Gjest basillikum dødaren... Skrevet 4. april 2005 Skrevet 4. april 2005 Hvordan overlever basillikum plantene deres? Jeg synes de begynner å henge med hode allerede dagen etter at vi har kjøpt de uansett hva jeg gjør. Hvordan få de til å leve litt lenger....? 0 Siter
Gjest basillikum dødaren... Skrevet 4. april 2005 Skrevet 4. april 2005 Vanne dem... Vanner de jeg, men nei da den dør. Forsøkte på en og ikke vanne noe særlig for å se om det var det den ville - men nei da. Den døde den også. Har forsøkt å la de stå veldig lyst, og ikke så lyst, forsøkt varmt og lunt, og kaldere, men ingenting nytter.?? 0 Siter
morsan Skrevet 4. april 2005 Skrevet 4. april 2005 Frøene i potta er sådd litt for tett, så den første basilikumen du tar bør du nappe om med rota (altså tynne ut). Da har de resterende plantene lettere for å overleve. Planet er også varmekjær, så ikke la den stå for kaldt. 0 Siter
mil1365380270 Skrevet 4. april 2005 Skrevet 4. april 2005 Den må ha det varmt og lunt, tåler ikke trekk i det hele tatt. Også må den holdes fuktig hele tiden, men ikke så fuktig at det blir mugg i potten. Pass på at det ikke er helt tett under potten m.a.o. Det er ikke den letteste krabaten å få til ;-) 0 Siter
Kvinna Skrevet 4. april 2005 Skrevet 4. april 2005 Den må ikke fryse på veien fra butikken og hjem. Og da mener jeg VIRKELIG ikke bli små-kald engang. Da dør de nesten med en gang. Jevn temperatur, vannes fra skålen med lunkent vann daglig. Skal ikke være hverken for tørr eller våt. Lys er viktig, men erfarer at stekende sol og kaldere ellers i døgnet, fungerer dårlig. Om sommeren tåler de sol bedre, sikkert oga jevnere temperatur. Men- det er ikke lett! I fjor hadde jeg en basilikumplante fra påske til september, og det tror jeg var rekord! Den satte jeg ut på de varme somemrdagene. Så nå i den kalde årstiden: jevn, ganske høy varme, trekkfritt (ikke luft i det vinuet planten evt står!), daglig skål-vanning med lunkent vann, og skikkelig innpakning på hjemvegen. 0 Siter
Kvinna Skrevet 4. april 2005 Skrevet 4. april 2005 Den må ikke fryse på veien fra butikken og hjem. Og da mener jeg VIRKELIG ikke bli små-kald engang. Da dør de nesten med en gang. Jevn temperatur, vannes fra skålen med lunkent vann daglig. Skal ikke være hverken for tørr eller våt. Lys er viktig, men erfarer at stekende sol og kaldere ellers i døgnet, fungerer dårlig. Om sommeren tåler de sol bedre, sikkert oga jevnere temperatur. Men- det er ikke lett! I fjor hadde jeg en basilikumplante fra påske til september, og det tror jeg var rekord! Den satte jeg ut på de varme somemrdagene. Så nå i den kalde årstiden: jevn, ganske høy varme, trekkfritt (ikke luft i det vinuet planten evt står!), daglig skål-vanning med lunkent vann, og skikkelig innpakning på hjemvegen. . 0 Siter
Gjest engel 49+ Skrevet 4. april 2005 Skrevet 4. april 2005 Jeg lurte oxo veldig på det! Det kom også små fluer på mine. Så jeg spurte en ekspert. Han sa at det ikke nytter. Kjøp planten den dagen du skal bruke masse av den, og tørk eller frys ned resten. Trist, men kanskej sant? Noen i tråden her har tydligvis nesten klart det, så det er kasnkej håp likevel.. hilsen en annen basilikum-elsker! 0 Siter
Gjest malun Skrevet 4. april 2005 Skrevet 4. april 2005 Vi har fått basilikumen til å leve på benken i mange, mange uker - men det krevde mye prøving og feiling. Den bør tynnes litt, ettersom den er sådd altfor tett. Sørg for at den står helt trekkfritt, men med godt lys. Sett potta på en skål, slik at det blir luftig i bunnen. Planten bør ha _litt_ vann hver dag, men fra skåla, ikke fra toppen. Den skal mao være tørr på toppen og vannes fra bunnen. 0 Siter
Freya Skrevet 4. april 2005 Skrevet 4. april 2005 Vanner de jeg, men nei da den dør. Forsøkte på en og ikke vanne noe særlig for å se om det var det den ville - men nei da. Den døde den også. Har forsøkt å la de stå veldig lyst, og ikke så lyst, forsøkt varmt og lunt, og kaldere, men ingenting nytter.?? Prøv å plant den om i en annen (større) potte, vannes jevnlig slik at den ikke blir for våt eller for tørr, bra med dagslys. Mine tips! 0 Siter
