Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså, god gammel Heavy Metal :-)

(ikke heavyrock, heavy-ditt-og-datt, men Heavy Metal)

".................................."

Tja, genrebegreper kan de lærde (og genrefikserte) krangle om i eninga. Heavyfans er kanskje enda verre enn andre på det.

Tror musikken på de første platene vekselsvis ble omtalt som speed metal og thrash. Personlig vil jeg si det faller inn under kategorien Heavy Metal (som jeg bruker som samlebetegnelse).

De genrefikserte vil muligens si at det blir helt feil ;-)

• Svar 112
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

35

• Hawkwind

12

• favn

6

• ShitDiddelyDo

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

"Var det ikke en låt som het November Rain?"

Hallo?!? Selfølgelig! Det er en av de mest kjente, og en av de beste låtene deres :-)

"...................................."

Hadde ikke veldig sansen for de rosebærende våpnene selv - men av låtene vil jeg si "Welcome to the jungle" var blant de aller beste ;-)

Skrevet

Ok, jeg fikk ikke med meg at du mente _moderne_ country. Det er ikke jeg heller så glad i.

Foretrekker gamle travere som Johnny Cash, Willie Nelson, Waylon Jennings, Travis Tritt osv. Og helst _amerikansk_, annet blir fort litt jalla. Dumt at de skal modernisere alt så forferdelig, Kan ikke country bare _være_ country?

"Foretrekker gamle travere som Johnny Cash, Willie Nelson,"

De er (var) jo konger :-)

"Og helst _amerikansk_, annet blir fort litt jalla."

Tja...det blir vel omtrent som om Elton John skulle lage norsk folkemusikk. Noe av det værste jeg hører (bortsett fra heidi hauge, liv marit breivik og de tragediene der) er hellbillies *spy*

"Kan ikke country bare _være_ country?"

Kan ikke folk slutte å lage sånne tullete skiller som at "køntri" og "country" er forskjellig musikk? :-) BLir nesten som å skille mellom rap og hip-hop.

"................................."

Skrevet

Tja, genrebegreper kan de lærde (og genrefikserte) krangle om i eninga. Heavyfans er kanskje enda verre enn andre på det.

Tror musikken på de første platene vekselsvis ble omtalt som speed metal og thrash. Personlig vil jeg si det faller inn under kategorien Heavy Metal (som jeg bruker som samlebetegnelse).

Ang. genre...

Jeg opererer med 2 genre: Fin musikk, stygg musikk.

Mye enklere, da slipper man å forkaste musikk fordi man synes det tilhører feil kategori, slik mange gjør.

Skrevet

"De genrefikserte vil muligens si at det blir helt feil ;-)"

Håpløst å grave seg for mye ned i genre-betegnelsene, ja. Men noe trenger vi for f.eks å skille Iron Maiden fra 1985 fra Metallica fra samme tid.

Skrevet

Hadde ikke veldig sansen for de rosebærende våpnene selv - men av låtene vil jeg si "Welcome to the jungle" var blant de aller beste ;-)

Det var den beste platen, spør du meg. Var ikke noen storfan selv, men de hadde noen virkelige slagere.

Skrevet

Ang. genre...

Jeg opererer med 2 genre: Fin musikk, stygg musikk.

Mye enklere, da slipper man å forkaste musikk fordi man synes det tilhører feil kategori, slik mange gjør.

Litt for enkel klassifisering det der, selv for meg.

Det enkleste jeg kan komme ned til, er følgende:

God musikk (som jeg liker)

God musikk (som jeg ikke liker)

Uinteressant/kjedelig musikk

Dårlig musikk (som jeg liker)

Dårlig musikk (som jeg ikke liker)

Skrevet

Han er jo kul, da!

Sett og hørt ham to ganger, den ene gangen sammen med Ry Cooder. Det var... schwært.

Gjest dudass
Skrevet

Country musikk har aldri stått mitt hjerte særlig nær.

Gjest dudass
Skrevet

Det er så typisk at enkelte folk har en oppfatning om hvordan "upopulære" musikkstiler er, og har dermed forhåndsbestemt seg for hva de skal mislike.

