Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

"Trekkspill, folkemusikk, danseband, enya.

- noen der"

I tilfelle du ikke er klar over det:

Trekkspill er et _musikkinstrument_, ikke en musikkstil!

Hvis du med den uttalelsen mener at du ikke liker gammeldans, så skriv det og ikke trekkspill!

Trekkspillet kan brukes til mange slags musikkstiler, kan nevne zydeco, jazz, cajun, rock, pop, latinamerikansk, klassisk osv. Trekkspillet kan altså brukes i nær sagt all type musikk, har tom. hørt det i et tungrockband.

Tips: Logg deg inn på denne: http://www.sr.se/cgi-bin/halland/program/index.asp?ProgramID=1255 og hør noen utgaver av programmet Dragspelstavlan, så får du nok et noe mer nyansert bilde av hva som kan spilles på trekkspill. Kan særlig anbefale programmet fra 24/3.

Flaco Jimenez...

Fortsetter under...

• Svar 112
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

35

• Hawkwind

12

• favn

6

• ShitDiddelyDo

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg orker ikke danseband, jazz og jazz-light-pop.

Dessuten hater jeg Bertine Zetlitz. Fatter ikke hvordan hun har kommet seg så langt med pipestemmen sin (må være massesuggesjon...). Samtlige Idoldeltagere går henne en høy gang.

Gode skatteråd har du, men god jazz har du ikke fått grepet på. Veldig synd.

:-)

Gjest ChiengMai
Skrevet

Nei, jeg har da ikke sagt at man skal være like seriøs hele tiden, heller. Men av og til kan det faktisk være litt vanskelig å skjønne om folk har definisjoner de vet er subjektive, eller om de faktisk forsøker å lage objektive definisjoner av sine egne meninger. Derfor spør man gjerne, og det var det jeg gjorde :-)

"Roots" er forøvrig en betegnelse jeg stiller meg noe tvilende til den faglige kvaliteten av :-)

".................................."

"Men av og til kan det faktisk være litt vanskelig å skjønne om folk har definisjoner de vet er subjektive, eller om de faktisk forsøker å lage objektive definisjoner av sine egne meninger."

Derfor jeg sier at køntri er det jeg ikke liker, men at jeg liker country. :-)

Skrevet

"Men av og til kan det faktisk være litt vanskelig å skjønne om folk har definisjoner de vet er subjektive, eller om de faktisk forsøker å lage objektive definisjoner av sine egne meninger."

Jeg forstår godt hva du snakker om. Køntri og country har ikke stort med hverandre å gjøre.

Skrevet

Jepp - og det hjelper når man vet det :-)

Men som alt annet subjektivt, så er det jo ingen logikk forbundet med det :-)

"...................................."

Annonse

Skrevet

Last ned noen av låtene til "Alias Eye", og låta "Field of names" i særdeleshet. Så vil du høre at trekkspillet kommer til sin rett.

Ellers gjorde også Les Negresses Vertes svært god bruk av trekkspill på sine utgivelser på slutten av åttitallet - "Zobi La Mouche" fra plata "Mlah" bør definitivt høres.

"Så vil du høre at trekkspillet kommer til sin rett."

Som jeg sa - jeg vet hva et trekkspill er og hvordan det låter. Jeg har sansynligvis hørt det i sammenhenger andre ikke har hørt i det hele tatt, i tillegg til de vanlige :-)

Skrevet

Helloween puddelrock???

Riktignok hørte jeg ikke på det de ga ut etter "Keeper of the seven keys pt 1" - men de de hadde gitt ut frem til da var en slags miks mellom maiden og Priest; tilført litt steroider.

Altså, god gammel Heavy Metal :-)

(ikke heavyrock, heavy-ditt-og-datt, men Heavy Metal)

Skrevet

Kjøpte ikke noe mer av den etter Keeper-platene jeg heller, og jeg likte dem faktisk på den tiden. Plata etter Keeper 2 heter vel noe sånt som Pink Bubbles Go Ape, noe som var grunn nok i seg selv til ikke å kjøpe den. For ærlig talt. Dette var jo på den tiden noen tøffinger! :)

"Pink Bubbles Go Ape"

Den var jo helt elendig, og en gedigen skuffelse. Bare navnet gjorde at jeg ante ugler i mosen.

Skrevet

Gun's Roses....*flashback tilbake*

Var det ikke en låt som het November Rain? (eller noe i den duren).? En sånn klineballade.

