Gå til innhold

legge kluter i klorvann

Gjest takk for svar2

Anbefalte innlegg

Gjest takk for svar2

Hvor mye klorin tar jeg i vannet (skal ha i noen oppvaskkluter)? Hvor lenge skal de ligge? Må de vaskes alene i vaskemaskinen etterpå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er det lenge siden jeg sluttet med klorin i husholdet - jeg bruker chiffonett-kluter som jeg vasker i vaskemaskinen.

Men fra den gangen jeg fortstat brukte klorin (og tykke, hvite, strikkede kluter), så hadde jeg vel oppi "en dæsj". Mener det står på klorinflaska hvor mye som skal til. Du trenger ikke så mye for å klore en klut - la den heller ligge en stund i klorvannet.

Du trenger ikke vaske den i maskin etterpå, men skyll godt og pass på så det ikke drypper fra klorinvannet på klærne dine! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bare nysgjerrig jeg...

Nå er det lenge siden jeg sluttet med klorin i husholdet - jeg bruker chiffonett-kluter som jeg vasker i vaskemaskinen.

Men fra den gangen jeg fortstat brukte klorin (og tykke, hvite, strikkede kluter), så hadde jeg vel oppi "en dæsj". Mener det står på klorinflaska hvor mye som skal til. Du trenger ikke så mye for å klore en klut - la den heller ligge en stund i klorvannet.

Du trenger ikke vaske den i maskin etterpå, men skyll godt og pass på så det ikke drypper fra klorinvannet på klærne dine! ;-)

Noen spesiell grunn til at du har sluttet med klorin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle monner drar for å redusere klorbruken! ;-)

Og så er det unødvendig med de tynne, lette Chiffonett-klutene, som tørker så fort at de ikke får den surheta som ofte følger de tykkere klutene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest papirtiger

Klorin er slettes ikke så bakteriedrepende som folk tror. Unødvendig å klore kluter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bare nysgjerrig jeg...

Klorin er slettes ikke så bakteriedrepende som folk tror. Unødvendig å klore kluter.

Vil ikke si det. Det fjerner ihvertfall dårlig lukt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest papirtiger

Vil ikke si det. Det fjerner ihvertfall dårlig lukt!

Ville heller vasket klutene oftere da... Kjøp så mange kluter at du alltid har noen rene.

Klorin kamuflerer bare lukten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men klorin gjør klutene hvite og fine igjen! Det er ikke all missfarging vanlig vask tar! Jeg er ivrig tilhenger av klorin! Vasker hele badet med klorin! Desinfiserer godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville heller vasket klutene oftere da... Kjøp så mange kluter at du alltid har noen rene.

Klorin kamuflerer bare lukten.

Er det egentlig riktig?

Tror ikke at klorin bare kamuflerer. det brukes jo for å rense vann i bassenger, og av og til også drikkevann.

Men jeg er enig i at det ikke er nødvendig å bruke det! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest forurenser veldig

Her gikk kommunen ut og ba om reduskjon av klorbruk, det forurenser veldig.

Det er mye mer miljøvennlig, og ikke særlig dyrere, å bruke chifonettkluter som man kaster (evt vasker sammen med håndklær i maskinen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her gikk kommunen ut og ba om reduskjon av klorbruk, det forurenser veldig.

Det er mye mer miljøvennlig, og ikke særlig dyrere, å bruke chifonettkluter som man kaster (evt vasker sammen med håndklær i maskinen).

Og for å ta med en bonus som bare den enkelte bruker får: det er MYE lettere å holde Chifonettklutene luktfrie og rene enn "gammeldagse" oppvaskkluter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest papirtiger

Men klorin gjør klutene hvite og fine igjen! Det er ikke all missfarging vanlig vask tar! Jeg er ivrig tilhenger av klorin! Vasker hele badet med klorin! Desinfiserer godt!

Det eneste klor er brukende til er å utvikle allergier ;) Bakterier lever fint med klorin på seg. Lett å teste på enhver lab (hvis du kjenner noen som har kjemi på vgs..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det eneste klor er brukende til er å utvikle allergier ;) Bakterier lever fint med klorin på seg. Lett å teste på enhver lab (hvis du kjenner noen som har kjemi på vgs..)

Men er det fordi klorinen er "for tynn"? For klor er i seg selv desinfiserende??

NB: Vennligst merk at jeg har en klorfri husholdning, så jeg behøver ikke overtales til å slutte med klor! :-) Jeg har bare spørsmål til dine påstander om klor! *S*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest papirtiger

Men er det fordi klorinen er "for tynn"? For klor er i seg selv desinfiserende??

NB: Vennligst merk at jeg har en klorfri husholdning, så jeg behøver ikke overtales til å slutte med klor! :-) Jeg har bare spørsmål til dine påstander om klor! *S*

Ja..det er derfor.

I gamle dager var klorin saker, men ikke idag. Det er derfor det ikke bleker som før heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja..det er derfor.

I gamle dager var klorin saker, men ikke idag. Det er derfor det ikke bleker som før heller.

OK! Jeg har ingen erfaring da jeg de siste 12-15 årene har brukt 2 flasker klorin! ;-)

Den første fordi den "var igjen" fra tiden før jeg bestemte meg for å blir klorfri.

Den andre kjøpte jeg for noen år siden fordi jeg skulle bleke ette eller annet (husker ikke hva). Da tenkte jeg at denne flaska tar det nok et tiår til å bruke opp, men det var helt til min nye vaskehjelp fant den innerst i skapet mog glatt brukte opp en minst trekvart full flaske på én baderomsrengjøring! :-(

Hun la igjen lapp med beskjed om at jeg måtte kjøpe mer, men det har jeg altså ikke gjort! *ha ha*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...