tigertrollet Skrevet 2. april 2005 Skrevet 2. april 2005 Og på fransk blir det Jean Paul. ;o) Nei, du kødda kanskje, din luring. Hehe, det er et klesmerke.. *litt usikker* 0 Siter
Åsemor Skrevet 2. april 2005 Skrevet 2. april 2005 Faderullan altså! NÅ skjønner jeg at Giovanni, Jean, Johannes, John -er ett og samme navn...*pling* Alle er jo veldig vanlige og populære navn i de respektive land:-)) Så jakka mi er egentlig ikke Jean Paul men Johannes Paul? ;*9 0 Siter
Åsemor Skrevet 2. april 2005 Skrevet 2. april 2005 Nei, du kødda kanskje, din luring. Hehe, det er et klesmerke.. *litt usikker* Tror jeg går og legger meg jeg. *også usikker* 0 Siter
tigertrollet Skrevet 2. april 2005 Skrevet 2. april 2005 Vi driver jo og oversetter kongenavn også, ihvertfall de historiske. Kong Ludvig 16. for eksempel, han het jo egentlig Louis. Og Henrik den åttende, het Henry, datteren hans Maria het Mary. Faen. Hele min navnetro gikk rett i dass nå. ;o) 0 Siter
Gjest malun Skrevet 2. april 2005 Skrevet 2. april 2005 Det vet jeg ikke, men jeg mistenker at det blir omtrent som med de kongelige. Man holder seg til visse navn som forfedrene har hatt. Men de har jo også fått navnet sitt en første gang - og det er jo en viss variasjon i pavenavn. 0 Siter
tigertrollet Skrevet 2. april 2005 Skrevet 2. april 2005 Tror jeg går og legger meg jeg. *også usikker* Hehe;o)) *vinke* 0 Siter
Gjest malun Skrevet 2. april 2005 Skrevet 2. april 2005 Nei, du kødda kanskje, din luring. Hehe, det er et klesmerke.. *litt usikker* Nei, jeg tuller ikke. 0 Siter
tigertrollet Skrevet 2. april 2005 Skrevet 2. april 2005 Så jakka mi er egentlig ikke Jean Paul men Johannes Paul? ;*9 "Pavejakka" kan du kalle den fra nå av;-)) 0 Siter
Gjest malun Skrevet 2. april 2005 Skrevet 2. april 2005 Så jakka mi er egentlig ikke Jean Paul men Johannes Paul? ;*9 Oh yes. Helt pave, med andre ord. ;o) 0 Siter
tigertrollet Skrevet 2. april 2005 Skrevet 2. april 2005 Nei, jeg tuller ikke. fint. for nå er hele navnetroen min ramlet i staver og jeg kan tro på hva som helst:) 0 Siter
Gjest malun Skrevet 2. april 2005 Skrevet 2. april 2005 Faderullan altså! NÅ skjønner jeg at Giovanni, Jean, Johannes, John -er ett og samme navn...*pling* Alle er jo veldig vanlige og populære navn i de respektive land:-)) Velkommen etter. ;o) 0 Siter
Champagne Skrevet 2. april 2005 Skrevet 2. april 2005 Vi driver jo og oversetter kongenavn også, ihvertfall de historiske. Kong Ludvig 16. for eksempel, han het jo egentlig Louis. Og Henrik den åttende, het Henry, datteren hans Maria het Mary. Og Marie-Antoinette het egentlig Maria Antonia Jeanne. 0 Siter
tigertrollet Skrevet 2. april 2005 Skrevet 2. april 2005 Velkommen etter. ;o) *skjærer tenner* ;-) 0 Siter
mettewa Skrevet 2. april 2005 Skrevet 2. april 2005 Nysgjerrig som jeg er, måtte jeg lete etter svaret. Så nå vet jeg alt om pavevalg og navnevalg ;-) "I dag kan pavens nye navn være det første signalet en pave gir om hva slags pontifikat han akter å få. Hvis den nye paven kaller seg Johannes Paul III, vil det tolkes som et tegn på at han akter å fortsette politikken fra Wojtyla-årene. Hvis han velger navnet Pius XIII, vil mange regne med at han vil legge seg et skritt til høyre for Johannes Paul II og stille seg i tradisjonen til tradisjonalister som den salige Pius IX (1846-78), den hellige Pius X (1903-14) og Pius XII (1939-58). Hvis han derimot kaller seg Johannes XXIV, vil mange oppfatte det som et