Gå til innhold

Når gaven ikke falt i smak, hva gjør du da?

Gjest Sinai

Anbefalte innlegg

Gjest Sinai

Lurer på hva andre gjør når man får en gave man ikke liker.Gavelageret kan bli litt fullt etterhvert. Dessuten synes jeg ikke det er noe mer takknemlig å stue vekk ting, enn å kvitte seg med det. Uff, det høres veldig utakknemlig ut. Jeg vet det er godt ment, men folk har så forskjellig smak. Jeg synes uansett det er en uting å ha alle pynteting framme samtidig, liker bedre å bytte ut ofte. Synes det er litt leit dersom gjestene etterlyser noe. Hva gjør du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg gjør det ikke selv, men det er jo mange somo finner frem ting når den de har fått den av kommer på besøk. "Når barna skal på besøk til farmor skal de ha på en genser farmor har strikket."

Jeg ville heller byttet enn å beholde ting jeg ikke liker.

Eller ennå bedre: ønsk deg penger... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg etterlyser aldri noe.

Folk må da få gjøre hva de vil, og med så mange gave-anledninger i løpet av et liv kan man nødvendigvis ikke treffe på alt. Med mindre man er mangemillionær og ekstremt god menneskekjenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det seriøst folk som "etterlyser" gaver de har gitt bort i ettertid????

Da tror jeg jeg ville stilt et alvorlig spørsmålstegn ved deres mentale helse...

Har aldri tenkt over etterpå om ting jeg har gitt bort er å se hjemme hos venner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dina2

Bytt gaven om det er mulig, ikke vits å ha ting som ikke blir brukt liggende. Selv kjøper jeg ting jeg vet folk ønsker seg ellers blir det vin eller blomster. De fleste burde jo skjønne at det er vanskelig å kjøpe pynteting etc til andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nettopp pga ditt innlegg i dag har jeg kastet 4 gaver jeg fikk av en bekjent for litt siden, de var ufattelig stygge. Også har jeg lagt klar litt klær som jeg har fått til babyen som jeg vil bytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sinai

Nettopp pga ditt innlegg i dag har jeg kastet 4 gaver jeg fikk av en bekjent for litt siden, de var ufattelig stygge. Også har jeg lagt klar litt klær som jeg har fått til babyen som jeg vil bytte.

Det er godt å høre. Jeg er ikke den som samler på ting jeg ikke har bruk for. Jeg kaster ting like ofte som jeg kjøper nytt. Men er det ikke litt synd å kaste gaver med tanke på at noen har gitt den for å glede deg? Jeg synes det er synd at folk har brukt penger på noe som ikke blir brukt eller som blir kastet. Jeg synes faktisk det er hyggeligere å få et julekort enn en gave som ikke passer. Den blir liksom bare en belastning: Hvordan bli kvitt dette uten at den som ga meg det merker noe? I forhold til folk jeg ikke omgås så ofte er det jo greit, da har jeg ingen hemninger men med de nærmeste er det værre. Kjæresten min tør ikke kjøpe gaver til meg. Jeg må alltid være med. Er jeg så sær at jeg ikke kan få overaskelser? Er egentlig enig med dere som har svart, man skal ikke behøve å omgi seg med ting man ikke liker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hare1365380455

Det er godt å høre. Jeg er ikke den som samler på ting jeg ikke har bruk for. Jeg kaster ting like ofte som jeg kjøper nytt. Men er det ikke litt synd å kaste gaver med tanke på at noen har gitt den for å glede deg? Jeg synes det er synd at folk har brukt penger på noe som ikke blir brukt eller som blir kastet. Jeg synes faktisk det er hyggeligere å få et julekort enn en gave som ikke passer. Den blir liksom bare en belastning: Hvordan bli kvitt dette uten at den som ga meg det merker noe? I forhold til folk jeg ikke omgås så ofte er det jo greit, da har jeg ingen hemninger men med de nærmeste er det værre. Kjæresten min tør ikke kjøpe gaver til meg. Jeg må alltid være med. Er jeg så sær at jeg ikke kan få overaskelser? Er egentlig enig med dere som har svart, man skal ikke behøve å omgi seg med ting man ikke liker

Du kan jo gi gavene til bruktbutikk/fretex. Også klær/bøker som bare ligger der og som du ikke bryr deg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sinai

Du kan jo gi gavene til bruktbutikk/fretex. Også klær/bøker som bare ligger der og som du ikke bryr deg om.

