Gå til innhold

Lese bibelen

tigertrollet

Anbefalte innlegg

tigertrollet

Mulig jeg er påvirket at pavens død, men jeg har egentlig tenkt lenge på at jeg har lyst til å lese bibelen.

Er ikke troende, men har nå lyst til å lese den allikvel.

I gudstjenester blir det jo bare lest i fra avsnitt i evangelier.

Det jeg lurer på er om jeg kan lese den fra perm til perm -begynne med det gamle testamentet og deretter det nye?

Gir det noen mening, eller er det en bestemt rekkefølge?

(Det var noen som mente at jeg ikke bare kunne lese den fra perm til perm nemlig)

Eh..mulig jeg kanskje bør komme meg ut og få meg et liv..men jeg synes vel kanskje at jeg burde kjenne bibelen litt bedre:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 40
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• tigertrollet

13

• Dorthe

5

• Sofline

4

• Prozak

2

Mest aktive i denne tråden

Broren min leste fra perm til perm, men hoppet over noe. Er det noe som heter salmene tro?

Har vel hørt at man burde begynne med de fire evangeliene, men er jammen ikke sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tigertrollet

Man bør vel begynne med skapelsen- dvs. side 1.

Ok. Det blir som å lese en bok. Det skal jeg klare;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tigertrollet

Broren min leste fra perm til perm, men hoppet over noe. Er det noe som heter salmene tro?

Har vel hørt at man burde begynne med de fire evangeliene, men er jammen ikke sikker.

Ja, det var kanskje det med evangeliene jeg også fikk høre? hmm..

Men hvis broren din fikk noe ut av å lese den fra perm til perm så prøver jeg det:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest papirtiger

Ok. Det blir som å lese en bok. Det skal jeg klare;-)

Bibelen kan fint leses fra perm til perm, men det er ingen nødvendighet...siden historien ikke akkurat er sammenhengende ;)

I tillegg er det mye som kanskje ikke er så interessant å lese. Salmenes bok, alle ordtakene etc..

Få tak i en god oversettelse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

tigertrollet

Bibelen kan fint leses fra perm til perm, men det er ingen nødvendighet...siden historien ikke akkurat er sammenhengende ;)

I tillegg er det mye som kanskje ikke er så interessant å lese. Salmenes bok, alle ordtakene etc..

Få tak i en god oversettelse!

Okei. Det er en kristen bokhandel i byen har jeg sett. Jeg kan ta meg en tur dit. Der burde de vite hva som er en bra oversettelse (jeg vet jo ikke det..).

Ja, nei, det er vel mange sammensatte historier. Huff, jeg husker ikke noe av barnelærdommen. Hva lærte man under konfirmasjonstiden og i alle kristendomstimene egentlig? :-)

Takker:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liza i London

Salmene er vakre!

Man boer ikke hoppe over dem dersom man har sans for poesi.Og Salomons Hoeysang....utrolig vakkert..

GT...tja...les Jobs bok og laer noe om verdens elendighet...og hvordan klage med stil.

Ellers, evangeliene og Paulus er vel det som mest har paavirket vaar kultur.

og naar du har lest Bibelen,les andre skrifter fra andre religioner...og se hvor like de er. F.ex Fader Vaar i NT...og i joedenes Thalmud...det er nesten ord for ord.

det faar en til aa undres over dette med religioner.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest malun

Du kan lese den fra perm til perm, men det kan nok holde hardt med konsentrasjonen i enkelte partier.

Men det er utgitt en bok som heter "Historien om Gud", som er en slags romanversjon av bibelen - kronologisk og tro til teksten, men adskillig mer lettlest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var ung, for etthervert mange år siden, leste jeg Bibelen fra fra perm til perm. Jeg var ikke troende den gang, og er det ikke når heller, men det er greit å ha vært gjennom en bok som har betydd så mye for vår kultur og levesett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tigertrollet

Du kan lese den fra perm til perm, men det kan nok holde hardt med konsentrasjonen i enkelte partier.

