Gjest kroppogsjel Skrevet 3. april 2005 Del Skrevet 3. april 2005 Har en ansatt. H*n gjør en god jobb- når h*n er der. Problemet er at vedk er _mye_ sykmeldt. Vekd var på jobb 27% i fjor, resten av tiden sykmeldt- ferie ikke tatt med i regnestykket. Dilemmaet nå er at vedk har satt meg opp som referanse da h*n har søkt en ny jobb, bl.a pga reisevei. Jeg ble ikke spurt om å være ref- da kunne jeg ha rukket å svare nei så jeg ikke kom i det dilemmaet i utgangspunktet. Det jeg ikke blir enig med meg selv om nå er, hvis den nye potensielle arbeidsgiver ringer meg; skal jeg da uoppfordret fortelle om fraværet hvis han/ hun ikke spør? Jeg trenger ikke lyve om faglig dyktighet el.lign. Og hvis ny arb.giver spør om fravær _må_ jeg jo være ærlig, men hva hvis den ikke spør?? Må jo innrømme for meg selv at det hadde vært fint heller å kunne ansette en som ikke var så mye sykmeldt. Det koster mye hele tiden å ha vikar.... Så skal jeg la være å si noe og håpe at h*n får jobben? Eller skal jeg si i fra og håpe at faglig dyktighet teller mest? Grunnen til sykmelding er mye personlige konflikter bl.a opprivende skilsmisse og nedsatt psykisk helse- så fraværet vil antagelig ikke være av varig karakter.... Hva ville du gjort hvis du var meg? Og hva ville du ønske hvis du var den nye potensielle arbeidsgiveren? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest knarp Skrevet 3. april 2005 Del Skrevet 3. april 2005 Hvis jeg var deg, ville jeg fortalt det slik at han finn jobb hos en annen. Hvis jeg var kommende arbeidsgiver, ville jeg ønsket at du fortalte sannheten. Da hadde jeg sluppet å gjøre den tabben å ansette vedkommende. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
den opprinnelige m&m Skrevet 3. april 2005 Del Skrevet 3. april 2005 Gi ham en god referanse og en sjanse til å komme videre i livet. Kanskje er en ny jobb og mindre reisevei det som får livet hans på skinner igjen, og slutt på sykmeldingene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Åsemor Skrevet 3. april 2005 Del Skrevet 3. april 2005 "så fraværet vil antagelig ikke være av varig karakter" Ser ikke nødvendigheten i å fortelle det uoppfordret, men du må jo si det som det er hvis de spør. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skorpionfisken Skrevet 4. april 2005 Del Skrevet 4. april 2005 Jeg ville sagt at vedkommende er faglig veldig dyktig, og trukket frem i hvilke situasjoner vedkommende har utmerket seg. Kanskje også noe om at vedkommende fungerer godt sosialt på jobb, om det er sånn. Så ville jeg sagt at vedkommende på grunn av en tung skilsmisse har hatt en periode med noe fravær, men at du anser det som et forbigående problem. Du kan også trekke fram at tidsavstand til skilsmissen og kortere reisevei til ny arbeidsplass som grunn til at du tror at dette ikke vil bli noe problem i den nye jobben. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Persille Skrevet 4. april 2005 Del Skrevet 4. april 2005 Har man lov å uttale seg om fravær og evnt. grunn? Skulle vel egentlig tro du hadde taushetsplikt og kun kan referere til faglig kompetanse/dyktighet. Ellers sier jeg som skorpionfisken - hadde jeg vært deg hadde jeg ikke sagt noe for å bli kvitt h*m, hadde jeg vært ny arb.giver hadde jeg villet vite. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.