Gå til innhold

NHD/Andre :Trøbbel med å sovne..hva skal jeg gjøre?


firebird1365380441

Anbefalte innlegg

firebird1365380441

Jeg sover så innmari dårlig dårlig for tida.Hadde det ikke vært for terapien og lamictalen hadde nok dagene mine vært like rykkete og pyton som nettene.

Jeg tar 150 mg lamictal, 3 mg xanor depot og 25 mg sobril om kvelden, mellom 21.30 og 22.00.Går som regel og legger meg rundt 23/24 på hverdagene.Det går ofte en 2-3 timer,eller enda lenger før jeg sovner.Noen ganger sover jeg ikke i det hele tatt.

Har diverse alternative metoder for å sovne enn kun piller, selvsagt.Diverse pusteøvelser, bortledning av negative tanker, ha rolig musikk lavt på, lyset på i gangen utenfor soverommet og døra ut til gangen på gløtt, drikke noe varmt(f.eks kamille te) rett før jeg legger meg, skrive litt dagbok og lese littegranne.Men veldig ofte hjelper ingen av disse tingene.

Veldig ofte ligger jeg våken mesteparten av natta, sover kanskje 2-3 timer hvis jeg er heldig og da som regel i rykk og napp.

Kan nevne at jeg har hatt mange flashback om nettene ang tidligere seksuelle overgrep de siste månedene.Vi prater om det i terapien, så det ligger ikke i det at jeg ikke får bearbeidet det skikkelig.

Har tenkt på om jeg kanskje bør skifte ut sobril'en med noe annet.Men er redd for å bli satt på nevroleptika, fordi jeg har hatt bivirkninger av samtlige av de jeg har prøvd( det meste som har vært i felleskatalogen fra 1992 til 2004, minus Leponex som jeg aldri har prøvd.Vil ikke prøve den heller), selv om jeg får de i unormalt små doser.Har fått ulike antihistaminer også, samt flunipam og zopliclone, men min erfaring har vært at jeg fikk en skikkelig hangover dagen etter, og omtrent ikke kom meg ut av senga.Sånn vil jeg ikke ha det!

Hva kan jeg gjøre?Er det noe legen min eller psykologen min gjøre noe?Medikamenter?

Jeg vil ikke ha nevrolptika bivirkninger eller være slapp som en glassmanet dagen etter.

Jeg vil bare sove om natta.

Med venllig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest en annen

Hva med Stilnoct (zolpidem). Virker veldig likt zopiclone, men har kortere halveringstid, noe som kan minske hangover. Piller av denne typen gir generelt mye mindre hangover enn antihistaminer, AD (tolvon) eller antipsykotika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

firebird1365380441

Hva med Stilnoct (zolpidem). Virker veldig likt zopiclone, men har kortere halveringstid, noe som kan minske hangover. Piller av denne typen gir generelt mye mindre hangover enn antihistaminer, AD (tolvon) eller antipsykotika.

mmmm...skal tenke på det.Får se om jeg får svar fra noen andre også, og deretter ta opp dette med fastlegen min.

Tak skal du ha, uansett!

:))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

firebird1365380441

mmmm...skal tenke på det.Får se om jeg får svar fra noen andre også, og deretter ta opp dette med fastlegen min.

Tak skal du ha, uansett!

:))

Har fått 15 mg Imovane/Zopiklone nå hver kveld, så får forsøke og se hvordan det går.Kan få inntil 30 mg , så det funker forhåpentligvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...