Gå til innhold

Graviditet og hepatitt A-vaksinering

Anbefalte innlegg

Min samboer og jeg hepatitt A-vaksinerte oss i juli i fjor og revaksinerte oss den 30.3.05. Idet vi forsøker å få barn og har hatt ubeskyttet samleie i etterkant av revaksineringen er jeg nå redd for at vaksineringen kan føre til fosterskader dersom jeg har blitt gravid nå. Jeg lurer derfor på om det er slik at hepatitt A-vaksinen kan føre til fosterskader og om det evt er mindre sannsynlighet for dette ved revaksinering enn ved førstegangsvaksinering. Dersom det er slik at vaksinen kan føre til fosterskader, hvor lenge anbefaler du at vi venter med å forsøke å få barn? Meget takknemlig for raskt og oppklarende svar...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/179902-graviditet-og-hepatitt-a-vaksinering/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Hepatitt A vaaksine består av inaktivert/drept virus. Den stimulerer immunapparatet, men uten at levende virus kommer rundt i organismen. Det er absolutt ingen fare for fosterskade, hverken ved førstegangs eller ved revaksineringen. Du behøver med andre ord ikke å ta hensyn til vaksinering i dine forsøk på å bli gravid. Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...