Gjest malun Skrevet 2. april 2005 Skrevet 2. april 2005 Jeg vet veldig mye om hvordan en nye pave velges, men jeg aner ingenting om hvordan de får det nye pavenavnet sitt. Noen som har peiling? 0 Siter
Tottlå Skrevet 2. april 2005 Skrevet 2. april 2005 Jeg har INGEN peiling på dette. Skal den nye paven få et nytt navn??? Skal alle het johannes paul??? 0 Siter
Gjest malun Skrevet 2. april 2005 Skrevet 2. april 2005 Jeg tror han velger det selv. Men kan han i prinsippe kalle seg akkurat hva han vil, eller har han visse kriterier å holde seg til? Kan han feks kalle seg Pave Calzone I ? 0 Siter
tigertrollet Skrevet 2. april 2005 Skrevet 2. april 2005 Dét har jeg også lurt på! Det irriterer meg forresten at navnet på engelsk er John Paul II, da jeg trodde at Johannes var et så og si internasjonalt navn. Sier de ikke Johannes -katolikker som er ikke-amerikansk? :-) 0 Siter
Gjest malun Skrevet 2. april 2005 Skrevet 2. april 2005 Jeg har INGEN peiling på dette. Skal den nye paven få et nytt navn??? Skal alle het johannes paul??? Alle paver får nytt navn. Johannes Paul het Karol Wojtyla i sitt "gamle" liv. 0 Siter
Atene Skrevet 2. april 2005 Skrevet 2. april 2005 Dét har jeg også lurt på! Det irriterer meg forresten at navnet på engelsk er John Paul II, da jeg trodde at Johannes var et så og si internasjonalt navn. Sier de ikke Johannes -katolikker som er ikke-amerikansk? :-) På italiensk er det Giovanni Paolo. Så nei, Johannes er ikke internasjonalt. 0 Siter
snooker Skrevet 2. april 2005 Skrevet 2. april 2005 Men kan han i prinsippe kalle seg akkurat hva han vil, eller har han visse kriterier å holde seg til? Kan han feks kalle seg Pave Calzone I ? Det vet jeg ikke, men jeg mistenker at det blir omtrent som med de kongelige. Man holder seg til visse navn som forfedrene har hatt. 0 Siter
Atene Skrevet 2. april 2005 Skrevet 2. april 2005 Men kan han i prinsippe kalle seg akkurat hva han vil, eller har han visse kriterier å holde seg til? Kan han feks kalle seg Pave Calzone I ? Jeg tror han kan velge hva han vil, men Calzone er vel neppe et naturlig valg ? Jeg tror ikke det er skrevet noe sted, men han velger garantert et helgennavn. 0 Siter
tigertrollet Skrevet 2. april 2005 Skrevet 2. april 2005 På italiensk er det Giovanni Paolo. Så nei, Johannes er ikke internasjonalt. Heter han det på italiensk altså? Man lærer stadig noe nytt:-) Men jeg skjønner ikke hvorfor egennavn skal oversettes. Hvorfor kan han ikke ha ett og samme navn over hele kloden? (jeg vet at det ikke er hans egentlig navn, ja) 0 Siter
Åsemor Skrevet 2. april 2005 Skrevet 2. april 2005 Heter han det på italiensk altså? Man lærer stadig noe nytt:-) Men jeg skjønner ikke hvorfor egennavn skal oversettes. Hvorfor kan han ikke ha ett og samme navn over hele kloden? (jeg vet at det ikke er hans egentlig navn, ja) Jeg satt også og tenkte på det i stad, hvorfor oversette navnet? 0 Siter
Atene Skrevet 2. april 2005 Skrevet 2. april 2005 Heter han det på italiensk altså? Man lærer stadig noe nytt:-) Men jeg skjønner ikke hvorfor egennavn skal oversettes. Hvorfor kan han ikke ha ett og samme navn over hele kloden? (jeg vet at det ikke er hans egentlig navn, ja) Det kan du si, men det er nok noen tusen år for sent. Språkutvikling og sånt sørger for det. Forresten så tror jeg Johannes Paul er en oversatt versjon også. På latin er det vel Johannes Paulus ? 0 Siter