Gjest swix Skrevet 4. april 2005 Skrevet 4. april 2005 Så basilikumen selv. Mamma sår basilikum og den kan stå ute i kaldt vestlandsvær hele sommeren. Basilikum som er sådd hjemme eller kjøpt i økologisk butikk er ofte sterkere enn de du kjøper i butikk. Ellers så jeg i et tv- program at du må tynne ut planten. Jeg har klart å få til basilikum ganske lenge, men til slutt kom det små fluer. 0 Siter
Osiris Skrevet 4. april 2005 Skrevet 4. april 2005 Del planten, de er sådd med altfor mange frø i potta, eller så de selv. Basilikum vil ha mye lys men ikke "brennende" sol, jevn vanning- helst bunnvanning. Får du planten til å leve lenge så bruk svak økologisk gjødsel av og til. 0 Siter
tiliti Skrevet 4. april 2005 Skrevet 4. april 2005 De trenger utrolig mye vann, og de trenger å få stå i sin egen potte fra butikken til de har "akklimatisert seg" deretter kan du potte dem om. De liker også gjødsel. Ellers har det gått helt automatisk egentlig. Én av mine har jeg nå på tredje generasjon, har høstet frø og sådd, fra generasjon til generasjon. Dersom det er vanskelig med de som kommer fra butikken kan du forsøke med egne frø, de tilpasser seg lettere "ditt" miljø, og er lettere å få til å overleve (er min erfaring). 0 Siter
tiliti Skrevet 4. april 2005 Skrevet 4. april 2005 Jeg lurte oxo veldig på det! Det kom også små fluer på mine. Så jeg spurte en ekspert. Han sa at det ikke nytter. Kjøp planten den dagen du skal bruke masse av den, og tørk eller frys ned resten. Trist, men kanskej sant? Noen i tråden her har tydligvis nesten klart det, så det er kasnkej håp likevel.. hilsen en annen basilikum-elsker! Jøss, jeg har mine frem til januar ca, da bukker de under av lysmangel. Sår nye i mars/april. Begynte med en fra butikken, nå har jeg egne frø på tredje generasjon, og har etter en del prøving og feiling funnet enda et "sterkt" eksemplar fra butikken (ja, det er stor forskjell på dem), som jeg nå skal ha inn sammen med denne. 0 Siter
tiliti Skrevet 4. april 2005 Skrevet 4. april 2005 Vanner de jeg, men nei da den dør. Forsøkte på en og ikke vanne noe særlig for å se om det var det den ville - men nei da. Den døde den også. Har forsøkt å la de stå veldig lyst, og ikke så lyst, forsøkt varmt og lunt, og kaldere, men ingenting nytter.?? Min erfaring er at det kan være stor forskjell i kvalitet fra plante til plante fra butikken. Jeg kan eventuelt sende meg mine frø, det er garantert en livskraftig basilikum - den vokste som pokker og dekte hele vinduet på badet mitt. Eller du kan kjøpe basilikumfrø av et eller annet kjent frø-merke, det bruker fungere bra. Nå har jeg selvfølgelig ikke testet fjorårets "frø-høst" enda, så jeg vet ikke om de er like bra som forrige fjors, men de ble iallefall råsterke. 0 Siter
Gjest engel 49+ Skrevet 4. april 2005 Skrevet 4. april 2005 Jøss, jeg har mine frem til januar ca, da bukker de under av lysmangel. Sår nye i mars/april. Begynte med en fra butikken, nå har jeg egne frø på tredje generasjon, og har etter en del prøving og feiling funnet enda et "sterkt" eksemplar fra butikken (ja, det er stor forskjell på dem), som jeg nå skal ha inn sammen med denne. OK, nå er jeg inspirert, da bretter jeg opp ermene og kjøper frø imorgen. Har bare prøvd med butikkplantene, jeg, ser du. Men åssen får du egne frø fra plantene? Blomstrer de osv?? 0 Siter
tiliti Skrevet 4. april 2005 Skrevet 4. april 2005 OK, nå er jeg inspirert, da bretter jeg opp ermene og kjøper frø imorgen. Har bare prøvd med butikkplantene, jeg, ser du. Men åssen får du egne frø fra plantene? Blomstrer de osv?? Ja, de blomstrer og står i. Men ett sted hørte jeg at de blomstret 1-2 ganger så dør de, dersom de ikke får "fullført løpet" holder de seg lengre, så jeg bruker dra det litt ut med å knipe av blomster en periode før jeg lar dem blomstre. Men jeg startet altså med en fra butikken - eneste jeg faktisk sår er timian (og chili), for de virker helt håpløse å få til fra butikken. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.