Gjest simo Skrevet 7. august 2000 Del Skrevet 7. august 2000 Jeg var hos tannlegen i dag, fordi jeg verker slik i tennene og kjeven. Jeg var sikker på at det var hull på hull og sikkert tannrotbetennelse. Men han kunne ikke se noe på røntgenbildene, og skrøt faktisk av tennene. Han ga meg imidlertid et betennelsesdempende middel (Naproxen). Jeg fortalte ham at jeg lurer på om jeg har bechterew (viste imidlertid ingenting på røntgen).... Det jeg lurer på er; kan disse plagene være en del av sykdomsbildet?? Jeg verker mest i øvre del av ryggen, mellom skulderbladene. Har også verket i brystkassen, hælen, lite i korsrygen, en sjelden gang i hofta... Har tørre øyner, og må daglig dryppe meg med viscotears... Jeg lurer også på: Når får jeg svar på om jeg får time hos revmatolog?? Legen min søkte, men sa at det sikkert er et halvt års venting....Har ikke hørt noen ting.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/1799-bechterew-og-tannverkverk-i-kjeven/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nina Lindstad, lege Skrevet 9. august 2000 Del Skrevet 9. august 2000 Til Simo vedr. Bechterew. Mange av symptomene du beskriver kan være forenlig med Bechterew. Det er vanlig å stille diagnosen både ut fra røntgenforandringer i korsrygg, og ved hjelp av en blodtype; HLA B27 og sjekk hos reumatolog. Dersom du har dene blodtypen, er sjansen større for at du har Bechterew, men man kan ha blodtypen uten å bli syk. Denne prøven kan allmennlegen din ta. Vanlig behandling er jevnlig fysioterapi og trening, samt bruk av Naproxen-beslektede preparater. Denne behandlingen vil også allmenlegen kunne starte. Fordelen med å være innom reumatolog, er at diagnosen medfører endel rettigheter i form av medisiner på blå resept og gratis fysioterapi. Jeg kan ikke si noe om ventetid, i og med at jg ikke vet hvor du bor.Informasjon via Internett erstatter ikke en legekonsultasjon. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet bør du derfor rådføre deg med legen din. Vennlig hilsen Spesialist allmenmedisin og idrettslege. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/1799-bechterew-og-tannverkverk-i-kjeven/#findComment-6996 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest simo Skrevet 9. august 2000 Del Skrevet 9. august 2000 Til Simo vedr. Bechterew. Mange av symptomene du beskriver kan være forenlig med Bechterew. Det er vanlig å stille diagnosen både ut fra røntgenforandringer i korsrygg, og ved hjelp av en blodtype; HLA B27 og sjekk hos reumatolog. Dersom du har dene blodtypen, er sjansen større for at du har Bechterew, men man kan ha blodtypen uten å bli syk. Denne prøven kan allmennlegen din ta. Vanlig behandling er jevnlig fysioterapi og trening, samt bruk av Naproxen-beslektede preparater. Denne behandlingen vil også allmenlegen kunne starte. Fordelen med å være innom reumatolog, er at diagnosen medfører endel rettigheter i form av medisiner på blå resept og gratis fysioterapi. Jeg kan ikke si noe om ventetid, i og med at jg ikke vet hvor du bor.Informasjon via Internett erstatter ikke en legekonsultasjon. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet bør du derfor rådføre deg med legen din. Vennlig hilsen Spesialist allmenmedisin og idrettslege. Tusen takk for svaret. Jeg vet ikke om jeg må lage nytt tema for dette tilleggsspørsmålet, eller om du ser det her...Jeg prøver... Jeg venter som tidligere skrevet på time hos revmatolog, ettersom det ikke viste noe røntgenforandringer i bekkenet. Men, det jeg lurte på var om det er "vanlig" at bechterewere får vondt i KJEVEN??? Syntes at det var litt rart, men det er jo et ledd og en del av skjellettet dette også, så....?? Har ikke lest om det tidligere noe sted, skjønner du... Jeg bor foresten i Haugesund. Er det lang ventetid hos revmatologer der da? