bente8 Skrevet 5. april 2005 Del Skrevet 5. april 2005 Hei. Er gravid i uke 34 og alt er stort sett bra mhp. graviditeten, men har vært plaget med kranglete blindtarm i minst 2 år, sånn fra og til. Det har ikke vært så vondt at jeg har kunnet kalt det akutt blindtarmbetennelse, for det skal være veeeldig vondt, men det er en del vondt i perioder. Så går det over. Jeg har vært til lege en gang med det for et år siden, men hun fant ikke noe alvorlig og sa bare at blindtarmen kunne krangle litt, og at jeg skulle kontakte lege dersom det ble veldig vondt. Jeg har stort sett ventet på at det skulle gå over: som det som jo også har gjort etter noen dager, til noen måneder uten nevneverdige smerter igjen.Nå er jeg inne i en ny periode med det som jeg tror er blindtarmsmerter. (når man er gravid ligger blindtarmen litt høyere, så derfor tror jeg enda mer på at det er kranglete blindtarm og ikke noe annet). Bør jeg være bekymret? Kan/bør jeg evt. gjøre noe med dette før fødsel?En annen ting, jeg ofte har vondt ihalsen og fryser lett og blir lett forkjølet: kan det avhjelpes ved å fjerne mandlene. Isåfall har jeg lyst til å få dem fjernet så fort som mulig, for jeg er mye plaget med sår hals, og har vært det i en del år. Må alltid kle godt på meg, også om sommeren. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/179967-kranglete-blindtarm-og-gravid/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 5. april 2005 Del Skrevet 5. april 2005 "Kranglete blindtarm" er ingen godkjent diagnose. Nesten alltid blir det en akutt betennelse, svært sjelden kan man ha en lavgradig infeksjon, men det arter seg sjelden slik at smertene kun er der i perioder. Vil heller tro at smertene skriver seg fra andre deler av tarmsystemet; gravide får ofte avklemming av tarmen, og noe treg avføring pga svangerskapshormonene. Rikelig drikke, gjerne 1-2 glass Biola-melk per døgn er bra. Dersom du ikke har feber eller nedsatt allmenntilstand har smerten neppe noen betydning for fødselen, men det beste hadde vært om diagnose kunne stilles. 2) Mandler fjærnes først dersom man i løpet av en to-års periode har hatt minst 6 antibiotika-trengende halsbetennelser. Fjærning av mandlene vil trolig ikke gjøre at du blir mindre forkjølet eller får sjeldnere sår hals. Hjelper kun mot de akutte skikkelige bakterielle halsbetennelsene.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/179967-kranglete-blindtarm-og-gravid/#findComment-1210262 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.