Det er sannsynligvis ikke mange som har satt seg ned og hørt ordentlig på for eksempel symfoni eller opera, eller country og danseband for den sags skyld.

Akkurat som sønnen min på 5 år:

"Æ liiiige ikkje kaviar!", men så har han aldri smakt. Han bare synes det ser vondt ut og har bestemt seg for å ikke like det.

Jeg liker enkelte musikkstiler bedre enn andre, men har funnet ut at det ikke er mange musikkstiler som har _noe_ fint med seg. Dessuten kan man lære seg til å like ny musikk man ikke har hørt på før.

Vær åpen for å høre på litt annerledes musikk også, så får vi litt mer variasjon!

Det har du rett i, og jeg har hørt MYE musikk.. Finner ikke noe som er bra med country og dansebandmusikk desverre.

Gjest Kåre med Håret
Skrevet

Tja, er nå åpen for det meste for min del. Et band som Cynic eksempelvis, som mikser moderne improvisasjonsjazz med death metal - anbefales varmt av meg.

Danseband/svensktoppar greier jeg derimot ikke. Kombinasjonen av tekster som kan få Margit Sandemo til å fremstå som en dyp forfatter kombinert med en svært enkel type musikk som i mine ører mangler både sjel og dybde byr meg rett og slett veldig imot. Sikkert flinke musikere, men vemmes av musikken.

Opera blir noe litt annet. Musikken kan være ålret nok den - i den grad jeg liker klassisk musikk kan jeg ikke si at selve musikken som benyttes i opera er det vesentligste. Her er det sangen som gir meg plager. Måten man synger på i opera liker jeg rett og slett ikke - gir meg fullstendig feil type gåsehud på ryggen.

Country kan jeg til en viss grad akseptere. Madrugada har en del country-inspirert som er bra, enkelte av de gamle gode stjernene har og god musikk. Men mainstream Nashville country og køntrimusikken som har blitt inspirert derfra - Dolly Parton, Kenny Rogers, Heidi Hauge (for å nevne noen veldig, veldig få) er for meg noe som er mindre inspirerende enn å se på at maling tørker.

Jeg skal ikke kategorisk avvise all musikk i stilretningene over - men konstaterer at etter 25 år med musikkinteresse har jeg til gode å høre noe fra ovennevnte stilarter som tiltaler meg.

Og ja, jeg hører på "ny" musikk fra tid til annen - og bestemmer meg ikke for hva jeg synes om musikken før jeg har hørt den ;-)

Tilnærming til Nashville-country? Sjekk White Stripes cover av Dollys Jolene.

Dansband - snakk om "keeping it real". Her har gutta fra hood'en og black metal-mafiane en del å lære, ja.

Opera - kanskje det er din innlevelsesevne det skorter på? Hva med å teste det ut sammen med en film: Fifth Element, Gudfaren, Mullholland Drive?

Skrevet

"Var det ikke en låt som het November Rain?"

Hallo?!? Selfølgelig! Det er en av de mest kjente, og en av de beste låtene deres :-)

"...................................."

Jeg hørte ikke på dem selv, foruten den November Rain-sangen. Den ble spilt på en del fester. Men var ikke helt sikker på om jeg husket tittelen riktig. :)

Forøvrig har jeg en bror som på den tiden var ihuga Gun's Roses-fan, så jeg fikk med meg litt derfra ;)

Skrevet

Dansband - snakk om "keeping it real". Her har gutta fra hood'en og black metal-mafiane en del å lære, ja.

Opera - kanskje det er din innlevelsesevne det skorter på? Hva med å teste det ut sammen med en film: Fifth Element, Gudfaren, Mullholland Drive?

"Dansband - snakk om "keeping it real""

Her må jeg bare spørre: Når et band kjører trommer, bass, keyboard - og evt. t.o.m gitar, gjennom en sequencer mens de spiller live - hvor i all verden er det "ekte" ("real")?

"..................................."

Skrevet

Litt for enkel klassifisering det der, selv for meg.

