Gå til innhold

ketchup

Anbefalte innlegg

Gjest kresen??
Skrevet

unnskyld meg, men kan noen forklare meg hva som er så godt med ketchup? I løpet av mitt tjueett år korte liv har jeg aldri forstått dette. Niesa mi - som er to år eldre enn meg - ruker ketchup på ALT - pasta, pizza, nudler, potetmos, ris, you name it. Jeg synes hun kunne lagt fra seg den vanen for lenge siden. Når vi er hos bestemor og får servert nydelig hjemmelaget mat som f.eks laks med poteter og rømme, skal hun pinadø ha ketchup ved siden av. Jeg føler jeg har nesten like respekt for folk som liker ketchup som de som MÅ ha ketchup til maten må ha for kokken. Spesielt de som må ha IDUNs tomatketchup. Ok på pølsa - men altså det får da være måte på.....

Og JA, jeg har smakt ketchup, på mye forskjellig. Er jo bare surt surt surt og ekkelt.

Fortsetter under...

Skrevet

Er helt enig med deg, jeg. Utrolig dårlig vane å skulle ha ketchup på alt - og utrolig uhøflig å _måtte_ ha det også når man spiser hjemme hos andre...

Masse sukker er det i det også.

Skrevet

Folk liker vel forskjellige ting. Det er sikkert ting som du liker som ikke niesa di liker også.

Du trenger ikke være kresen fordet du ikke liker ketchup, men sær er du i alle fall dersom du virkelig mener at andre bør legge fra seg ketchup-vanen fordet _du_ ikke liker ketchup.

Skrevet

Ketchup på fiskeboller er rågodt.

Jeg er forøvrig ingen tilhenger av ketchup, men _majones_, det bruker jeg veldig ofte.

Gjest kresen??
Skrevet

Folk liker vel forskjellige ting. Det er sikkert ting som du liker som ikke niesa di liker også.

Du trenger ikke være kresen fordet du ikke liker ketchup, men sær er du i alle fall dersom du virkelig mener at andre bør legge fra seg ketchup-vanen fordet _du_ ikke liker ketchup.

Såklart skjønner jeg poenget ditt. Men for meg virker det som om all mat smaker likedan med ketchup. I en rett som f.eks laks met poteter og rømme hører jo ikke ketchup hjemme. Det er noe annet å ha på ekstra salt/pepper på maten sin, men å spørre etter ketchup til pastaen man får servert er jo egentlig som å spørre etter guacamole til fårikålen? Satt på spissen....

Skrevet

Såklart skjønner jeg poenget ditt. Men for meg virker det som om all mat smaker likedan med ketchup. I en rett som f.eks laks met poteter og rømme hører jo ikke ketchup hjemme. Det er noe annet å ha på ekstra salt/pepper på maten sin, men å spørre etter ketchup til pastaen man får servert er jo egentlig som å spørre etter guacamole til fårikålen? Satt på spissen....

Men da handler det kanskje mer om at hun bør lære seg å vise mer respekt for andres kokkelering enn at hun er uforskammet glad i ketchup? :-)

Annonse

Skrevet

Men det spiller da vel ingen rolle om noen liker ketchup vel, selv om du ikke gjør det? Så lenge ingen tvinger deg til å spise ketchup, syns jeg du skal la være å legge deg oppi hva andre har på maten.

Kanskje er du en av de som må ha haugevis av majones på brødmaten? _Det_ er noe _jeg_ ikke skjønner, men det ville ikke ramle meg inn å kritisere de som liker det forde, så lenge de ikke tvinger meg til å spise majones. Jeg syns majones smaker fett og glatt.

Syns du henger deg oppi ting. La nå de som liker ketchup få spise ketcup.

Skrevet

Jeg synes ikke rømme hører hjemme på laks. Rømme er ekkelt.

Gjest kresen??
Skrevet

Men da handler det kanskje mer om at hun bør lære seg å vise mer respekt for andres kokkelering enn at hun er uforskammet glad i ketchup? :-)

Ja, var egentlig det jeg mente. Men ellers også. Uff, jeg veit jeg ikke burde stikke nesen min oppi andres matvaner. Men jeg er selv ganske opptatt av sunt kosthold, og forstår meg ikke på folk som alltid bruker ketchup, klæsjer på med majones, salter maten sin i massevis, spiser for mye sukker eller bare sterk mat osv.

Men jeg bør kanskje holde det for meg selv da...

Skrevet

Ja, var egentlig det jeg mente. Men ellers også. Uff, jeg veit jeg ikke burde stikke nesen min oppi andres matvaner. Men jeg er selv ganske opptatt av sunt kosthold, og forstår meg ikke på folk som alltid bruker ketchup, klæsjer på med majones, salter maten sin i massevis, spiser for mye sukker eller bare sterk mat osv.

"Men jeg er selv ganske opptatt av sunt kosthold, og forstår meg ikke på folk som alltid bruker ketchup, klæsjer på med majones, salter maten sin i massevis, spiser for mye sukker eller bare sterk mat osv."

-Aha. Der er vi ved kjernen til frustrasjonen din. ;)

Selv om du er opptatt av dette, og syns andre burde være det, så kan du ikke forvente at alle skal synes det samme. Jeg spiser f eks ketchup til pølser, og har det på pizza, men ikke til noe annet. Majones skjønner jeg ikke at noen liker engang, men både mann og datter elsker det på pizza når vi har det. Jeg pleier å ha på ekstra pepper og salt, fordi jeg syns det er godt, men det betyr ikke at alle andre må gjøre det fordi om jeg liker det.

