Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har fått sår på leppene. Det er gul væske som kommer ut og legger seg som en gul skorpe. Hva er det og hvordan bli kvitt det raskest mulig?

Lurer også på hva du tror om noen tabletter som lover brunfarge? De heter tanamins og tan enchancer. Funker de? Og er det noen ulemper ved å bruke dem? Er det vanlig å få flere føflekker av å sole seg?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/179931-s%C3%A5r-lepperbrunfarge/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Per Helsing, hudspesialist

Hei,

det høres vel mest sannsynlig at du har fått en infeksjon på leppen. Infeksjoner kan være av typen forkjølelsessår (herpes) og bakterieinfeksjoner. Herpes går bort av seg selv etter en uke og er som regel lokalisert, ofte med mindre blemmer. Bakterieinfeksjoner kan være mer utbredt, og spesielt hyppig i munnvikene. Disse kan behandles med reseptfrie antiseptiske midler som eksempelvis pyrisept. Er dette plagsomt og ikke går over bør du nok besøke fastlegen din.

Jeg har ikke så stor tro på tablettene dine. De inneholder tyrosin, utgangspunktet for melanin produksjon. Melanin er pigmentet i huden. Ingen har vist at produksjonen øker om tilgangen på "råstoff" øker. Det er nok ikke farlig å ta disse tablettene. De jeg har sett inneholder i tillegg litt vitamin D og E, kjente antioksydanter.

Derimot kan det komme piller på markedet om noen år, de er fortsatt under utvikling og ser svært spennende ut. Vi har skrevet om disse på http://avd.rikshospitalet.no/hps/nyttognyttig/melanotan.asp .

Og ja, du får fler føflekker av å sole deg, spesielt om det er såkalt sjokksoling med tendens til solbrenthet.

Vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...