Ja,det er ikke noe problem å finne noe sted å gjøre av det.Jeg bare spør om det er greit å kvitte seg med gaver. Bør man ha dem en stund først, kan man si til den man fikk den av at man vil bytte den osv... Er det greit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg selv kjøper gaver til andre så sørger jeg iallefall for å få tak i byttekort...har stor forståelse for at ikke alle har like god smak som meg =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shave my poodle

Jeg synes det er helt greit å bytte presanger man ikke liker, eventuellt gi dem bort til andre som trenger det mer (fretex el.l) Hadde nok ikke kastet en presang, i alle fall ikke med en gang. Det hadde föltes litt "respektlöst".

Hörte om en dame som ga bort ting hun selv hadde fått som presang til andre (lot altså som hun selv hadde kjöpt det selv) Det hadde jeg ihvertfall aldri gjort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Logitechmusa

Det er ubetenksomt å kjøpe pynteting til folk hvis man ikke med 110% sikkerhet vet hva vedkommende liker. Bytt i vei, kast eller si det ble ødelagt ved et uhell. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ubetenksomt å kjøpe pynteting til folk hvis man ikke med 110% sikkerhet vet hva vedkommende liker. Bytt i vei, kast eller si det ble ødelagt ved et uhell. :-)

Så greit det må være å vite med 110 % sikkerhet hva andre vil sette pris på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest '!-o-!'

Tja, enkelte har ting de samler på, og da vet man jo sikkert at de liker disse tingene. Ellers er jeg enig i at man ikke kjøper pynteting til folk man ikke vet hva liker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat pynteting er jo nokså spesielt, da. Hvis man skal kjøpe sånt til folk, bør man være ganske så sikker på at de liker det.

Jeg er nok en av de som ikke ville like å få pynteting, for ikke bare har jeg nesten ingenting pynt og fjas rundt i huset (nettopp fordi jeg ikke liker det, og syns det er fjasete), men jeg er så sær på det jeg liker at det skal veldig mye til for at det passer. Og da må jeg bytte.

Så jeg ville sette mye mer pris på et gavekort f eks, dersom jeg ikke hadde sagt noen ønsker. (eller hvis giveren ikke kjenner meg så godt at h*n vet hva jeg liker)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat pynteting er jo nokså spesielt, da. Hvis man skal kjøpe sånt til folk, bør man være ganske så sikker på at de liker det.

Jeg er nok en av de som ikke ville like å få pynteting, for ikke bare har jeg nesten ingenting pynt og fjas rundt i huset (nettopp fordi jeg ikke liker det, og syns det er fjasete), men jeg er så sær på det jeg liker at det skal veldig mye til for at det passer. Og da må jeg bytte.

Så jeg ville sette mye mer pris på et gavekort f eks, dersom jeg ikke hadde sagt noen ønsker. (eller hvis giveren ikke kjenner meg så godt at h*n vet hva jeg liker)

Jeg liker ikke så godt å få pynteting - og gir det som regel heller ikke. Men jeg ser ikke poenget med å gi eller å motta gaver, dersom det skal gjelder "strenge regler" for hva man kan og ikke kan gi. Synes fortsatt det er intensjonen bak gaven som gjelder - og så fremt jeg ikke med sikkerhet vet at vedkommende som gir vil bli såret dersom jeg bytter en gave, så gjør jeg det med god samvittighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har etter hvert utvikla et svært avslappa forhold til det å få presanger - jeg verken forarges, fornærmes eller føler noen som helst forpliktelse.

Det jeg liker, brukes, og det jeg ikke liker, bruker jeg ikke. Enten går det på loppis, eller jeg gir det bort til noen som liker det. Eller det kastes... Har en utmerket bruktbutikk i nærheten som tar i mot alt slag - veldig greit.

Selv gir jeg helst ting jeg liker selv, om det skal være en _ting_.

Blomster og vin er best - det brukes opp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logitechmusa

Jeg liker ikke så godt å få pynteting - og gir det som regel heller ikke. Men jeg ser ikke poenget med å gi eller å motta gaver, dersom det skal gjelder "strenge regler" for hva man kan og ikke kan gi. Synes fortsatt det er intensjonen bak gaven som gjelder - og så fremt jeg ikke med sikkerhet vet at vedkommende som gir vil bli såret dersom jeg bytter en gave, så gjør jeg det med god samvittighet.

Hvis det å ikke gi pynteting er en voldsom streng regel for å gi/motta gaver, så javel, ja. Jeg er ikke uenig i at det er intensjonen som er viktigst, men det er jammen kjekt å gi noe folk blir glad for også. Syns det gis alt for mye fjas i gave rundt forbi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...