"Var det ikke en låt som het November Rain?"

Hallo?!? Selfølgelig! Det er en av de mest kjente, og en av de beste låtene deres :-)

Skrevet

Det stemmer. November Rain og Don't Cry var populær klinemusikk på begynnelsen av 90-tallet. Men jeg klinte ikke så mye den gang, så det var ikke noe problem for meg.:)

Jeg tror jeg gjorde mye, også ting jeg ikke burde ha gjort, til Guns 'n' Roses :-)

"....................................."

Skrevet

Det er flere ting jeg ikke er veldig begeistret for, men få ting jeg virkelig ikke orker. En av disse er moderne køntri (av typen nashville-jeg-synger-om-en-eller

-annen-som-er-sur-på-et-eller-annet-

kvinnfolk-p.g.a-en-eller-annen-jævla-

lastebil - musikk)

"..................................."

nashville-jeg-synger-om-en-eller -annen-som-er-sur-på-et-eller-annet- kvinnfolk-p.g.a-en-eller-annen-jævla- lastebil - musikk???

Du kan ikke ha hørt mye på country i hvert fall...

Skrevet

Gode skatteråd har du, men god jazz har du ikke fått grepet på. Veldig synd.

:-)

Hmpf... ordene "god" og "jazz" henger ikke ihop! :-)

..og jeg har greie på både skatt og musikk (he he)!

Annonse

Skrevet

Det er så typisk at enkelte folk har en oppfatning om hvordan "upopulære" musikkstiler er, og har dermed forhåndsbestemt seg for hva de skal mislike.

Det er sannsynligvis ikke mange som har satt seg ned og hørt ordentlig på for eksempel symfoni eller opera, eller country og danseband for den sags skyld.

Akkurat som sønnen min på 5 år:

"Æ liiiige ikkje kaviar!", men så har han aldri smakt. Han bare synes det ser vondt ut og har bestemt seg for å ikke like det.

Jeg liker enkelte musikkstiler bedre enn andre, men har funnet ut at det ikke er mange musikkstiler som har _noe_ fint med seg. Dessuten kan man lære seg til å like ny musikk man ikke har hørt på før.

Vær åpen for å høre på litt annerledes musikk også, så får vi litt mer variasjon!

Skrevet

nashville-jeg-synger-om-en-eller -annen-som-er-sur-på-et-eller-annet- kvinnfolk-p.g.a-en-eller-annen-jævla- lastebil - musikk???

Du kan ikke ha hørt mye på country i hvert fall...

Å? Det der summerer ganske bra opp den typen musikk, gitt. Og jeg bodde sammen med et linedance-nek i mange år, så eksponeringen til dritten har det ikke vært mangel på.

Hvorfor er det så mange som skal komme med pisspreik av typen "du vet ikke hva du snakker om", "du kan ikke ha hørt mye" etc. når folk kommenterer hva de liker og ikke liker?

Når det gjelder musikk generellt: Jeg er ikke musiker (selv om jeg har drevet litt med det), men jeg kan si uten å skryte at jeg sansynligvis har et mer aktivt forhold til musikk enn "den gjennomsnitlige mannen i gaten".

Skrevet

Det er så typisk at enkelte folk har en oppfatning om hvordan "upopulære" musikkstiler er, og har dermed forhåndsbestemt seg for hva de skal mislike.

Det er sannsynligvis ikke mange som har satt seg ned og hørt ordentlig på for eksempel symfoni eller opera, eller country og danseband for den sags skyld.

"Æ liiiige ikkje kaviar!", men så har han aldri smakt. Han bare synes det ser vondt ut og har bestemt seg for å ikke like det.

Jeg liker enkelte musikkstiler bedre enn andre, men har funnet ut at det ikke er mange musikkstiler som har _noe_ fint med seg. Dessuten kan man lære seg til å like ny musikk man ikke har hørt på før.

Vær åpen for å høre på litt annerledes musikk også, så får vi litt mer variasjon!

"Vær åpen for å høre på litt annerledes musikk også, så får vi litt mer variasjon!"

Kjempepoeng.

Men det blir nok forbeholdt oss som har et litt mer aktivt forhold til musikk - den vanlige vg-liste kjøperen kommer neppe til å få noe annet enn et p3/p4/kanal24-forhold til musikk.

