Gå til innhold

pent kledd på jobb i barnehage

Gjest velkledd

Anbefalte innlegg

Gjest velkledd

Vi som jobber på mi avdeling er alltid velkledd på jobb, dette er ikke så vanlig på de andre avdelingene og kanskje generelt i barnehage. Har egentlig ikke tenkt så mye over det, men nå har både andre ansatte og ei mor på avdelinga kommentert at hun synes det er fint å se at vi ikke vasser rundt i joggebukse og slike klær til vanlig som mange andre. Selvfølgelig er dette en bagatell, men litt artig å få komplimeneter for det, selv kunne jeg aldri tenkt å gått som en slask på jobb selv om jeg jobber i barnehage. Ute er det jo selvsagt noe annet, da må vi jo kle oss etter været.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest velkledd

Uvesentlig spør du meg.Hva er velkledd?Alt utenom joggebukse?

Ja, klart det er uvesentlig, det er jeg enig med deg i. Viktigste er jo hvordan personalet behandler barna og ikke hvordan de er kledd. Om alt uten joggebukse er velkledd, nei overhodet ikke. Noen kan kle seg og andre ikke, vi på avdelinga er alle opptatt av klær og liker å ta seg vel ut. Noen ser bare mer velkledd ut enn andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest surreal

Da jeg var i praksis under utdanningen min, var veilederen min (pedleder på avd) også veldig opptatt av å gå skikkelig kledd på jobb. Hun sminket seg og brukte (knall rød)leppestift ;), samt var veldig velkledd.

Hun sa at for henne handlet det om respekt for barna, og holdningen en har til denne type jobb.

Men dersom man går så pent kledd at man ikke kan gjøre en god jobb ovenfor barna, blir det helt feil. Dersom man ikke kan klemme de, eller trøste osv, av frykt for å få snørr, skitt eller blod på seg - fordi man er redd for å ødelegge de fine klærne sine, så bør man revurdere det man driver med. Hva er viktigst liksom.. :)

Jeg for min del hadde godt av å ha en slik veileder, for å få opp bevissthetsnivået mitt litt. Men selv om jeg ikke går så "langt" som veilederen min gjorde, bruker jeg fornuftige, skikkelige klær, og prøver å lage et skille mellom hverdags- og jobbklær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest malun

Så lenge de ansatte er renslige og innenfor grensen av vanlig sømmelighet, gir jeg utrolig blanke blaffen i hvordan de kler seg.

Det viktigste er at de tar vare på ungene og trives med jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Tenker så det knaker* Jo, jeg tror nok jeg kan si at alle de ansatte i barnehagen vår kler seg pent og rent. :o) Ikke i sistemote og panser-fashion, men heller ikke i utslitte joggebukser og gamle collegegensere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

*Tenker så det knaker* Jo, jeg tror nok jeg kan si at alle de ansatte i barnehagen vår kler seg pent og rent. :o) Ikke i sistemote og panser-fashion, men heller ikke i utslitte joggebukser og gamle collegegensere.

Panser-fashion var et bra ord!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge de ansatte er renslige og innenfor grensen av vanlig sømmelighet, gir jeg utrolig blanke blaffen i hvordan de kler seg.

Enig. Jeg har ihvertfall alrdi tenkt noe spesielt om det de har på seg. Hvis det hadde vært noe veldig slaskete ville jeg kanskje ha reagert på det.

Men jeg har aldri tenkt på at det å gå med "skikkelig tøy" skal regnes som "pent kledt"! *S* På jobben min går man "pent kledt", dvs i drakter o.l.

Man kan driste seg til å bruke en farget dongeribukse, men da skal det være topp/bluse og dressjakke til! :-))

Det ville vært litt rart om de ansatte i bhg trippet rundt i drakter og nylonstrømper og høyhelte sko! ;-=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest midia

På min arbeidsplass er det noen få "fisefine" damer som kler seg helt noe for jævlig.

Ser ut som de skal i bursdagsselskap eller fest.

Sånn kledd er de både ute og inne.

Selvfølgelig blir det til at de gjør veldig lite for og med barna pga frykt for klærne.

De skulle vært kallt inn på rektors kontor og fortalt at de gjør en dårlig jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig. De har tross alt et yrke hvor de er i nærkontakt med både maling, snørr og søle nesten daglig.

Og så synes jeg det er et poeng at de gjør omtrent som de / vi sier at barna må - f.eks. kler på seg ordentlig når de skal ut i kulda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

serendipity

Litt ening med deg. Jeg jobbet i barnehage i litt over et år, kunen ikke falt meg inn å dratt på meg noen gamle klær som kun var greie neok for jobb. (og tro det eller ei, selv med nye jeans og gensere klarte jeg fiiint å ta vare på barna). Men jeg pyntet meg ikke direkte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av mine hadde en dame på avdelingen som alltid gikk i skjørt. Ikke kunne hun bøye seg, ikke holde på på gulvet, ikke leke, ikke løpe...

Alminnelige klær er vel greit for barnehagemennesker.

