Gå til innhold

Jeg anbefaler dere alle å lese denne boken:

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg er en annen
Skrevet

med aktiv dødshjelp så vil kanskje folk bli drept som i utgansgpunktet hadde valgt å leve.

jeg har valgt å leve, sagt det, men ikke skrevet det ned enda....

"med aktiv dødshjelp så vil kanskje folk bli drept som i utgansgpunktet hadde valgt å leve."

Skjønner ikke helt hva du mener med dette. Poenget er jo at folk da kan velge selv. Eller tenker du på folk som ligger i koma og derfor ikke kan kommunisere hva de ønsker? På det området er det vel ikke grunn til å forandre noe.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Selvsagt har det betydning selv om det er fiksjon! - les den før du er så bombastisk :)

"les den før du er så bombastisk :)"

Det er nøyaktig det samme argumentet en kompis rettet mot meg når jeg lo av hans lovprising av ufo-boka til Jannicke Jarlum! :)

Han mente jeg ville forstå at hun faktisk hadde vært kidnappet dersom jeg leste boka. :)

Skrevet

"med aktiv dødshjelp så vil kanskje folk bli drept som i utgansgpunktet hadde valgt å leve."

Skjønner ikke helt hva du mener med dette. Poenget er jo at folk da kan velge selv. Eller tenker du på folk som ligger i koma og derfor ikke kan kommunisere hva de ønsker? På det området er det vel ikke grunn til å forandre noe.

ja, jeg mener de som man ikke kan kommunisere med, og om det grensene tøyes (Terri) til at det er familimedlemmer som skal ta avgjørelsen. Det er horribelt. Er det tvil - skal man velge å holde mennesket i live.

Skrevet

Det er nøyaktig det samme argumentet en kompis rettet mot meg når jeg lo av hans lovprising av ufo-boka til Jannicke Jarlum! :)

Han mente jeg ville forstå at hun faktisk hadde vært kidnappet dersom jeg leste boka. :)

Å sammenline Linn Ullman og Jannicke Kannicke er vel å dra det litt langt, eh?

Alle vet vel at Jannicke tilhører outer space?

Annonse

Skrevet

Nuvvel - det er ikke så viktig som å skrive et livstestament heller da....

jeg vil at de som skriver et slikt dokument skal ha vært igjennom en tenkt situasjon som han i boken. Det tror jeg det er verdt. Boken er ikke tykk engang. Den er god.

Jeg vil ikke at noen skal ligge der, ikke få kommunert at de angrer - de vil leve likevel!!!

det omvendte er liksom ikke så endelig....

ShitDiddelyDo
Skrevet

Å sammenline Linn Ullman og Jannicke Kannicke er vel å dra det litt langt, eh?

Alle vet vel at Jannicke tilhører outer space?

Jo, men det er noen år siden det her nå. Jeg går ut ifra at også han i dag tar avstand fra dette gærne kvinnemennesket. Hmmm, eller det vet jeg faktisk ikke. Blir nødt til å konfrontere han med det han engang sa.

Jeg er en annen
Skrevet

ja, jeg mener de som man ikke kan kommunisere med, og om det grensene tøyes (Terri) til at det er familimedlemmer som skal ta avgjørelsen. Det er horribelt. Er det tvil - skal man velge å holde mennesket i live.

Ja, men familier blir jo ikke stilt overfor slike valg slik dette fungerer i Norge, her tar legene avgjørelsen (og dette regnes heller ikke for aktiv dødshjelp). Slik flere påpekte i Terri debatten (og uten at jeg vil starte denne påny) så ville ikke Terri vært holdt i live i Norge.

Gjest polyneser
Skrevet

Nuvvel - det er ikke så viktig som å skrive et livstestament heller da....

jeg vil at de som skriver et slikt dokument skal ha vært igjennom en tenkt situasjon som han i boken. Det tror jeg det er verdt. Boken er ikke tykk engang. Den er god.

Jeg vil ikke at noen skal ligge der, ikke få kommunert at de angrer - de vil leve likevel!!!

det omvendte er liksom ikke så endelig....

Men tenk deg situasjonen motsatt da. At man tidligere har bestemt at man VIL leve...men i koma, når du ikke har noen muligheter for å kommunisere med omverdenen, ombestemmer deg og ønsker å dø. Fordi du finner tilstanden uverdig, eller du har smerter...hva da?

Gjest polyneser
Skrevet

Det er mer skremmende at du ikke synes å respektere andres valg, særlig et så viktig valg.

Hvis du leser litt lenger ned, så får du svaret der...

Gjest polyneser
Skrevet

Nah, så evneveike og fantasiløse tror jeg ikke alle er. Den dumme er skråsikker, den kloke er full av tvil.

Tusen takk!

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...