Gå til innhold

Kan noen forklare begrepene kvalitativ og kvantitativ?

Gjest Kvakvi

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det kvalitative: Her legger vi inn verdier, det vi liker, smak, det som er godt og skjønt etc.

Det kvantitative: Det som kan telles, veies og måles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I hvilken sammenheng? Dersom du leser pensum i forskningsmetode, så kreves et ganske omfattende svar, derfor hadde det vært greit å vite om det er det du er ute etter før jeg roter meg ut på viddene:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kvakvi

I hvilken sammenheng? Dersom du leser pensum i forskningsmetode, så kreves et ganske omfattende svar, derfor hadde det vært greit å vite om det er det du er ute etter før jeg roter meg ut på viddene:-)

Det handler om metodevalg vedr interjvu og observasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest veldig blank på området...:-/

I forskningssammenheng en si om disse metodene:

De kvantitative metodene tar sikte på å forme informasjonen om til målbare enheter. Dette kan gi oss mulighet til å foreta regneoperasjoner, som det å finne gjennomsnitt og prosent av en større mengde.

Eks. på kvantitative metoder er spørreskjema

De kvalitative metodene tar sikte på å fange opp mening og opplevelse som ikke lar seg tallfeste eller måle. De kvalitative metodene er mer løsrevne enn de kvantitative. En kan stille tilleggsspørsmål underveis, og en får mer utfyllende informasjon om emnet. Eks. på kvalitative metoder er intervju, ustrukturerte observasjoner.

Dette er hentet fra boken:

Dalland, Olav (2000): "Metode og oppgaveskriving for studenter"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler om metodevalg vedr interjvu og observasjon.

Det kan skrives en hel eksamensbesvarelse rundt forskjellen på kvalitativ og kvantitativ tilnærming mht intervju og observasjon. Er det noe konkret du lurer på , evt. en bestemt problemstilling du forsøker å besvare?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...