Men må ungene velge, tar de nok heller det røffere joggebuksefolket enn tertefine damer som ikke kan gjøre annet enn å perle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rutangis netu

'Pent' er vel et relativt begrep! Det viktigste i alle jobber er vel å kle seg nettopp etter arbeidsoppgavene? En skrankefunksjonær i bank kan sitte i et trangt miniskjørt med like trang dressjakke over, men det går jo ikke som arbeidsantrekk i en barnehage.

Det viktigste er vel at klærna er rene og hele. Jeg ville synes at det var påfallende hvis de ansatte der vr FOR pent antrukket faktisk. Vanlige hverdagsklær synes jeg er greit. Bukse er vel greiest når en skal krabbe rundt på gulvet og kanskje klatre litt på lekestativer. Selv så ville jeg ikke tatt mitt lekreste tøy hvis jeg jobbet i barnehage. Lett å få flekker og rifter ville jeg tro. Hvis en ikke skal sifor mye nei, nei til barna da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest rutangis netu

Da jeg var i praksis under utdanningen min, var veilederen min (pedleder på avd) også veldig opptatt av å gå skikkelig kledd på jobb. Hun sminket seg og brukte (knall rød)leppestift ;), samt var veldig velkledd.

Hun sa at for henne handlet det om respekt for barna, og holdningen en har til denne type jobb.

Men dersom man går så pent kledd at man ikke kan gjøre en god jobb ovenfor barna, blir det helt feil. Dersom man ikke kan klemme de, eller trøste osv, av frykt for å få snørr, skitt eller blod på seg - fordi man er redd for å ødelegge de fine klærne sine, så bør man revurdere det man driver med. Hva er viktigst liksom.. :)

Jeg for min del hadde godt av å ha en slik veileder, for å få opp bevissthetsnivået mitt litt. Men selv om jeg ikke går så "langt" som veilederen min gjorde, bruker jeg fornuftige, skikkelige klær, og prøver å lage et skille mellom hverdags- og jobbklær.

Jeg ville ikke ønske å få poden hjem med knall rød lebestift på klærne iallefall. Hun dama der må jo passe på å ikke komme i nærkontakt med barna da. Ikke noe kosing der i gården. Huff'a meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pynter meg ikke på jobb (er ped.leder på en småbarnsavdeling), men bruker de samme klærne jeg bruker ellers. Stort sett da, det er selvfølgelig noen plagg som har "barnehagefri".

Men klær som tåler en runde i vaskemaskinen, tåler også snørr, sand og unger.

Når jeg tenker meg om, så ser alle på jobben min helt ordentlige ut til daglig. Ingen slitne joggebukser.

Men når det er sagt: så lenge ungene trives og har det bra, og de voksne er tilstede for dem, så er vel ikke antrekket det viktigste i en barnehage...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Libelle

Jeg for min del passer alltid på å være lekker kledd;tenk på alle kjekke fedre som henter og bringer hver dag ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må vel gå an å finne en mellomting vel? Vet ikke hvrdan andre er, men jeg er rett og slett sånn at dersom vi holder på med maling osv, så kommer det av og til søl på klærne mine. Derfor velger jeg å ikke bruke "pentøy" på jobb. Men det trenger ikke akkurat å være utslitte joggebukser jeg går med da! Men skapet mitt flyter ikke akkurat over med klær, så jeg vil ikke risikere å ødelegge de nyeste klærne mine på jobb, så da blir det de litt eldre som får ofres. Som mor tror jeg nok jeg ville bekymret meg mer for barnas ve og vel i en barnehage der samtlige ansatte var kledd i klær som ikke egner seg til vilter lek og maling, enn om de ikke var siste mote.

Den dagen (forhåpentligvis snart...) da jeg har fått jobb som førskolelærer, så kommer jeg nok ikke til å være nøye på klærne - ut over at det skal være rent og helt (for øvrig det jeg har som standard for ungene mine også til skole-og barnehagebruk).

Men nå vet jeg jo at enkelte (bl.a. svigerinna mi) kan være på jobb en hel dag med unger i barnehagen i hvitt tøy, uten å ha så mye som en flekk på klærne ved endt arbeidsdag, og likevel være aktivt med i lek og andre aktiviteter. Så vi er vel forskjellig - jeg er sånn som ALLTID søler på meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke ønske å få poden hjem med knall rød lebestift på klærne iallefall. Hun dama der må jo passe på å ikke komme i nærkontakt med barna da. Ikke noe kosing der i gården. Huff'a meg.

Ikke alle leppestifter som smitter av da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde ikke betydd noe for min del. Eneste som betyr noe for meg er hvordan mitt barn har det i barnehagen.

Selv ville jeg ikke gått så "velkledd" i bhg, fordi jeg ville følt meg hemmet under aktiviteter som kan være litt grisete og lage flekker.

Maling, modelleire, lim, gips osv. lager jo fort flekker. For ikke å snakke om barn som søler med mat, rydding og mopping og andre situasjoner hvor det er helt unødvendig å være så velkledd.

Jeans og joggebukse i bhg. er helt ok for meg i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del passer alltid på å være lekker kledd;tenk på alle kjekke fedre som henter og bringer hver dag ;-)

Å ja! Jeg datet en far i barnehagen jeg var utplassert i da jeg startet utdannelsen min.

Det var helt rått, sånn syndig gjemme-seg-sex. Ikke i barnehagens lokaler vel og merke :)

For ordens skyld, han var singel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...