. april 2005 Kommer veldig an på... Kjæresten min har kofte noen ganger, og "vanlige" klær noen ganger.. Synes det er fint å variere litt jeg Forøvrig kan jeg ikke skjønne hvorfor du trodde det skulle være greit å gå med kniv på byen selv om du er same... 0 Siter
Gjest Ikke få samer til å høres så dum ut Skrevet 2. april 2005 Skrevet 2. april 2005 Jeg er fra kautokeino. Der er det ikke vanlig å gå med kofte på byen.. Man bruker kofte til begravelse, bryllup, påske og andre "store" dager, ikke en vanlig feste lørdag. Aldri hørt at det er vanlig noen steder. kniv til kofte?? det er da bare tull! Selv om du er same så vet du at man ikke går med kniv på byen. 0 Siter
muntre Skrevet 2. april 2005 Skrevet 2. april 2005 Jeg er fra kautokeino. Der er det ikke vanlig å gå med kofte på byen.. Man bruker kofte til begravelse, bryllup, påske og andre "store" dager, ikke en vanlig feste lørdag. Aldri hørt at det er vanlig noen steder. kniv til kofte?? det er da bare tull! Selv om du er same så vet du at man ikke går med kniv på byen. I Oslo går de ofte ut i kofte av en eller annen grunn. 0 Siter
Gjest s nieida Skrevet 2. april 2005 Skrevet 2. april 2005 Jeg er fra kautokeino. Der er det ikke vanlig å gå med kofte på byen.. Man bruker kofte til begravelse, bryllup, påske og andre "store" dager, ikke en vanlig feste lørdag. Aldri hørt at det er vanlig noen steder. kniv til kofte?? det er da bare tull! Selv om du er same så vet du at man ikke går med kniv på byen. Enig. Jeg bruker kofte relativt ofte, men synes ikke det passer seg på utesteder. Er forresten fra Kautokeino selv 0 Siter
Gjest tror jeg Skrevet 2. april 2005 Skrevet 2. april 2005 Jeg er fra kautokeino. Der er det ikke vanlig å gå med kofte på byen.. Man bruker kofte til begravelse, bryllup, påske og andre "store" dager, ikke en vanlig feste lørdag. Aldri hørt at det er vanlig noen steder. kniv til kofte?? det er da bare tull! Selv om du er same så vet du at man ikke går med kniv på byen. Tror det er en som tuller.. Ikke bry deg. 0 Siter
Gjest dina2 Skrevet 2. april 2005 Skrevet 2. april 2005 Kniv hører til i skogen og på fjeller ikke i byen. De fleste samer bruker vel kofte som et festplagg nå til dags, altså bryllup osv og ikke for en tur på byen, jeg bruker liksom ikke bunaden min på en vanlig fest:) Forøvrig trur jeg at du er en som tuller litt, du har iallefall skrevet mange litt "rare" tråder i det siste:) 0 Siter
Gjest gladiol Skrevet 2. april 2005 Skrevet 2. april 2005 Kofta tar jeg med meg når jeg skal på hytta. 0 Siter
Gjest malun Skrevet 2. april 2005 Skrevet 2. april 2005 Kofte kan brukes i de samme anledningene som bunaden, sånn cirka. Ikke på byn'n, men gjerne i festlige, pyntede anledninger. 0 Siter
Gjest Sinai Skrevet 2. april 2005 Skrevet 2. april 2005 Har du gått med samekniv på byen skjønner jeg du ble stoppa. Den kan jo gjøre større skade enn en ussel bunadskniv. I sommer ble en taxisjåfør tatt med fruktkniv, husker dere? Kofte er vel ikke det mest trendy du kan ha på deg på byen.Dessuten er det vel litt varmt? 0 Siter
Gjest ChiengMai Skrevet 3. april 2005 Skrevet 3. april 2005 Det er like fint med kofte på fulle folk som bunad på fulle folk. Syns det er helt avsindig med slike plagg på fest selv om det er festplagg aldri så mye. :-) (Og ja, jeg er selv fra et område med en lulesamisk klikk som dro på knivstikkarfest i kofte. Forkastelig!) 0 Siter
