Gå til innhold

ocd og legebesøk

Anbefalte innlegg

Til legen. Jeg er en kvinne på 29 år, som i "alle år" har hatt tvangstanker- og handlinger som har opptatt veldig mye av min tid. Skrev et innlegg på forum for psykiatri, der psykologen etter mine beskrivelser av hvordan jeg har det/symptomene mine, sa at jeg hadde ocd og at jeg burde oppsøke lege. Har i etterkant av dette lest litt om denne tilstanden og kjenner meg veldig godt igjen på mange punkter. Gruer meg veldig til å ta dette opp med legen min, har jo "vært slik" i alle år, og har ALDRI nevnt noe til noen (unntatt min mann) om dette. Og jeg vet også at jeg klarer å skjule det godt for omgivelsene. Det jeg lurer på er hvor kjent ocd er for en allmennpraktiserende lege, hvordan han vil reagere på det jeg forteller (om han vil le av meg), og hvilke behandlingsformer han sannsynligvis vil foreslå. Har lest at en vanlig behandlingsform er medikamenter, hvordan er disse i fht graviditet (prøver å bli gravid). Håper du kan svare meg på dette, da jeg tenker veldig mye på det.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/17984-ocd-og-legebes%C3%B8k/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Nina Lindstad, spesialist i allmennmedis

De fleste leger kjenner til tvangslidelser, og de kommer ikke til å le av deg, medmindre du forteller om svært morsomme episoder som du selv ler av. Synes du kan skrive ned noen av de typiske tvangshandlingene dine, og hva de medfører av tidsbruk og begrensninger for deg. Behandling kan være både eksponeringsterapi, der du gradvis må avvenne deg alle ritualene dine i samråd med en psykolog. For noen kan medikamenter være en støtte i tilegg, særlig om du også sliter med depresjoner og mye angst. Medikamentene bør helst ikke brukes når du blir gravid. Behandlingstid er oftest 6 -12 mnd.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/17984-ocd-og-legebes%C3%B8k/#findComment-81393
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...