tigertrollet Skrevet 2. april 2005 Skrevet 2. april 2005 Jeg satt også og tenkte på det i stad, hvorfor oversette navnet? Det er jo ikke hans fødenavn, men allikevel..? Kong Harald V f.eks har jo et tradisjonsbundet navn, han er nr.5 med navnet osv, heter det samme over alt, men er jo døpt det. Men det er heeeelt sikkert infløkte navneregler i Vatikanet :-) 0 Siter
Åsemor Skrevet 2. april 2005 Skrevet 2. april 2005 Det er jo ikke hans fødenavn, men allikevel..? Kong Harald V f.eks har jo et tradisjonsbundet navn, han er nr.5 med navnet osv, heter det samme over alt, men er jo døpt det. Men det er heeeelt sikkert infløkte navneregler i Vatikanet :-) Men om han heter John Paul på engelsk, så trenger vel ikke norge å si at han plutselig heter Johannes? 0 Siter
tigertrollet Skrevet 2. april 2005 Skrevet 2. april 2005 Det kan du si, men det er nok noen tusen år for sent. Språkutvikling og sånt sørger for det. Forresten så tror jeg Johannes Paul er en oversatt versjon også. På latin er det vel Johannes Paulus ? Ja, det har du vel rett i for det er både Johannes og Paulus i bibelen. Men det er vel mer en språkutvikling av Paulus til Paul i moderne tid. I navnetrådene her inne som jeg ikke har unngått å få med meg (hvordan unngå det..) er det virkelig slående hvor sterke og populære bibelske navn er per i dag også. Helt utrolig. Og det er mange fine navn altså:-) 0 Siter
Atene Skrevet 2. april 2005 Skrevet 2. april 2005 Det er jo ikke hans fødenavn, men allikevel..? Kong Harald V f.eks har jo et tradisjonsbundet navn, han er nr.5 med navnet osv, heter det samme over alt, men er jo døpt det. Men det er heeeelt sikkert infløkte navneregler i Vatikanet :-) Vi driver jo og oversetter kongenavn også, ihvertfall de historiske. Kong Ludvig 16. for eksempel, han het jo egentlig Louis. Og Henrik den åttende, het Henry, datteren hans Maria het Mary. 0 Siter
Gjest malun Skrevet 2. april 2005 Skrevet 2. april 2005 Heter han det på italiensk altså? Man lærer stadig noe nytt:-) Men jeg skjønner ikke hvorfor egennavn skal oversettes. Hvorfor kan han ikke ha ett og samme navn over hele kloden? (jeg vet at det ikke er hans egentlig navn, ja) Og på fransk blir det Jean Paul. ;o) 0 Siter
Gjest malun Skrevet 2. april 2005 Skrevet 2. april 2005 Vi driver jo og oversetter kongenavn også, ihvertfall de historiske. Kong Ludvig 16. for eksempel, han het jo egentlig Louis. Og Henrik den åttende, het Henry, datteren hans Maria het Mary. Og Karl den store heter Charlemagne. 0 Siter
tigertrollet Skrevet 2. april 2005 Skrevet 2. april 2005 Men om han heter John Paul på engelsk, så trenger vel ikke norge å si at han plutselig heter Johannes? Giovanni Paulo het han på italiensk i følge Atene, så jeg vetta faen.. Hvor kommer dét inn i bilet? Er Giovanni Johannes på italiensk? *klør seg i hodet* Jo, det er det sikkert! Det er ihvertfall et veldig vanlig italiensk navn. 0 Siter
tigertrollet Skrevet 2. april 2005 Skrevet 2. april 2005 Og på fransk blir det Jean Paul. ;o) Faderullan altså! NÅ skjønner jeg at Giovanni, Jean, Johannes, John -er ett og samme navn...*pling* Alle er jo veldig vanlige og populære navn i de respektive land:-)) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.