Gjest ikke å-lå-le-lå-le Skrevet 4. april 2005 Skrevet 4. april 2005 Det er like fint med kofte på fulle folk som bunad på fulle folk. Syns det er helt avsindig med slike plagg på fest selv om det er festplagg aldri så mye. :-) (Og ja, jeg er selv fra et område med en lulesamisk klikk som dro på knivstikkarfest i kofte. Forkastelig!) Jeg vil selvsagt ikke bruke kniven, den er en del av kofta. ChengMai, kanskje vi har møttes for jeg er også lulesame? Når folk kan gå med dress på fest, kan vel jeg gå med kofta mi? Det er vel ikke tull? Er det tull å være seg selv, og stolt av sin kulturarv? Ja, ja, da er jeg en tulling. Men jeg kommer neppe til å ha på kofta på fest.Den er forresten mye kulere enn Kautokofta, med skinnbukser og mindre farger. 0 Siter
Gjest Sinai Skrevet 4. april 2005 Skrevet 4. april 2005 Jeg vil selvsagt ikke bruke kniven, den er en del av kofta. ChengMai, kanskje vi har møttes for jeg er også lulesame? Når folk kan gå med dress på fest, kan vel jeg gå med kofta mi? Det er vel ikke tull? Er det tull å være seg selv, og stolt av sin kulturarv? Ja, ja, da er jeg en tulling. Men jeg kommer neppe til å ha på kofta på fest.Den er forresten mye kulere enn Kautokofta, med skinnbukser og mindre farger. Jeg går jo ikke med bunad på fest. Klart du kan bruke drakten i en passende sammenheng. Tror ikke du tiltrekker deg damer med den hvis det var hensikten. Selv føler jeg meg ikke direkte sexy i bunad, men det er som du sier en del av kulturarv og et flott antrekk i 17maitog, dåp, komfirmasjon, bryllup, osv... 0 Siter
Gjest ChiengMai Skrevet 4. april 2005 Skrevet 4. april 2005 Jeg vil selvsagt ikke bruke kniven, den er en del av kofta. ChengMai, kanskje vi har møttes for jeg er også lulesame? Når folk kan gå med dress på fest, kan vel jeg gå med kofta mi? Det er vel ikke tull? Er det tull å være seg selv, og stolt av sin kulturarv? Ja, ja, da er jeg en tulling. Men jeg kommer neppe til å ha på kofta på fest.Den er forresten mye kulere enn Kautokofta, med skinnbukser og mindre farger. Folk går ikke i dress på fest, vel! Jeg skiller kanskje for sterkt mellom fest og finere selskap, jeg da? *gruble* For meg er kofte likestilt med bunad og brukes i samme anledninger. Og de lulesamene jeg kjenner til er fra nordre Nordland, ikke Finnmark, altså. :-) 0 Siter
Gjest Astral Skrevet 5. april 2005 Skrevet 5. april 2005 Folk går ikke i dress på fest, vel! Jeg skiller kanskje for sterkt mellom fest og finere selskap, jeg da? *gruble* For meg er kofte likestilt med bunad og brukes i samme anledninger. Og de lulesamene jeg kjenner til er fra nordre Nordland, ikke Finnmark, altså. :-) Oj, der er kjæresten min fra! (og jeg også forsåvidt, men jeg er ikke same) 0 Siter
Gjest ChiengMai Skrevet 5. april 2005 Skrevet 5. april 2005 Oj, der er kjæresten min fra! (og jeg også forsåvidt, men jeg er ikke same) Jeg og, og jeg er heller ikke same. :-) 0 Siter
Gjest Astral Skrevet 6. april 2005 Skrevet 6. april 2005 Jeg og, og jeg er heller ikke same. :-) Hehe, ble bare så nysgjerrig når du sa du kjente samer i nordre nordland, siden jeg også kjenner en god del samer i akkurat samme område 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.