Gå til innhold

bihuleoperasjon.. farlig?

Anbefalte innlegg

Gjest pyse i dag

Jeg har hatt en periode siden nyttår hvor jeg har hatt stadig tilbakevendende bihulebetennelse. Har hatt det ofte i løpet av de siste årene.

Nå har jeg fått time for operasjon. CT-scanning har vist at jeg har trange "kanaler" og spesialisten tror jeg vil ha nytte av operasjon. Han tok seg ikke så mye tid til å forklare hvordan inngrepet foregår og jeg er plutselig blitt litt pysete.. Håper du kan svare meg på noen spørsmål.

1. Hvordan gjøres det? Med laser? Eller?

2. Kan det være farlig? Tenker på at bihulene ligger inne i hodet og er redd for at noe kan bli skadet.. Øynene f.eks? Er det ikke "kanaler" opp dit også? Redd for at bedøvelsen f.eks skal komme opp i øynene... høres hysterisk ut, men jeg har fått denne "fantasien"...

3. Hvordan er prognosene? Er det gode resultater etter en slik operasjon?

4. Jeg skal utenlands bare en uke etter inngrepet. Kan det bli et problem? Eller skal jeg være bra da?

Håper virkelig du kan gi meg et grundig svar! Jeg finner ikke så mye info på nettet og legen er veldig overfladisk i sin informasjon. Han sa at det "alltid" gikk bra, men at alle inngrep jo har en viss risiko.. Vil gjerne ha litt flere fakta om hva som kan skje.

NB! Er det noen her inne som har vært gjennom denne operasjonen vil jeg gjerne høre deres erfaringer!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/179737-bihuleoperasjon-farlig/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Dersom du bare har hatt plager siden nyttår, synes jeg absolutt du bør prøve en periode med cortisonholdig nesespray før eventuell operasjon. Operasjonen avhenger av hvilke kanaler, til hvilke bihuler det er snakk om. Inngrepet skjer oftest i lokalbedøvelse, noen leger bruker laser, andre bruker såkalt diatermi, der vevet skjæres vha sterk varme. Begge metoder gir lite blødning. Sjansen for skade mot øyne, hjerne, ører vil jeg ikke si er tilstede ved disse rutine-inngrepene. Har ikke eksakte tall for hvor mange som blir bra, men erfaringsmessig blir langt over halvparten mye bedre. Synes du kan ringe den aktuelle legen å be om mer informasjon om hvilke metoder han bruker. Pass på å prøv en runde med nevnte nesespray først, om dette ikke er gjort.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...