signal om at han vil inspireres av reformånden fra Andre Vatikankonsil. Hvis den nye paven kommer fra Den tredje verden, kan han velge å bruke et navn som ikke er brukt før, men som reflekterer hans opprinnelse, for eksempel pave Tochukwu I eller Sugeng I. Men like ofte tar paver et bestemt navn fordi de ønsker å hedre et familiemedlem eller en skytshelgen, så det er viktig å ikke overfortolke navnet. Da Albino Luciani ble valgt til pave i 1978, tok han navnet Johannes Paul I til minne om begge sine forgjengere, Johannes XXIII og Paul VI. Valget av navn ble sagt å uttrykke hans ønske om å kombinere de progressive og tradisjonelle kvalitetene hos Johannes og Paul. Han var den første paven som valgte et dobbelnavn, og den første med ordenstall I siden Marinus I (882-884). Også det å ta ordenstallet I var for øvrig noe helt nytt. Tidligere ble ordenstallet I føyd til en avdød paves navn idet en annen pave tok samme navn med ordenstallet II. Etter Johannes Paul Is død 33 dager senere kom det opp plakater i Roma som imøteså «pave Johannes Paul II.» Til tross for at den nye paven Karol Wojtyla angivelig først tenkte på å kalle seg pave Stanislas etter Krakóws og Polens skytshelgen, ga han etter for det folkelige krav og tok navnet Johannes Paul II." 0 Siter
Gjest malun Skrevet 2. april 2005 Skrevet 2. april 2005 Nysgjerrig som jeg er, måtte jeg lete etter svaret. Så nå vet jeg alt om pavevalg og navnevalg ;-) "I dag kan pavens nye navn være det første signalet en pave gir om hva slags pontifikat han akter å få. Hvis den nye paven kaller seg Johannes Paul III, vil det tolkes som et tegn på at han akter å fortsette politikken fra Wojtyla-årene. Hvis han velger navnet Pius XIII, vil mange regne med at han vil legge seg et skritt til høyre for Johannes Paul II og stille seg i tradisjonen til tradisjonalister som den salige Pius IX (1846-78), den hellige Pius X (1903-14) og Pius XII (1939-58). Hvis han derimot kaller seg Johannes XXIV, vil mange oppfatte det som et signal om at han vil inspireres av reformånden fra Andre Vatikankonsil. Hvis den nye paven kommer fra Den tredje verden, kan han velge å bruke et navn som ikke er brukt før, men som reflekterer hans opprinnelse, for eksempel pave Tochukwu I eller Sugeng I. Men like ofte tar paver et bestemt navn fordi de ønsker å hedre et familiemedlem eller en skytshelgen, så det er viktig å ikke overfortolke navnet. Da Albino Luciani ble valgt til pave i 1978, tok han navnet Johannes Paul I til minne om begge sine forgjengere, Johannes XXIII og Paul VI. Valget av navn ble sagt å uttrykke hans ønske om å kombinere de progressive og tradisjonelle kvalitetene hos Johannes og Paul. Han var den første paven som valgte et dobbelnavn, og den første med ordenstall I siden Marinus I (882-884). Også det å ta ordenstallet I var for øvrig noe helt nytt. Tidligere ble ordenstallet I føyd til en avdød paves navn idet en annen pave tok samme navn med ordenstallet II. Etter Johannes Paul Is død 33 dager senere kom det opp plakater i Roma som imøteså «pave Johannes Paul II.» Til tross for at den nye paven Karol Wojtyla angivelig først tenkte på å kalle seg pave Stanislas etter Krakóws og Polens skytshelgen, ga han etter for det folkelige krav og tok navnet Johannes Paul II." Åh, takk og takk! 0 Siter
Gjest rota Skrevet 2. april 2005 Skrevet 2. april 2005 Faen. Hele min navnetro gikk rett i dass nå. ;o) Ja, og for å gjøre enda mer skade for deg, så heter Johannes Paul følgende på spansk. Juan Pablo 0 Siter
