Gå til innhold

Hvordan velger kardinalene en ny pave?

Anbefalte innlegg

Gjest kanskje jeg blir den nye paven?
Skrevet

blir en ren SMS avstemning? Hvordan blir de enige

kan kvinner også bli pave?

Fortsetter under...

Skrevet

De samles alle sammen i Vatikanet, 180 stykker eller noe sånt, fra 55 nasjonaliteter. Der skal alle sammen skrive opp navnene på alle de kan tenke seg i rollen. Dette skal de gjøre to ganger om dagen helt til en av kandidatene har 2/3 av alle stemmene.

Hver kveld brennes stemmene med våt halm. Når paven er utvalgt, brennes stemmene til slutt med tørr halm, og dette gir hvit røyk som signaliserer at Paven "lever videre".

Alle kardinalene skal samles tidligst etter 15 dager, og senest innen 20 dager etter Pavens død, for å velge ut etterkommeren.

Skrevet

De samles alle sammen i Vatikanet, 180 stykker eller noe sånt, fra 55 nasjonaliteter. Der skal alle sammen skrive opp navnene på alle de kan tenke seg i rollen. Dette skal de gjøre to ganger om dagen helt til en av kandidatene har 2/3 av alle stemmene.

Hver kveld brennes stemmene med våt halm. Når paven er utvalgt, brennes stemmene til slutt med tørr halm, og dette gir hvit røyk som signaliserer at Paven "lever videre".

Alle kardinalene skal samles tidligst etter 15 dager, og senest innen 20 dager etter Pavens død, for å velge ut etterkommeren.

Jeg tror de sa at de skulle stemme 4 ganger om dagen. Og at nå bruker de kjemikalier i røyken for å skille mellom svart og hvit.

Skrevet

Jeg tror de sa at de skulle stemme 4 ganger om dagen. Og at nå bruker de kjemikalier i røyken for å skille mellom svart og hvit.

Bare gjenga det jeg leste tidligere i kveld jeg :)

Skrevet

Har du ikke lest Engler og Demoner av Dan Brown?

Annonse

Skrevet

Har du ikke lest Engler og Demoner av Dan Brown?

Tenk om jeg blir headhunta.

Skrevet

Tenk om jeg blir headhunta.

Sorry - denne skulle under hovedinnleget. Nå jeg legge meg. For mye raudvin.

God natt og God save the Pope.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...