Gå til innhold

Sjølinnsikt ved vrangforestillinger?


Mimose

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg lurer på om mennesker med vrangforstillinger kan være klar over at det de har fått for seg ikke er riktig, eller ihvertfall ha en mistanke om det? Eller kalles det noe annet da?

*klem*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Timari

jeg har alltid trodd at kriteriet for å ha en vrangforestilling er at man ikke selv forstår at det er en vrangforestilling. Men jeg blir forundret når jeg får høre om psykiatere som spør pasientene sine om de har vrangforestillinger. Sier de ja til det så kan det jo ikke være snakk om noen vrangforestiling.

kanskje ordet nær-psykotiske symptomer eller lettere paranoid er bedre begreper?

mener

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan vare svare for meg selv. Da jeg hadde anorexia og var kjempetynn syns jeg likevel jeg så kjempetjukk ut. Jeg ble sint på andre fordi de løy til meg og sa jeg var syltynn.

Har hatt vrangforestillinger pga angst også. En gang dro jeg på legevakta fordi armen min var bøyd "feil vei" ved albueleddet. Det var helt forferdelig å ikke bli trodd. Jeg SÅ det jo selv, at det var noe feil med armen.

Først en god stund etterpå innså jeg at det var jeg som innbilte meg ting. Uff som jeg skammet meg da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snoopy83

jeg har alltid trodd at kriteriet for å ha en vrangforestilling er at man ikke selv forstår at det er en vrangforestilling. Men jeg blir forundret når jeg får høre om psykiatere som spør pasientene sine om de har vrangforestillinger. Sier de ja til det så kan det jo ikke være snakk om noen vrangforestiling.

kanskje ordet nær-psykotiske symptomer eller lettere paranoid er bedre begreper?

mener

Det å ha vrangforestillinger innebærer tap av evnen til å stille spørsmål ved ting - å ikke anerkjenne andre muligheter, ikke anerkjenne at man kan ta feil, ikke anerkjenne at man har et problem.

Det er egentlig veldig få som har vrangforestillinger, mange mange færre enn som knaser nevroleptika... uten at jeg vet om de burde fortsette med det eller ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anouschka78

Det å ha vrangforestillinger innebærer tap av evnen til å stille spørsmål ved ting - å ikke anerkjenne andre muligheter, ikke anerkjenne at man kan ta feil, ikke anerkjenne at man har et problem.

Det er egentlig veldig få som har vrangforestillinger, mange mange færre enn som knaser nevroleptika... uten at jeg vet om de burde fortsette med det eller ikke...

Hei! Jeg har noen ganger visst at jeg har vrangforestillinger, men ikke akkurat når jeg er midt i dem. Det føles i ettertid som en slags tvangsting som kommer, som man er fryktelig redd for og jeg har prøvd i alle år å unngå mennesker og situasjoner som de oppstår i.

Helst å være alene i disse situasjonene føles iaf bedre.

Nå vet jeg med sikkerhet at jeg gikk rundt sånn i fem år, men skjulte det for psyk. å sa jeg var deprimert. Jeg var psykotisk og andre synes nok jeg var sykelig opptatt av ting.

Med god behandling med lamictal og aurorix har de paranoide tankene blitt bedre. Jeg er sikker på at min alvorlige ubehandlede depresjon bikket over i psykose.

Jeg tror jeg kun har vært "frisk" i et år sammenhengende i mitt liv, bortsett fra de første barneårene hvor jeg hadde angst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snoopy83

Hei! Jeg har noen ganger visst at jeg har vrangforestillinger, men ikke akkurat når jeg er midt i dem. Det føles i ettertid som en slags tvangsting som kommer, som man er fryktelig redd for og jeg har prøvd i alle år å unngå mennesker og situasjoner som de oppstår i.

Helst å være alene i disse situasjonene føles iaf bedre.

Nå vet jeg med sikkerhet at jeg gikk rundt sånn i fem år, men skjulte det for psyk. å sa jeg var deprimert. Jeg var psykotisk og andre synes nok jeg var sykelig opptatt av ting.

Med god behandling med lamictal og aurorix har de paranoide tankene blitt bedre. Jeg er sikker på at min alvorlige ubehandlede depresjon bikket over i psykose.

Jeg tror jeg kun har vært "frisk" i et år sammenhengende i mitt liv, bortsett fra de første barneårene hvor jeg hadde angst.

Sånn som jeg har det nå så vurderer jeg å slette min profil på Blnk... får ikke tankene om at noen tøffinger skal komme hit og jule meg opp pga det jeg skriver om meg selv ut av hodet... vet ikke helt om det er vrangforestillinger eller ikke jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...