Men det er utgitt en bok som heter "Historien om Gud", som er en slags romanversjon av bibelen - kronologisk og tro til teksten, men adskillig mer lettlest.

Takk for tipset! Noterer navnet og skal sjekke det. Jeg trenger jo ikke den "tyngste" versjonen/oversettelsen liksom:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tigertrollet

Da jeg var ung, for etthervert mange år siden, leste jeg Bibelen fra fra perm til perm. Jeg var ikke troende den gang, og er det ikke når heller, men det er greit å ha vært gjennom en bok som har betydd så mye for vår kultur og levesett.

Nettopp det jeg også tenkte. Pluss at når man kommer inn på temaet religion er det greit å vite hva man snakker om.

Og så er jeg aldri så lite inspirert etter å ha lest Da Vinci-koden:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

tigertrollet

Hva med Bibelen ? :-)

Hæ? Det var den jeg tenkte å lese da..

Poenget var om det gir noen mening å lese fra side 1 i bibelen, eller om Lukasev. burde leses før Markus eller om det har noe å si, eller om det er andre kapitler som skal leses i en bestemt rekkefølge.

Du forsto nok hva jeg mente..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp det jeg også tenkte. Pluss at når man kommer inn på temaet religion er det greit å vite hva man snakker om.

Og så er jeg aldri så lite inspirert etter å ha lest Da Vinci-koden:-)

Har kjøpt "Da Vinci koden", men ikke fått lest den ennå.

Bibelen er ikke akkurat noen lettlest pocketbok, så regn med å bruke tid på det. Noe av det er nokså tunglest, mens andre deler er veldig interessante. Men det er artig å se fjeset på de mest fanatiske når de forstår at "hedningen" faktisk har lest mer av bibelen enn de har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tigertrollet

Har kjøpt "Da Vinci koden", men ikke fått lest den ennå.

Bibelen er ikke akkurat noen lettlest pocketbok, så regn med å bruke tid på det. Noe av det er nokså tunglest, mens andre deler er veldig interessante. Men det er artig å se fjeset på de mest fanatiske når de forstår at "hedningen" faktisk har lest mer av bibelen enn de har.

Ja, ikke sant! Samt at man kan svare på Trivial Pursuit og sånt;o)

Da Vinci-koden var mer enn en krimbok og sånn sett interessant. Les den:-) Jeg har også kjøpt Den hellige gral/The Holy Grail -boken mye av Da Vinci-koden bygger på. Så det blir mye bibelsk om dagen:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tigertrollet

Salmene er vakre!

Man boer ikke hoppe over dem dersom man har sans for poesi.Og Salomons Hoeysang....utrolig vakkert..

GT...tja...les Jobs bok og laer noe om verdens elendighet...og hvordan klage med stil.

Ellers, evangeliene og Paulus er vel det som mest har paavirket vaar kultur.

og naar du har lest Bibelen,les andre skrifter fra andre religioner...og se hvor like de er. F.ex Fader Vaar i NT...og i joedenes Thalmud...det er nesten ord for ord.

det faar en til aa undres over dette med religioner.....

Du har jo peiling:-)

Skal ikke hoppe over salmene da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liza i London

Du har jo peiling:-)

Skal ikke hoppe over salmene da.

Leser mye i den,jeg....

det er faktisk ganske saa

givende og intressant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lest bibelen, men jeg mener å ha lest/hørt at profetiene står i det gamle testamente og profetienes oppfyllelse står i det nye.

Det gamle testamente er det forøvrig mange som hopper bukk over, da det er forferdelig deprimerende lesning. Men sikkert interessant. Det finnes også studiesirkler hvor man kan lese bibelen sammen med andre.

Jeg har lest litt i bibelen for nysgjerrighetens skyld, og lest litt i koranen. Mye likt ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...