Jeg syns det er viktig at alle koser seg med maten, og ikke legger seg oppi hva andre liker eller ikke liker.

"Men jeg bør kanskje holde det for meg selv da... "

-Det syns jeg du skulle. Faktisk syns jeg den setningen var den mest fornuftige du har kommet med til nå... ;)

Skrevet

Jeg synes ikke rømme hører hjemme på laks. Rømme er ekkelt.

Laks og rømme er godt og rømme er alltid kjempegodt :o(

Gjest kresen??
Skrevet

"Men jeg er selv ganske opptatt av sunt kosthold, og forstår meg ikke på folk som alltid bruker ketchup, klæsjer på med majones, salter maten sin i massevis, spiser for mye sukker eller bare sterk mat osv."

-Aha. Der er vi ved kjernen til frustrasjonen din. ;)

Selv om du er opptatt av dette, og syns andre burde være det, så kan du ikke forvente at alle skal synes det samme. Jeg spiser f eks ketchup til pølser, og har det på pizza, men ikke til noe annet. Majones skjønner jeg ikke at noen liker engang, men både mann og datter elsker det på pizza når vi har det. Jeg pleier å ha på ekstra pepper og salt, fordi jeg syns det er godt, men det betyr ikke at alle andre må gjøre det fordi om jeg liker det.

Jeg syns det er viktig at alle koser seg med maten, og ikke legger seg oppi hva andre liker eller ikke liker.

"Men jeg bør kanskje holde det for meg selv da... "

-Det syns jeg du skulle. Faktisk syns jeg den setningen var den mest fornuftige du har kommet med til nå... ;)

Ok, det skal jeg ta til etteretning. Men jeg synes ikke folk som lever usunt skal skånes for en liten påminning en gang i blant, selv om alle er herrer for egne liv:)

Ellers tror jeg også mye har med vaner og gjøre. Mener å ha lest en gang at alle fødes vi med "samme smak", altså at vi har samme forutsetninger for å like all slags mat. Det er mye følelser i mat, og blir man først vant til en ting er det ikke lette å slutte med det....

Skrevet

Det var skrevet litt for å få frem et poeng da, hihi, men jeg liker ikke ren rømme nei. Må være spedd med enten dip-pulver eller salt/pepper/hvitløk/lime .. sånne ting.

Og ikke til laks.

Annonse

Skrevet

Det var skrevet litt for å få frem et poeng da, hihi, men jeg liker ikke ren rømme nei. Må være spedd med enten dip-pulver eller salt/pepper/hvitløk/lime .. sånne ting.

Og ikke til laks.

Jeg er veldig glad i rømme :o)

I dag har jeg tomatsuppe med rømme til middag. Det var kjempegodt.

Gjest @riele
Skrevet

Rømme og agurk ja!

Vafler med rømme og syltetøy er hvertfall nydelig godt det også. Og rømme i tacoen. Og av rømme blir det dip.

Tror rømme er litt undervurdert jeg :)

blitz1365380771
Skrevet

Well, well well..... om du er så opptatt av sunt kosthold så er det sikkert greit å vite at Ketchup (som jeg selv ikke kan fordra på annet en pommes f og burgere) faktisk er sunt - massevis av antioksidanter!!!

Og sterk mat? De fleste krydder som gjør maten sterk er også sunne!!

Majo er også helt OK - olje og egg - om man lager den selv og passer litt på totalt fettinntak....

Logitechmusa
Skrevet

"men å spørre etter ketchup til pastaen man får servert er jo egentlig som å spørre etter guacamole til fårikålen?"

Hello, Earth calling! Hva slags planet er du fra som ikke vet at det er vanlig med ketchup til pasta? Jeg blir helt himmelfallen om noen ikke kommer på å sette frem ketchupen sammen med pastaen.

Ellers så syns jeg du skal la være å bry deg med hva andre liker og ikke liker. Hva med å respektere at andre liker andre ting enn deg? Jeg er ikke overvettig begeistra for ketchup selv, men å mene at der en personlig fornermelse mot en eller annen at noen alltid skal ha ketchup blir for drøyt.

Skrevet

Generelt sett ville jeg sagt at det er lite å bry seg om.

Ikke veldig glad i ketchup selv - og kan ikke skjønne de som synes dette passer sammen med kokt torsk - eller reker for den saks skyld.

Men smak og behag vettu...

Logitechmusa
Skrevet

Ok, det skal jeg ta til etteretning. Men jeg synes ikke folk som lever usunt skal skånes for en liten påminning en gang i blant, selv om alle er herrer for egne liv:)

Ellers tror jeg også mye har med vaner og gjøre. Mener å ha lest en gang at alle fødes vi med "samme smak", altså at vi har samme forutsetninger for å like all slags mat. Det er mye følelser i mat, og blir man først vant til en ting er det ikke lette å slutte med det....

"Men jeg synes ikke folk som lever usunt skal skånes for en liten påminning en gang i blant, selv om alle er herrer for egne liv:)"

Er du av den typen gneldrekråker folk håper blir hjemme når det er invitert til fest? :-)

Skrevet

Et par skjeer rømme i hjemmelaget brun saus er snadder.

Selvsagt sammen med de obligatoriske skivene brunost - og rødvinseddiken.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...