Det enkleste jeg kan komme ned til, er følgende:

God musikk (som jeg liker)

Dårlig musikk (som jeg ikke liker)

"God musikk (som jeg liker)

Dårlig musikk (som jeg ikke liker)"

Sorry, mac - men den kan du rett og slett ikke forsvare. Du må gjerne prøve - jeg har diskutert den slags i 10-15 år. Den klassifiseringen din forutsetter at man kan sette en objektiv kvalitet på musikk - dette går ikke an, punktum.

Skrevet

Jeg hørte ikke på dem selv, foruten den November Rain-sangen. Den ble spilt på en del fester. Men var ikke helt sikker på om jeg husket tittelen riktig. :)

Forøvrig har jeg en bror som på den tiden var ihuga Gun's Roses-fan, så jeg fikk med meg litt derfra ;)

Jeg var ikke noen ihuga fan selv, men det gikk en del av det :-)

Faktisk så har jeg, med mindre jeg ikke husker feil, ikke en eneste CD av dem i CD-hyllen.

"..................................."

Skrevet

"God musikk (som jeg liker)

Dårlig musikk (som jeg ikke liker)"

Sorry, mac - men den kan du rett og slett ikke forsvare. Du må gjerne prøve - jeg har diskutert den slags i 10-15 år. Den klassifiseringen din forutsetter at man kan sette en objektiv kvalitet på musikk - dette går ikke an, punktum.

Til en viss grad jo.

Kan ikke fordra musikken til eksempelvis Dylan og Springsteen - men har musikalsk nok øre til å høre at mye av det er bra musikk ;-)

Men ja, til vanlig vil jeg nok bruke en helt annen oppdeling. Dette var et eksempel på det absolutte minimum av inndelinger jeg kunne brukt (om jeg måtte).

Skrevet

White Stripes: Med unntak av låta "Seven Nation Army" synes jeg den gruppa er ganske kjedelig. Musikken blir rett og slett for enkel. Dog imponerende at de klarer å få til såpass mye med såpass lite :-)

Gutta fra Hood'en og black metal folka har også en tendens til å kjøre seg fast i klisjeer og lite interessante tekster ja. Protesterer ikke på det.

Mht. opera er det neppe innlevelsesevne det går på. Synes bare selve måten å synge på er fæl. Ikke så mye jeg har hørt, men konstaterer at Luciano er oppskrytt, Andrea har en ok stemme, jeg kan høre at Jussi var svært dyktig - men måten man -synger- opera på treffer meg midt i vemmelsesnerven.

Det nærmeste jeg kommer med henhold til å like den type vokalkunst er Messiah Marcolin - men hans vokalprestasjoner kan vel i beste fall sies å være inspirert av operavokalister...

Skrevet

Det må jo være en del som har glede av slike, med tanke på hvor mange som kjøper platene til f.eks heidi hauge. Kan det være utstrålingen hennes? Den er jo på høyde med en middels gråstein i skumring :-)

"....................................."

*skratte*

Jeg har bare kommet til det at det er bare ikke meningen at vi skal forstå alt.

Noen ganger er ting bare ubegripelig.

:D

Skrevet

Til en viss grad jo.

Kan ikke fordra musikken til eksempelvis Dylan og Springsteen - men har musikalsk nok øre til å høre at mye av det er bra musikk ;-)

Men ja, til vanlig vil jeg nok bruke en helt annen oppdeling. Dette var et eksempel på det absolutte minimum av inndelinger jeg kunne brukt (om jeg måtte).

"Til en viss grad jo."

Nei. Med mindre folk spiller surt eller feil - rett og slett ikke klarer å spille det de forsøker å spille, så går det ikke an å definere noen objektiv kvalitet.

For å være enda mer vanskelig: Nevn et eksempel på noe som har kvalitet som ikke er subjektivt - og bevis det.

Skrevet

Hmpf... ordene "god" og "jazz" henger ikke ihop! :-)

..og jeg har greie på både skatt og musikk (he he)!

Breeeeems nåååå liiiiiitt.... det er veldig mye bra jazz - og endel ikke fullt så bra.

Hvorfor liker du ikke jazz, har du hørt på 'rett' jazz, tro?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...