milslukern Skrevet 3. april 2005 Del Skrevet 3. april 2005 Hei. Jeg har en samboer som sliter med økende smerter i leddene etter en fødsel. Smertene har kommet gradvis og blitt stadig verre. Spesielt fingre og ankler/tær er vonde, men også knær, skuldre og albuer er vonde. Dette skaper nå problemer for dagligdagse ting som feks. å skru opp lokket på et syltetøyglass og hemmer henne også i det daglige stellet av vårt lille barn. Hun har vært til lege og tatt blodprøver (for bla. leddgikt), men har ikke hørt noe, så de prøvene var sannsynligvis OK. Noen som har tips og ideer til hva problemene kan skyldes, evt. mulig behandling? Det kan i tillegg nevnes at hun har fått diagnosen fibromyalgi (før graviditeten), men leddsmertene har oppstått etter fødselen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/179659-leddsmerter/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vesla67 Skrevet 3. april 2005 Del Skrevet 3. april 2005 Det kan ikke være at hun er mer sliten nå enn før hun fødte? Dette kan jo selvfølgelig være mye rart, men fibromyalgi virker jo på den måten at smertene øker på om man er sliten eller stresset. får hun nok søvn og nok hjelp i det daglige slik at hun er uthvilt feks? Er hun glad og fornøyd? Slike ting påvirker fibromyalgien veldig. Håper dette kan være til litt hjelp. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/179659-leddsmerter/#findComment-1207557 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvinna Skrevet 3. april 2005 Del Skrevet 3. april 2005 Kanskje hun bør få en utredning hos en revmatolog? Mange får Fibromyalgi-diagnose urettmessig, fordi feks leddgikt ofte ikke slår ut på blodprøver før etter mange år med plager... Har hørt at feks leddgikt kan "slå ut" etter fødsel, så hadde jeg vært dere, ville jeg bedt om en ny vurdering mtp revmatisme, og da hos en spesialist! Ellers hjelper varme og avlastning av vonde ledd. "Hvetevarmer" som du får kjøpt hos Clas Olson er genial! Den varmes tre minutter i mikro, og legges på vonde områder! Støttebandasje på håndleddene kan kanskje avlaste litt? Varme bad, elektrisk sengeteppe og ullundertøy helbreder jo ikke, men det kan hjelpe litt! Hvile er viktig! Lett å si med en baby i hus sikkert, men avspenning er viktig for mennesker med kroniske smerter! Få en avklaring av hva hun kan bruke av smertestillende! Ta kontakt med kommuneergoterapeut! Hun kan sikkert komme hjem til dere og komme med forslag til hjelpemidler som kan gjøre hverdagen lettere for samboeren din!Både når det gjelder hus og baby-stell! Vær kreative selv også, små ting som virker "ubetydelige" kan få stor betydning om man endrer litt i forhold til dette (dagens mest kryptiske setning!). For meg har skulderen og albuen fått den MYE bedre etter at jeg har sluttet/begrenset strekke/løfte bevegelser - som å ta inn og ut ting av øverste hylle... Nå har jeg glemt hva du spurte om..! Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/179659-leddsmerter/#findComment-1207645 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.