Gemini Skrevet 2. april 2005 Skrevet 2. april 2005 Men om han heter John Paul på engelsk, så trenger vel ikke norge å si at han plutselig heter Johannes? Johannes er vel en mer norsk form enn John. Det er mer i de senere årene at Jon eller John er blitt vanlige navn her - tror jeg da. "Senere" i betydningen de siste 100 år eller no'? Ikke helt sikker jeg... 0 Siter
tigertrollet Skrevet 2. april 2005 Skrevet 2. april 2005 Ja, og for å gjøre enda mer skade for deg, så heter Johannes Paul følgende på spansk. Juan Pablo Hehe, det har gått opp en 60W-lyspære hos meg nå, så det er ingen fare.. Alt har klarnet:-) 0 Siter
Gjest Skrevet 2. april 2005 Skrevet 2. april 2005 Nysgjerrig som jeg er, måtte jeg lete etter svaret. Så nå vet jeg alt om pavevalg og navnevalg ;-) "I dag kan pavens nye navn være det første signalet en pave gir om hva slags pontifikat han akter å få. Hvis den nye paven kaller seg Johannes Paul III, vil det tolkes som et tegn på at han akter å fortsette politikken fra Wojtyla-årene. Hvis han velger navnet Pius XIII, vil mange regne med at han vil legge seg et skritt til høyre for Johannes Paul II og stille seg i tradisjonen til tradisjonalister som den salige Pius IX (1846-78), den hellige Pius X (1903-14) og Pius XII (1939-58). Hvis han derimot kaller seg Johannes XXIV, vil mange oppfatte det som et signal om at han vil inspireres av reformånden fra Andre Vatikankonsil. Hvis den nye paven kommer fra Den tredje verden, kan han velge å bruke et navn som ikke er brukt før, men som reflekterer hans opprinnelse, for eksempel pave Tochukwu I eller Sugeng I. Men like ofte tar paver et bestemt navn fordi de ønsker å hedre et familiemedlem eller en skytshelgen, så det er viktig å ikke overfortolke navnet. Da Albino Luciani ble valgt til pave i 1978, tok han navnet Johannes Paul I til minne om begge sine forgjengere, Johannes XXIII og Paul VI. Valget av navn ble sagt å uttrykke hans ønske om å kombinere de progressive og tradisjonelle kvalitetene hos Johannes og Paul. Han var den første paven som valgte et dobbelnavn, og den første med ordenstall I siden Marinus I (882-884). Også det å ta ordenstallet I var for øvrig noe helt nytt. Tidligere ble ordenstallet I føyd til en avdød paves navn idet en annen pave tok samme navn med ordenstallet II. Etter Johannes Paul Is død 33 dager senere kom det opp plakater i Roma som imøteså «pave Johannes Paul II.» Til tross for at den nye paven Karol Wojtyla angivelig først tenkte på å kalle seg pave Stanislas etter Krakóws og Polens skytshelgen, ga han etter for det folkelige krav og tok navnet Johannes Paul II." Hmm, interessant...! 0 Siter
IngenLurerDenneGutten Skrevet 2. april 2005 Skrevet 2. april 2005 Dét har jeg også lurt på! Det irriterer meg forresten at navnet på engelsk er John Paul II, da jeg trodde at Johannes var et så og si internasjonalt navn. Sier de ikke Johannes -katolikker som er ikke-amerikansk? :-) Tror de selv foreslår navn, men at det må godkjennes/verifiseres av et råd. Er jo mange paver som har hatt andre navn, men etter at den populære duoen Lennon/McCartney slo igjennom, ble John Paul et populært valg i Vatikanet. Dessverre tror jeg ikke John blir et aktuelt valg igjen, etter at han ba oss innbille oss en verden uten religion. Ble vel kanskje ikke en stor hit på dansegulvet i storstua til Vatikanet. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.