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/1799-bechterew-og-tannverkverk-i-kjeven/#findComment-7019 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Charly Skrevet 10. august 2000 Del Skrevet 10. august 2000 Tusen takk for svaret. Jeg vet ikke om jeg må lage nytt tema for dette tilleggsspørsmålet, eller om du ser det her...Jeg prøver... Jeg venter som tidligere skrevet på time hos revmatolog, ettersom det ikke viste noe røntgenforandringer i bekkenet. Men, det jeg lurte på var om det er "vanlig" at bechterewere får vondt i KJEVEN??? Syntes at det var litt rart, men det er jo et ledd og en del av skjellettet dette også, så....?? Har ikke lest om det tidligere noe sted, skjønner du... Jeg bor foresten i Haugesund. Er det lang ventetid hos revmatologer der da? Hei Simo Jeg har lest at man kan få smerter i kjeven. Jeg har også trolig bechterew (jeg er 100% sikker men ikke ryggspesialisten) Det viste heller ingenting på røngtenbildene mine. Jeg er gravid nå så han ba meg komme tilbake etter jeg hadde født. Kan du ikke spørre om den blodprøven Nina nevnte, HLA B27. Prøv å søk på bechterew her på dol, tror det finnes en veldig bra side som forklarer symtomer og slikt. (men jeg er ikke sikker på om det var her på dol jeg fant den) Jeg har mest smerter i høyre side i korsryggen. Har den siste uken også hadt vondt mellom skulderbladene. Trodde det var arvelig men jeg vet ikke om noen i familien min som har det. Ps: legen på idrettsiden, John Gunnar Oppheim, har studert bechterew så du kan jo spørre han også. Lykke til :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/1799-bechterew-og-tannverkverk-i-kjeven/#findComment-7305 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest simo Skrevet 10. august 2000 Del Skrevet 10. august 2000 Hei Simo Jeg har lest at man kan få smerter i kjeven. Jeg har også trolig bechterew (jeg er 100% sikker men ikke ryggspesialisten) Det viste heller ingenting på røngtenbildene mine. Jeg er gravid nå så han ba meg komme tilbake etter jeg hadde født. Kan du ikke spørre om den blodprøven Nina nevnte, HLA B27. Prøv å søk på bechterew her på dol, tror det finnes en veldig bra side som forklarer symtomer og slikt. (men jeg er ikke sikker på om det var her på dol jeg fant den) Jeg har mest smerter i høyre side i korsryggen. Har den siste uken også hadt vondt mellom skulderbladene. Trodde det var arvelig men jeg vet ikke om noen i familien min som har det. Ps: legen på idrettsiden, John Gunnar Oppheim, har studert bechterew så du kan jo spørre han også. Lykke til :-) Jeg har tatt denne blodprøven, og den er positiv. Jeg selv er 100 % sikker på at det er bechterew som herjer i kroppen, men jeg har ingen diagnose, og jeg har heller ikke fått høre fra revmatologen enda (legen min har sendt søknad). Jeg hadde bare aldri hørt at en kunne få vondt i KJEVEN før (står ikke noe steder). Har fått kontakter her på nettet, som har vært til enorm støtte (mennesker med bechterew)!!! Men jeg iser også i ei tann, så jeg vil uansett bytte fylling (sikkert ei sprekk under fyllingen eller noe), men ble litt forundra over disse smertene.... Her er ei nyttig addresse til deg: http://home.sol.no/~odmi/ Norsk revmatikerforbund er også på nettet, og de har linker til ulike bechterewforeninger. http://www.rheuma.no/ Jeg bestilte en treningsvideo en plass (for bechterewere), den kan anbefales!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/1799-bechterew-og-tannverkverk-i-kjeven/#findComment-7338 Del på andre sider Flere delingsvalg…
TorInge Skrevet 24. oktober 2000 Del Skrevet 24. oktober 2000 Tusen takk for svaret. Jeg vet ikke om jeg må lage nytt tema for dette tilleggsspørsmålet, eller om du ser det her...Jeg prøver... Jeg venter som tidligere skrevet på time hos revmatolog, ettersom det ikke viste noe røntgenforandringer i bekkenet. Men, det jeg lurte på var om det er "vanlig" at bechterewere får vondt i KJEVEN??? Syntes at det var litt rart, men det er jo et ledd og en del av skjellettet dette også, så....?? Har ikke lest om det tidligere noe sted, skjønner du... Jeg bor foresten i Haugesund. Er det lang ventetid hos revmatologer der da? Hei. Det var nytt for meg også at Bechterew kunne gi smerter i kjeven! Jeg har i perioder hatt mye smerter i kjeven uten å tenkt mye over hva som forårsaket det. Har vært plaget med Bech. i en del år. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/1799-bechterew-og-tannverkverk-i-kjeven/#findComment-36938 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.