"................................."

Skrevet

Å? Det der summerer ganske bra opp den typen musikk, gitt. Og jeg bodde sammen med et linedance-nek i mange år, så eksponeringen til dritten har det ikke vært mangel på.

Hvorfor er det så mange som skal komme med pisspreik av typen "du vet ikke hva du snakker om", "du kan ikke ha hørt mye" etc. når folk kommenterer hva de liker og ikke liker?

Når det gjelder musikk generellt: Jeg er ikke musiker (selv om jeg har drevet litt med det), men jeg kan si uten å skryte at jeg sansynligvis har et mer aktivt forhold til musikk enn "den gjennomsnitlige mannen i gaten".

Jeg har også hørt mye på country (mer eller mindre frivillig), og jeg har ikke hørt en eneste "nashville-jeg-synger-om-en-eller -annen-som-er-sur-på-et-eller-annet- kvinnfolk-p.g.a-en-eller-annen-jævla- lastebil" sang som jeg kan huske.

Jeg synes det er masse bra country jeg.

(Og jeg er musiker, men har det egentlig noe å si når det gjelder musikksmak?)

Skrevet

Jeg har også hørt mye på country (mer eller mindre frivillig), og jeg har ikke hørt en eneste "nashville-jeg-synger-om-en-eller -annen-som-er-sur-på-et-eller-annet- kvinnfolk-p.g.a-en-eller-annen-jævla- lastebil" sang som jeg kan huske.

Jeg synes det er masse bra country jeg.

(Og jeg er musiker, men har det egentlig noe å si når det gjelder musikksmak?)

For å bruke dine ord: Da har du ganske enkelt ikke hørt mye moderne country. Med mindre du tar akkurat den tekstlinjen bokstavelig, noe jeg ikke regnet med.

"(Og jeg er musiker, men har det egentlig noe å si når det gjelder musikksmak?)"

Nei. Men det har ofte noe å si mht. til synet man har på musikk.

"..............................."

Skrevet

Tja, er nå åpen for det meste for min del. Et band som Cynic eksempelvis, som mikser moderne improvisasjonsjazz med death metal - anbefales varmt av meg.

Danseband/svensktoppar greier jeg derimot ikke. Kombinasjonen av tekster som kan få Margit Sandemo til å fremstå som en dyp forfatter kombinert med en svært enkel type musikk som i mine ører mangler både sjel og dybde byr meg rett og slett veldig imot. Sikkert flinke musikere, men vemmes av musikken.

Opera blir noe litt annet. Musikken kan være ålret nok den - i den grad jeg liker klassisk musikk kan jeg ikke si at selve musikken som benyttes i opera er det vesentligste. Her er det sangen som gir meg plager. Måten man synger på i opera liker jeg rett og slett ikke - gir meg fullstendig feil type gåsehud på ryggen.

Country kan jeg til en viss grad akseptere. Madrugada har en del country-inspirert som er bra, enkelte av de gamle gode stjernene har og god musikk. Men mainstream Nashville country og køntrimusikken som har blitt inspirert derfra - Dolly Parton, Kenny Rogers, Heidi Hauge (for å nevne noen veldig, veldig få) er for meg noe som er mindre inspirerende enn å se på at maling tørker.

Jeg skal ikke kategorisk avvise all musikk i stilretningene over - men konstaterer at etter 25 år med musikkinteresse har jeg til gode å høre noe fra ovennevnte stilarter som tiltaler meg.

Og ja, jeg hører på "ny" musikk fra tid til annen - og bestemmer meg ikke for hva jeg synes om musikken før jeg har hørt den ;-)

Skrevet

For å bruke dine ord: Da har du ganske enkelt ikke hørt mye moderne country. Med mindre du tar akkurat den tekstlinjen bokstavelig, noe jeg ikke regnet med.

"(Og jeg er musiker, men har det egentlig noe å si når det gjelder musikksmak?)"

Nei. Men det har ofte noe å si mht. til synet man har på musikk.

"..............................."

Ok, jeg fikk ikke med meg at du mente _moderne_ country. Det er ikke jeg heller så glad i.

Foretrekker gamle travere som Johnny Cash, Willie Nelson, Waylon Jennings, Travis Tritt osv. Og helst _amerikansk_, annet blir fort litt jalla. Dumt at de skal modernisere alt så forferdelig, Kan ikke country bare _være_ country?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...